Koulun ja lähimmän uimahallin välinen etäisyys ja sen yhteys kuudesluokkalaisten uimataitoon sekä koulun ja vapaa-ajan uintikertoihin
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka monta kilometriä koulun etäisyys on
lähimmästä uimahallista ja miten etäisyys vaihtelee eri aluehallintovirastojen (AVI) alueilla ja
kuntaryhmityksissä. Lisäksi selvitettiin, millainen yhteys koulun ja lähimmän uimahallin
välisellä etäisyydellä on kuudesluokkalaisten oppilaiden uimataitoon, koulun uintitunneille
osallistumiseen ja kouluajan ulkopuolisiin uimahallikäynteihin. Tutkimuksen aihe rajautui
koulun ja uimahallin välisen etäisyyteen sekä sen vaikutusten tarkasteluun, sillä aiempaa
tutkimusta aiheesta ei ole tehty.
Kuudesluokkalaisten uimataito on uimataitotutkimuksen historian alhaisinta
(Uimataitotutkimus 2022, 11). Oppilaista vain hieman yli puolet täyttävät pohjoismaisen
uimataidon määritelmän (200 metriä syvässä vedessä, josta vähintään 50 metriä selällään).
Perusopetuksen opetussuunnitelma (2014) edellyttää liikunnanopetuksen sisältävän
uinninopetusta, vesiliikuntaa ja vesipelastusta. Uintitunteja ei kuitenkaan järjestetä kaikissa
Suomen kouluissa, ja kolmasosa oppilaista ei osallistunut yhdellekään uintitunnille kuudennella
luokalla vuonna 2022. Tutkimuksessa mitattiin koulujen (n=114) etäisyys lähimmästä
uimahallista Google Maps alustalla. Koulujen keskimääräinen etäisyys määritettiin, ja sitä
tarkasteltiin lisäksi AVI-alueittain ja kuntaryhmittäin yksisuuntaisella varianssianalyysillä.
Oppilaat (n=1798) luokiteltiin koulun ja uimahallin välisen etäisyyden mukaan viiteen
etäisyysluokkaan. Tutkimuksessa tutkittiin eroavaisuuksia uimataidossa, koulun uintitunteihin
osallistumisessa sekä kouluajan ulkopuolisissa uimahallikäynneissä etäisyysluokkien välillä.
Edellä mainittuja muuttujia tarkasteltiin lisäksi sukupuolittain. Etäisyysluokkien välisiä
eroavaisuuksia tarkasteltiin ristiintaulukoinnilla ja z-testillä. Tilastollisten eroavaisuuksien
määrittämiseen käytettiin Khiin neliötestiä.
Keskimääräinen etäisyys koululta uimahallille oli 12,2 kilometriä. Lapin AVI-alueella etäisyys
oli keskimäärin pidempi muihin AVI-alueisiin nähden (p<0,001). Maaseutumaisissa kunnissa
keskimääräinen etäisyys koululta uimahallille (20,1 km) oli yli kaksinkertainen verrattuna
taajaan asuttuihin ja kaupunkimaisiin kuntiin (p<0,001). Kuudesluokkalaisten uimataito oli
heikoin koulun ja lähimmän uimahallin välisen etäisyyden kasvaessa yli 20 kilometriin
(p<0,05). Kaupunkimaisissa ja taajaan asutuissa kunnissa oli enemmän uimataitoisia verrattuna
maaseutumaisiin kuntiin (p<0,05). Uintitunneille osallistui vähiten oppilaita koulun sijaitessa
2,1–5 kilometrin etäisyydellä uimahallista (p<0,05), joskin koronapandemialla näytti olleen
vaikutusta erityisesti tähän etäisyysluokkaan. Yli 20 kilometrin etäisyysluokassa osallistuminen
koulun uintitunneille oli myöskin keskiarvoa alhaisempaa (p<0,05). Maaseutumaisten kuntien
koulut sekä yli 20 kilometrin etäisyydellä uimahallista olevat koulut näyttävät olevan
epäedullisessa asemassa sekä uimataidon että uintitunneille osallistumisen suhteen. Kaikille
tasa-arvoisen POPS:n (2014) mukaisen uinninopetuksen ja uimataidon mahdollistamiseksi
tulisi pyrkiä kehittämään uinninopetusta erityisesti kouluissa, jotka sijaitsevat yli 20 kilometrin
etäisyydellä uimahallista.
...
