Pelaajien kokemuksia salaisella sopimuksella huijaamisesta verkkopeleissä
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Salaisella sopimuksella huijaaminen on ongelma verkkopeleissä. Sen kohteena ovat välittömästi toiset pelaajat ja välillisesti pelien oikeudenmukaisuudesta vastaavat pelipalveluntarjoajat. Huijaamiskäyttäytymisen määrittelyssä keskeisessä roolissa ovat pelisäännöt. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata pelaajien kokemuksia salaisella sopimuksella huijaamisesta verkkopeleissä. Pelaajat ymmärtävät erityyppiset salaiset sopimukset lähes samalla tavalla. Alle puolet verkkopelaajista huijaa salaisella sopimuksella ja naisten osuus on miehiä pienempi. Selkeän salaisen sopimuksen yhdistäminen piilotettuun asenteeseen ja informaation jakamiseen olivat yleisimmät yhdistelmät salaisel-la sopimuksella huijaamisessa. Sopimussisältöinä piilotettu asenne ja informaation jakaminen olivat keskenään yhtä suosittuja. Suosituin huijaamiskumppani oli toinen pelaaja. Syitä taustalla olivat halu auttaa tai neuvoa, rahal-lisen tai vastaavan hyödyn tavoittelu, voittaminen, etulyöntiaseman saavutta-minen, huvin vuoksi huijaaminen ja oman joukon ulkopuolisen karkottaminen pelistä. Salaisella sopimuksella itse huijanneet tunnistavat helpommin huijarit, mutta alle puolet raportoi huijaamisesta. Helpoimmin tunnistettiin tilanteet, joissa sopimussisältönä käytettiin informaation jakamista. Salaisella sopimuk-sella huijaamista pidettiin helppona toteuttaa. Pelipalveluntarjoajien keskeisi-nä salaisen sopimuksen käytön estämiskeinoina koettiin pelimekaniikan suunnittelu, valvonta, raportointi ja seuraamusten asettaminen. Yleisesti kiinni jääminen koettiin epätodennäköiseksi ja seuraamukset vähäisiksi. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa salaisella sopimuksella huijaamisesta verkkope-leissä pelaajien näkökulmasta. Tutkimusaineisto kerättiin internetkyselyllä, johon vastasi 71 henkilöä. Suurin osa vastaajista oli suomalaisia (64,8 %), mutta vastaajia oli myös ympäri maailman. Tämä tutkimus toteutettiin ensisijaisesti kvalitatiivisena tutkimuksena, jota täydennettiin kvantitatiivisin menetelmin. Avoimien kysymysten vastauusaineiston käsittelyssä käytettiin apuna tyypitte-lyä. Tulokset voivat tarjota avauksia verkkopelipalveluntarjoajille, vaikuttaa pelaajien huijaamiskäyttäytymiseen ja antaa pelaajille mahdollisuuksia tunnistaa huijarit helpommin. Mahdollisiksi jatkotutkimuksiksi esitetään salaisella sopimuksella huijaamisen lopettamiseen liittyvien positiivisten kannustimien sekä salaisella sopimuksella huijaamisen estämisen vaikuttavuuden tutkimista.
...
Cheating by collusion is a problem in online games. It targets other players di-rectly, indirectly the game service providers, responsible for fairness in the games. The rules of the game play a key role in defining cheating behaviour. The purpose of this study was to describe players ’experiences of cheating by collusion in online games. Players understand different types of collusion in almost the same way. Less than half of online players cheat by collusion and the proportion of women is lower than that of men. Combining express collu-sion with concealed stance and information sharing were the most common combinations in cheating by collusion. As content of the agreement, concealed stance and information sharing were equally popular. The most popular part-ner to collude with was another player. The reasons for cheating by collusion were the desire to help or advise, the pursuit of financial or other gain, the de-sire to win, the desire to gain an advantage, colluding for fun and the expulsion of an outsider from the game. The players who have colluded themselves are more likely to identify other colluders, but less than half report cheating by col-lusion. Situations where information sharing was used as the content of collu-sion were most easily identified. The players found cheating by collusion easy to implement. Preventive gaming mechanics design, real-time monitoring, re-porting, and sanctioning are perceived as essential means game service pro-viders use to prevent cheating by collusion. Generally, it can be considered that the risk of getting caught is low and the consequences minor. The aim of the study was to obtain information about cheating by collusion in online games from the players’ perspective. The research material was collected through an internet survey, which was answered by 71 people. Most of the respondents were Finns (64,8 %), but there were also respondents from all over the world. The response material was treated mainly with a qualitative method, which was supplemented by quantitative methods. Typing was used to help handle the open-ended questions. The results can provide openings for online gaming companies, influence players' cheating behaviour, and allow players to identify cheaters more easily. Presented as further studies, the positive incentives for stopping colluding and the effectiveness of collusion prevention.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
MMORPG-pelaajien suhtautuminen mikromaksuihin
Naukkarinen, Visa (2019)Tutkielma esittelee massiiviset monen pelaajan verkkoroolipelit(MMORPG:t), niiden pelimekaniikat ja niiden ympärillä tapahtuvan virtuaalitalouden sekä erilaisia tapoja luokitella niiden pelaajia. Tämän pohjalta havainnoidaan ... -
Verkkopelin pelaaminen ja pelaajien vuorovaikutus
Hämäläinen, Otto (2014)Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia ja analysoida verkkopelin pelaamista ja siihen liittyvää vuorovaikutusta. Tavoitteena oli selvittää, miten ja miksi lapset pelaavat verkkopeliä ja millaista vuorovaikutusta ... -
Suomen jalkapallon A-maajoukkueen kultaisen sukupolven pelaajien pelaajapolut
Holopainen, Sakari; Meriläinen, Tatu (2019)Urapolkututkimus on Suomessa aloitettu määrätietoisesti vuonna 2011 suomalaisen huippu-urheilun kehittämiseksi ja sen nostamiseksi takaisin maailman huipulle. Toimivien urapolkujen luomista pidetään yhtenä isoimpana ... -
Pelaajien suhtautuminen pelinsisäiseen mainontaan
Saranen, Jesse (2022)Videopelien suosio kasvaa jatkuvasti, ja pelaajakunta on monimuotoistunut huomattavasti pelaajien ikä- ja sukupuolijakaumien tasoittuessa. Tämä on tehnyt videopeleistä potentiaalisen mainoskanavan laajan ja monipuolisen ... -
Itsemääräämisteoria jääkiekkovalmennuksessa pelaajien näkökulmasta
Tikkanen, Henri; Embrich, Riho (2022)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten itsemääräämisteorian eri osa-alueet toteutuvat ammattitason jääkiekkovalmennuksessa pelaajien näkökulmasta. Kilpaurheilussa pyritään yleensä parhaaseen mahdolliseen suoritukseen, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.