Musiikin sivuaineopinnot opettajankoulutuslaitoksen opiskelijoiden kokemina
Tutkimus käsittelee Jyväskylän yliopiston luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia musiikin sivuaineopinnoista. Siinä kuvataan, millaisia valmiuksia opiskelijat kokevat saaneensa opinnoista ja miten opinnot tukevat asiantuntijuuden kehittymistä. Lisäksi kuvataan, millaisina opiskelijat kokevat omat taitonsa opintojen jälkeen. Tutkimuksen aineisto koostuu kuudesta luokanopettajaopiskelijan haastattelusta, jotka toteutettiin kevään 2014 aikana. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla aineistolähtöisesti ja teoriaohjaavasti. Opiskelijat kokivat saaneensamusiikin sivuaineesta monipuolisesti erilaisia musiikin opettamiseen, mutta he olisivat toivoneet saavansa enemmän musiikin pedagogisia valmiuksia. Opinnoissa keskustelevuus, käytäntöön soveltaminen ja opintojen kokonaisvaltaisuus tukevat asiantuntijuuden kehittymistä. Koulutus kehittääkin asiantuntijuutta monipuolisesti, niiltä osin kuin se on koulutuksessa kehitettävissä. Opiskelijat kokivat omat aineenhallinnalliset taitonsa riittäviksi tulevan työn kannalta. Osa kaipasi kuitenkin käytännön työkokemusta, jotta taidot varmentuvat, esimerkiksi pianonsoiton osalta. Pedagogiset taidot koettiin vaihtelevasti. Osa koki taidot riittäviksi, mutta osa oli epävarmempia omien taitojensa riittävyydestä. Kaikki haastateltavat kuitenkin toivoivat, että opinnot painottuisivat enemmän pedagogisten valmiuksien kehittämiseen. Opiskelijat näkibät pedagogiset valmiudet aineenhallintataitoja tärkeämpinä luokanopettajan työssä. Tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä laajasti, mutta tutkimus tarjoaa kehittämishedotuksia ja palautetta luokanopettajakoulutuksen musiikin opetuksen suunnittelijoille ja toteuttajille. Lisäksi sivuaineopiskelijoiden saama opetus vaikuttaa suuresti siihen, millaista musiikinopetusta kouluissa annetaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Työelämään siirtymisen valmiudet luokanopettajaopiskelijoiden kokemina
Tikkanen, Ari (2009) -
Aikuisena opettajaksi : aikuisopiskelijoiden merkittävät oppimiskokemukset opettajan työn ja opettajankoulutuksen vuorovaikutuksessa
Leivo, Marjaana (Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, 2010) -
Transformatiivinen opettajaksi oppiminen : kohti maailman muutosta
Matikainen, Minni (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2022)Lectio praecursoria kasvatustieteen väitöskirjaan Transformatiivinen opettajaksi oppiminen - fenomenologis-hermeneuttinen analyysi luokanopettajakoulutuksesta, Jyväskylän yliopistossa 18.6.2022. -
Opiskelijoiden käsityksiä Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen monialaisista opinnoista
Erola, Antti (2013)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden käsityksiä Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen monialaisista opinnoista. Tutkimusta ohjaavina kysymyksinä olivat: minkälaisia käsityksiä opiskelijoilla ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.