Kuudesluokkalaisten uimataito Seinäjoella
TIIVISTELMÄ
Jari Mäkelä, 2014. Kuudesluokkalaisten uimataito Seinäjoella. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, 54 s., 1 liite.
Yhteiskunnan ja kuntien panostus kunto- ja terveysliikuntaan tulee toivottavasti lisään-tymään. Kasvukeskusten merkitys vahvistuu kaupunkeihin ja taajamiin suuntautuvan muuttoliikkeen myötä. Uimataidon merkitys kansalaistaitona vahvistuu ja uimakoulu-toiminnan kysyntä kasvaa.
Oma taustani tämän tutkimuksen tekemiseen on siviilityöni, joka on Seinäjoen kaupun-gin liikuntatoimessa, liikuntapalveluesimiehenä. Päätin tehdä seminaarityöni ja pro gra-du -tutkielmani kuudesluokkalaisten oppilaiden uimataidosta ja koulun sijainnin vaiku-tuksesta oppilaiden uimataitoon. Perustelen tutkielmani pohjalta uimaopetuksen tärkeyt-tä sekä tarpeellisuutta Seinäjoen kaupungissa.
Tässä tutkimuksessa mitattiin seinäjokelaisten kuudesluokkalaisten uimataitoa. Tutki-muksen otanta oli lukuvuoden 2013–2014 seinäjokelaiset kuudesluokkalaiset oppilaat, joiden syntymävuosi on 2001. Oppilaat olivat 25 koulusta ja otanta oli 683 oppilasta. Tutkimukseen kuului Pohjoismaiden yhtenäinen 200m uimataitotesti. Siinä kriteerinä on, että henkilö pudottuaan uintisyvyiseen veteen ui yhtäjaksoisesti 200m, josta vähin-tään 50m selällään. Koulun sijainti ja perustiedot kysyttiin lomakkeella luokkahuoneti-lassa. Tutkimus on kvantitatiivinen eli määrällinen.
Tutkimuskysymyksinä olivat: Onko koulun sijainnilla merkitystä 6-luokkalaisten uima-taitoon? Millainen on seinäjokelaisten 6-luokkalaisten uimataito? Onko uimataidossa sukupuolten välisiä eroavaisuuksia? Sekä mitä eroavaisuuksia kohderyhmän 200 metrin uimataitotestin tuloksilla on valtakunnallisiin ja pohjoismaisiin tuloksiin?
Tutkimuksen tulokset osoittivat 200 metrin uimataidon osalta, että seinäjokelaisista kuudesluokkalaisista 87 % oli uimataitoisia. Tulos oli keskimääräistä parempi, kun sitä verrataan kansallisiin ja pohjoismaisiin uimataidon mittauksiin. Sukupuolten välinen vertailu osoitti, että pojat ovat keskimääräisesti hiukan edellä uimataidossa, mutta tilas-tollisesti merkittävää eroavaisuutta tyttöjen ja poikien välille ei syntynyt. Tulokset osoit-tivat myös, että uimataito oli parempi niillä oppilailla, joiden koulu sijaitsi lähimpänä Seinäjoen uimahallia. Vaikka erot eivät olleet tilastollisesti merkitseviä, niin oppilaiden uimataito heikkeni sitä mukaa mitä kauempana koulu sijaitsi uimahallista. Asuinpaikan etäisyyttä uimahallista ei tutkittu tässä tutkimuksessa. Oppilaista osa asuu lähempänä toisen kunnan tai kaupungin uimahallia.
Avainsanat: uimataito, kuudesluokkalaiset oppilaat, Seinäjoen kaupunki,
...
ABSTRACT
Jari Mäkelä, 2014. Swimming skill of sixth grade students in Seinäjoki. Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Master´s Thesis, 55 p., one appendix.
Society and local government investment in health and fitness exercise hopefully will increase. role of the center of growth will increase. Swimming skills as civics will strengthen and demand of swim school will grow.
I chase this topic because I work as a sport service supervisor. I did my diploma work and master’s thesis of sixth grade students swimming skills and if location of the school has impact on swimming skills. Because of my research I think it is very important and necessary to teach students to swim in the city of Seinäjoki. I examined if the location of a school or students hobbies has influence to swimming skills.
Purpose of this thesis is to examine swimming skills of sixth grade students in Seinäjoki. The sample was sixth grade students during academic year 2013-2014. Stu-dents were born in 2001. They were from 25 different school and the sample were 683. Swimming skills test contained in the Nordic countries unified 200 meters swimming skill test. Criterion is after falling into water swim continuously 200 meters, of which at least 50 meters back. Schools location and other basic information was asked in a class-room. The research is quantitative. Quantitative research method is used if you get numbers as a result.
My research problems were: Does location of has influence students swimming skills? What kind of swimming skill students has? it there any differences between boys and girls? Is there any differences between results from the test in Seinäjoki and national or Nordic?
Results of my research shows, that 87 % of students are able to swim. Compared to na-tional and Nordic levels, students in Seinäjoki were better swimmers. Boys were on average little bit better than girls but there were no statistic differences.
Keywords: Swimming skills, sixth grade students, City of Seinäjoki, Nordic 200 meter swimming test
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kuudesluokkalaisten käsitykset oppimistavoista ja niiden tärkeydestä koulunkäynnissä
Rajala, Ira (2021)Oppimistavat lasten elämässä ovat aihe, jota ei ole juuri tutkittu. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää kuudesluokkalaisten käsityksiä oppimistavoista ja niiden tärkeydestä koulussa, mistä tietoa saadaan ja mitä ... -
Kuudesluokkalaisten liikuntaharrastaminen ja ruutuaika Seinäjoella
Hyvärinen-Näykki, Heli (2014)Lasten ja nuorten liikuntaharrastaminen on vähentynyt ja vastaavasti ruutuaika lisääntynyt merkittävästi viimeisimpinä vuosina. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuudesluokkalaisten liikuntaharrastamista, ... -
Kuudesluokkalaisten käsityksiä päihteistä keväällä 2000
Haapala, Päivi; Hurskainen, Eija (2001) -
Internettekstit argumentoinnin lähteinä: kuudesluokkalaisten heikkojen ja sujuvien lukijoiden argumentointitaidot
Koivisto, Hanna (2016)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuudesluokkalaisten kirjallisia argumentointitaitoja silloin, kun he etsivät tietoa internetistä ottaakseen kantaa kiistanalaiseen asiaan. Lisäksi tarkasteltiin lukusujuvuuden ... -
Koulun ja lähimmän uimahallin välinen etäisyys ja sen yhteys kuudesluokkalaisten uimataitoon sekä koulun ja vapaa-ajan uintikertoihin
Kastarinen, Roope; Sula, Jani-Markus (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka monta kilometriä koulun etäisyys on lähimmästä uimahallista ja miten etäisyys vaihtelee eri aluehallintovirastojen (AVI) alueilla ja kuntaryhmityksissä. Lisäksi ...