"Det pirrar inte i magen" : Einstellungen von Deutsch- und Schwedisch lernenden finnischen Senioren zum Sprechen und zur mündlichen Sprachkompetenz
Työn tarkoituksena oli selvittää, miten yli 60-vuotiaat saksan ja ruotsin oppijat suhtautuvat vieraan kielen puhumiseen. Kokemukseni mukaan vanhemmat kielenoppijat keskittyvät suullisen ja kommunikatiivisen kielitaidon sijasta eniten kielen kirjalliseen muotoon. Tämän lisäksi suurin osa vanhemmista kielenoppijoista on aloittanut kieliopintonsa kielioppi-käännös-menetelmän aikana, jolloin suulliseen kielitaitoon ei kiinnitetty juurikaan huomiota. Koska nykyään suullinen kielitaito on pääosassa koulujen kielenopetuksessa, halusin tutkimuksen avulla myös selvittää, mikä puhetaidon asema on kansalaisopistossa opiskelevien ikääntyvien kielenoppijoiden mielestä suhteessa kielitaidon muihin osa-alueisiin. Tämän lisäksi tarkoituksena oli selvittää ikääntymisen vaikutuksia vieraan kielen puhumiseen.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka tarkoituksena oli kuvata ja selittää tutkimusryhmän käsityksiä puhumisesta ja suullisesta kielitaidosta. Tutkimusryhmä koostui yhteensä yhdeksästä yli 60-vuotiaasta kielenoppijasta, joista neljä opiskeli saksaa ja viisi ruotsia Jyväskylän kansalaisopistolla. Osallistujista kuusi oli naisia ja kolme miehiä ja heidän ikänsä vaihteli 64 ja 69 vuoden välillä. Tutkimusmetodina käytettiin teemahaastatteluita, jotka nauhoitettiin ja litteroitiin. Haastatteluaineistosta nousseita teemoja tutkittiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksessa selvisi, että valtaosa ikääntyvistä suhtautuu vieraan kielen puhumiseen positiivisesti. Suullista kielitaitoa pidettiin pääasiassa tärkeimpänä kielitaidon osa-alueena, ja se yhdistettiin usein kuullunymmärtämiseen. Moni korosti myös osa-alueiden keskinäistä tasa-arvoisuutta. Positiivinen suhtautuminen sekä puhumiseen että suulliseen kielitaitoon ylipäänsä on johdettavissa lähes poikkeuksetta haastateltavien kokemiin kielenkäyttötilanteisiin: se, jolla on tai on ollut mahdollisuuksia käyttää kieltä suullisen kommunikaation välineenä, pitää suullista kielitaitoa tärkeänä ja suhtautuu puhumiseen positiivisesti. Iän vaikutukset vieraan kielen puhumiseen olivat puolestaan liitettävissä erityisesti muistiin ja yleiseen hidastumiseen, jotka vaikuttavat sanojen käyttöön puhetilanteessa. Haastateltavat kokivat, että heillä on laaja sanavarasto, mutta sanat eivät ikääntyneenä enää palaudu mieleen puhetilanteissa niin hyvin. Negatiivisten vaikutusten vastapainoksi ikä toi kuitenkin mukanaan myös lisää puhumisvarmuutta.
...
Alternative title
Einstellungen von Deutsch- und Schwedisch lernenden finnischen Senioren zum Sprechen und zur mündlichen SprachkompetenzKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Ermutige mich Deutsch zu sprechen" : Portfolio als Evaluationsform von mündlichen Leistungen
Kara, Hannele (University of Jyväskylä, 2007)Hannele Kara selvitti tutkimuksessaan kielisalkun soveltamismahdollisuuksia saksan kielen puhekulttuurin opettamisessa ja arvioinnissa perusopetuksen luokilla 8-9 ja lukiossa. Kielisalkkutyöskentely pohjautuu yhteiseen ... -
Mündliche Übungen in DaF/SwaZ-Lehrwerken unter dem Aspekt 'kommunikative Kompetenz' : Eine Lehrwerkuntersuchung der Serien Kompass Deutsch und Nyckel
Tahkola, Mirjami (2015)Tässä Pro Gradu – tutkielmassani tarkasteltiin kommunikatiivista kompetenssia suullisissa harjoituksissa A-saksan oppikirjasarjassa Kompass Deutsch ja A-ruotsin oppikirjasarjassa Nyckel. Tavoitteena oli selvittää, missä ... -
"Im Storycrafting Deutsch zu sprechen war schön, weil ich es nie versucht habe, frei zu erzählen" : Storycrafting in einer Fremdsprache
Mäenpää, Noora (2010)Tutkimus käsittelee sadutus -menetelmän käyttöä saksan kielellä. Suomessa 1980-luvulla kehitetyn sadutuksen ohje kuuluu seuraavasti: ”Kerro satu (tai tarina). Kirjaan sen juuri niin kuin sen minulle kerrot. Lopuksi luen ... -
Aussprache in finnischen Lehrbüchern für Deutsch und Schwedisch
Rentola, Sara-Miina (2017)Ääntäminen ja sen harjoittelu ovat jääneet kieltenopetuksessa usein muiden kielitaidon osaalueiden varjoon, vaikka juuri hyvän ääntämyksen on todettu olevan yksi merkittävimmistä edellytyksistä kommunikaation onnistumiselle. ...