Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorValo, Maarit
dc.contributor.authorHämäläinen, Otto
dc.date.accessioned2014-11-17T11:19:27Z
dc.date.available2014-11-17T11:19:27Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1451640
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44676
dc.description.abstractTämän tutkielman tavoitteena oli tutkia ja analysoida verkkopelin pelaamista ja siihen liittyvää vuorovaikutusta. Tavoitteena oli selvittää, miten ja miksi lapset pelaavat verkkopeliä ja millaista vuorovaikutusta pelaamiseen liittyy. Lisäksi haluttiin selvittää, miten lapsille suunnattua verkkopeliä voitaisiin kehittää. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Aineisto kerättiin haastattelemalla ja havainnoimalla verkkopelin pelaajia yksilö-, pari- ja ryhmätilanteissa. Tutkimukseen osallistui yhdeksän 7–12-vuotiasta lasta. Tutkimustilanteissa lapset pelasivat verkkopeliä ja samalla heitä haastateltiin pelaamisesta. Tutkimustilanteissa pelattiin Ylen tuottamaa Boforia, joka on lapsille suunnattu monen pelaajan verkkopeli. Aineisto analysointiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tulokset osoittavat, että lapsilla on erilaisia tapoja pelata verkkopeliä. Lapset voivat pelata kokemuslähtöisesti tai suorituskeskeisesti. Kokemuslähtöinen pelaaminen keskittyy pelin maailmaan, hahmoihin ja tarinaan sekä videoihin. Suorituskeskeinen pelaaminen taas korostaa pelissä edistymistä, suorituksia ja kilpailua. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että verkkopelin pelaamiseen liittyvä vuorovaikutus voi olla monimuotoista. Pelaajien vuorovaikutus voi tapahtua välittömästi pelissä tai pelaamistilanteessa tai se voi ilmetä pelaamisen synnyttämänä vuorovaikutuksena. Tulosten mukaan pelissä lapset kilpailevat muiden pelaajien kanssa ja kokevat myös olevansa osa omaa joukkuetta. Verkkopeliä voidaan myös pelata yhdessä kaverien tai sisarusten kanssa joko yhteistyössä tai kilpaillen. Lisäksi lapset voivat neuvoa toisiaan pelin pelaamisessa ja tehtävien suorittamisessa. Tutkielma lisää tietoa lasten pelaamisesta, pelaamisen motiiveista ja pelaajien vuorovaikutuksesta. Tulokset auttavat ymmärtämään lasten median käyttöä, ja niitä voidaan hyödyntää lapsille suunnattujen pelien tai sovellusten suunnittelussa ja kehittämisessä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (106 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherYleisradio
dc.titleVerkkopelin pelaaminen ja pelaajien vuorovaikutus
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201411173273
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosViestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Communicationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePuheviestintäfi
dc.contributor.oppiaineSpeech Communicationen
dc.subject.methodKvalitatiivinen tutkimus
dc.date.updated2014-11-17T11:19:28Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3132
dc.subject.ysopuheviestintä
dc.subject.ysopelaaminen
dc.subject.ysopelaajat
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysodigitaaliset pelit
dc.subject.ysoverkkopelit
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot