Liikuntapelit osaksi koulun liikuntaa? : videopelitutkimus Jyrängön alakoulussa
Abstract
Saarinen Jussi. 2012. Liikuntapelit osaksi koulun liikuntaa? Videopelitutkimus Jyrängön
alakoulussa. Liikuntatieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan
Pro gradu –tutkielma, 85s.
Tutkimus toteutettiin osana syksyllä 2010 käynnistynyttä Liikkuva koulu –hanketta,
jonka tarkoituksena oli liikunnallistaa koulupäivää erilaisin keinoin. Tutkimuksen kohdejoukkona
toimivat yhden hankkeeseen kuuluvan alakoulun neljäs- ja viidesluokkalaiset
oppilaat (n=53). Tutkimuksella pyrittiin selvittämään alakoululaisten suhtautumista
sekä pelikokemuksia liikuntapeleihin liittyen ja ennen kaikkea tarkastelemaan saatujen
tutkimustulosten avulla liikuntapelien soveltuvuutta koulun liikuntakasvatukseen.
Lasten ja nuorten ruutujen äärellä viettämän ajan kasvu (Heinonen ym. 2008) sekä toisaalta
heidän erityinen suhteensa teknologiaan (Castelli & Fiorentino 2008, 2) luovat
edellytykset liikuntapelien sovittamiselle osaksi liikuntakasvatusta. Tutkimus osoitti,
että liikuntapelit koetaan sukupuolesta ja liikunnallisesta aktiivisuudesta riippumatta
kiinnostaviksi ja motivoiviksi. Lisäksi pelien on tutkimuksissa havaittu innostavan erityisesti
liikunnallisesti inaktiivisia tai ylipainoisia lapsia (esim. Garn, Baker, Beasley &
Solmon 2012).
Pojat osoittautuivat tyttöjä ahkerammiksi pelaajiksi pelaten liikuntapelejä useammin,
mutta myös käyttäen yhteen pelikertaan tyttöjä enemmän aikaa. Kolmasosa kaikista
vastanneista kertoi pelaavansa liikuntapelejä kahtena – kolmena päivänä viikossa ja
aikaa yhteen pelikertaan kulutettiin useimmin 30 – 60 minuuttia. Suosituin liikuntapelien
pelipaikka löytyi kotoa tai kaverin luota ja yleisintä peliseuraa olivatkin kaverit sekä
perheenjäsenet
Tutkimuksen perusteella liikuntapelit ovat liikuntamuotona helposti lähestyttäviä, motivoivia
ja niitä pelataan yksin vain harvoin. Niiden fyysinen kuormittavuus ei kuitenkaan
tähänastisen tutkimustiedon perusteella ole osoittautunut kovin korkeaksi. Oppilaista
selvästi yli puolet halusi liikuntapelit useammin osaksi liikuntatunteja, mutta kouluympäristössä
liikuntapelien käyttömahdollisuudet sijoittuvat liikuntatunteja paremmin
muuhun koulun liikuntaan. Liikuntatuntien ulkopuolisessa koulun liikunnassa liikuntapelien
hyödyt tulevat esiin erityisesti päivittäisten istumisjaksojen katkaisijoina.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2012
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201207031998Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish