Verkkopelin pelaaminen ja pelaajien vuorovaikutus
Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia ja analysoida verkkopelin pelaamista ja siihen liittyvää vuorovaikutusta. Tavoitteena oli selvittää, miten ja miksi lapset pelaavat verkkopeliä ja millaista vuorovaikutusta pelaamiseen liittyy. Lisäksi haluttiin selvittää, miten lapsille suunnattua verkkopeliä voitaisiin kehittää.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Aineisto kerättiin haastattelemalla ja havainnoimalla verkkopelin pelaajia yksilö-, pari- ja ryhmätilanteissa. Tutkimukseen osallistui yhdeksän 7–12-vuotiasta lasta. Tutkimustilanteissa lapset pelasivat verkkopeliä ja samalla heitä haastateltiin pelaamisesta. Tutkimustilanteissa pelattiin Ylen tuottamaa Boforia, joka on lapsille suunnattu monen pelaajan verkkopeli. Aineisto analysointiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tulokset osoittavat, että lapsilla on erilaisia tapoja pelata verkkopeliä. Lapset voivat pelata kokemuslähtöisesti tai suorituskeskeisesti. Kokemuslähtöinen pelaaminen keskittyy pelin maailmaan, hahmoihin ja tarinaan sekä videoihin. Suorituskeskeinen pelaaminen taas korostaa pelissä edistymistä, suorituksia ja kilpailua. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että verkkopelin pelaamiseen liittyvä vuorovaikutus voi olla monimuotoista. Pelaajien vuorovaikutus voi tapahtua välittömästi pelissä tai pelaamistilanteessa tai se voi ilmetä pelaamisen synnyttämänä vuorovaikutuksena. Tulosten mukaan pelissä lapset kilpailevat muiden pelaajien kanssa ja kokevat myös olevansa osa omaa joukkuetta. Verkkopeliä voidaan myös pelata yhdessä kaverien tai sisarusten kanssa joko yhteistyössä tai kilpaillen. Lisäksi lapset voivat neuvoa toisiaan pelin pelaamisessa ja tehtävien suorittamisessa.
Tutkielma lisää tietoa lasten pelaamisesta, pelaamisen motiiveista ja pelaajien vuorovaikutuksesta. Tulokset auttavat ymmärtämään lasten median käyttöä, ja niitä voidaan hyödyntää lapsille suunnattujen pelien tai sovellusten suunnittelussa ja kehittämisessä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Social interaction in online multiplayer communities
Siitonen, Marko (University of Jyväskylä, 2007)Verkkopelit synnyttävät pysyviä vuorovaikutussuhteita Monen pelaajan verkkopelit tyypillisesti joko rohkaisevat pelaajien välistä vuorovaikutusta tai suorastaan vaativat sitä. Pelissä etenemisen vaatimuksena saattaa olla ... -
Sosiaalisen vuorovaikutuksen vaikutus verkkopelikokemukseen
Järvinen, Timo (2020)Tässä tutkielmassa selvitetään miten sosiaalinen vuorovaikutus vaikuttaa pelikokemukseen. Tutkimusmenetelmänä on kirjallisuuskatsaus. Tutkielma alkaa siitä, mitä videopeli ja pelaaminen ovat. Todetaan, että videopeli on ... -
The English oral language functions used by Finnish players in Counter-Strike: Global Offensive
Härmälä, Jesse (2020)Videopelit ovat ilmiönä alati kasvava ja ne vetävät puoleensa yhä laajempaa ja monimuotoisempaa yleisöä. Tarjolla on laaja valikoima erityyppisiä pelejä, jotka vaativat jokainen omanlaistaan kommunikaatio-osaamista. ... -
Pelaajien kokemuksia salaisella sopimuksella huijaamisesta verkkopeleissä
Malmström, Tom (2020)Salaisella sopimuksella huijaaminen on ongelma verkkopeleissä. Sen kohteena ovat välittömästi toiset pelaajat ja välillisesti pelien oikeudenmukaisuudesta vastaavat pelipalveluntarjoajat. Huijaamiskäyttäytymisen määrittelyssä ... -
MMORPG-pelaajien suhtautuminen mikromaksuihin
Naukkarinen, Visa (2019)Tutkielma esittelee massiiviset monen pelaajan verkkoroolipelit(MMORPG:t), niiden pelimekaniikat ja niiden ympärillä tapahtuvan virtuaalitalouden sekä erilaisia tapoja luokitella niiden pelaajia. Tämän pohjalta havainnoidaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.