The purpose of this study was to determine the distance from school to the closest swimming
facility and how this distance vary in different Regional State Administrative Agencies and
municipal groups. Additionally, the study investigated the relationship between the distance of
the school from the nearest swimming hall and the swimming ability of sixth-grade pupils, as
well as their participation in school and leisure time swimming sessions. The research topic is
limited to examining the distance between the school and the swimming facility and its impact
on swimming ability and swimming habits, as no previous research has been conducted on this
topic.
The swimming ability of sixth graders in Finland is at its lowest in the history of the swimming
ability research. Only slightly over half of the pupils meet the Nordic definition of the
swimming ability (200 meters in deep water, with at least 50 meters on their back). The national
core curriculum (2014) requires physical education to include swimming lessons, water sports,
and water rescue. However, not all Finnish schools organize swimming lessons, and one-third
of pupils did not participate in any swimming lessons in sixth grade in 2022. The distance of
schools (n=114) from the nearest swimming facility was measured using Google Maps. The
average distance was determined and it was also examined by Regional State Administrative
Agencies and by municipal groups using one-way ANOVA. The students (n=1798) were
divided into five distance categories based on the distance between the school and the
swimming facility. The study examined differences in swimming ability, participation in school
swimming lessons, and leisure swimming sessions among the distance categories. These
variables were also analyzed by gender. Differences between distance categories were
examined by cross-tabulating and z-testing. The chi-square test was used to determine statistical
differences.
The average distance from school to the nearest swimming facility in Finland was 12.2
kilometers. In the Lapland regional state administrative agency area, the average distance was
longer compared to other areas (p<0.001). In rural municipalities, the average distance from
school to the nearest swimming facility (20.1 km) was more than twice as long compared to
densely populated and urban municipalities (p<0.001). The swimming ability of sixth-grade
pupils was worst when the distance between the school and the nearest swimming pool
exceeded 20 kilometers (p<0.05). In urban and densely populated municipalities, there were
more students who were able to swim compared to rural municipalities (p<0.05). The
participation in school swimming sessions was lowest when the school was located at a distance
of 2.1–5 kilometers from the swimming hall (p<0.05) although the COVID-19 pandemic
seemed to have an impact particularly on this distance category. In the distance category of over
20 kilometers, participation in school swimming lessons was also below average (p<0.05). The
pupils whose school was located in rural municipalities or more than 20 kilometers away from
swimming facility appear to be in a disadvantageous position regarding both pupils swimming
ability and participation in swimming lessons. To enable equal swimming education and
swimming ability to everyone (POPS 2014), efforts should be made to develop swimming
education, especially in schools located more than 20 kilometers away from the swimming pool.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kuudesluokkalaisten uimataito Seinäjoella
Mäkelä, Jari (2014)TIIVISTELMÄ Jari Mäkelä, 2014. Kuudesluokkalaisten uimataito Seinäjoella. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, 54 s., 1 liite. Yhteiskunnan ja kuntien panostus kunto- ja terveysliikuntaan tulee toivottavasti ... -
Kuudesluokkalaisten liikuntaharrastuneisuuden yhteydet uimataitoon
Ranta, Rauli (2009) -
Non-participation modestly increased with distance to the examination clinic among adults in Finnish health examination surveys
Reinikainen, Jaakko; Saarsalmi, Perttu; Härkänen, Tommi; Jousilahti, Pekka; Karvanen, Juha; Männistö, Satu; Tolonen, Hanna (Sage, 2018)Aims: Health examinaton surveys (HES) provide important informaton about populaton health and health related factors, but declining partcipaton rates threaten the representatveness of collected data. It is hard to conduct ... -
Older adults’ activity destinations before and during COVID-19 restrictions : From a variety of activities to mostly physical exercise close to home
Portegijs, Erja; Keskinen, Kirsi E.; Tuomola, Essi-Mari; Hinrichs, Timo; Saajanaho, Milla; Rantanen, Taina (Elsevier BV, 2021)The aim was to study various types of older adult's activity destinations (counts, frequency of visitation, and distance from home) in the pre-COVID-19 era, and to study prospectively how COVID-19-related regulations ... -
"Uisin jos voisin" : kahdeksasluokkalaisten tyttöjen kokemuksia koulun uintitunneista
Ahola, Tuulia; Junnila, Emma (2014)Tuulia Ahola & Emma Junnila (2014). ”Uisin jos voisin”: Kahdeksasluokkalaisten tyttöjen kokemuksia koulun uintitunneista. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikun-tapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 61s., ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.