dc.contributor.author | Väätäinen, Olga | |
dc.date.accessioned | 2014-11-04T14:28:30Z | |
dc.date.available | 2014-11-04T14:28:30Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1448418 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44526 | |
dc.description.abstract | Tutkimus käsittelee Jyväskylän yliopiston luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia musiikin sivuaineopinnoista. Siinä kuvataan, millaisia valmiuksia opiskelijat kokevat saaneensa opinnoista ja miten opinnot tukevat asiantuntijuuden kehittymistä. Lisäksi kuvataan, millaisina opiskelijat kokevat omat taitonsa opintojen jälkeen. Tutkimuksen aineisto koostuu kuudesta luokanopettajaopiskelijan haastattelusta, jotka toteutettiin kevään 2014 aikana. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla aineistolähtöisesti ja teoriaohjaavasti. Opiskelijat kokivat saaneensamusiikin sivuaineesta monipuolisesti erilaisia musiikin opettamiseen, mutta he olisivat toivoneet saavansa enemmän musiikin pedagogisia valmiuksia. Opinnoissa keskustelevuus, käytäntöön soveltaminen ja opintojen kokonaisvaltaisuus tukevat asiantuntijuuden kehittymistä. Koulutus kehittääkin asiantuntijuutta monipuolisesti, niiltä osin kuin se on koulutuksessa kehitettävissä. Opiskelijat kokivat omat aineenhallinnalliset taitonsa riittäviksi tulevan työn kannalta. Osa kaipasi kuitenkin käytännön työkokemusta, jotta taidot varmentuvat, esimerkiksi pianonsoiton osalta. Pedagogiset taidot koettiin vaihtelevasti. Osa koki taidot riittäviksi, mutta osa oli epävarmempia omien taitojensa riittävyydestä. Kaikki haastateltavat kuitenkin toivoivat, että opinnot painottuisivat enemmän pedagogisten valmiuksien kehittämiseen. Opiskelijat näkibät pedagogiset valmiudet aineenhallintataitoja tärkeämpinä luokanopettajan työssä. Tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä laajasti, mutta tutkimus tarjoaa kehittämishedotuksia ja palautetta luokanopettajakoulutuksen musiikin opetuksen suunnittelijoille ja toteuttajille. Lisäksi sivuaineopiskelijoiden saama opetus vaikuttaa suuresti siihen, millaista musiikinopetusta kouluissa annetaan. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (105 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Jyväskylän yliopisto | |
dc.subject.other | minäpystyvyys | |
dc.title | Musiikin sivuaineopinnot opettajankoulutuslaitoksen opiskelijoiden kokemina | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201411043173 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2014-11-04T14:28:31Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | asiantuntijuus | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | valmiudet | |
dc.subject.yso | opettajuus | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |