Customer centric and value-based business model design : impacts of the additive manufacturing technology on firm's business model
Liiketoimintamalli on käsite, joka on yleistynyt viimeisen kahden vuosikymmenen aikana elektronisen liiketoiminnan kehittymisen myötä. Nykyisin liiketoimintamalli käsitettä käytetään myös muilla teollisuuden aloilla. Huolimatta siitä, että liiketoimintamalli käsitteenä on vakiintunut liiketalouden ammattilaisten keskuudessa, tieteellistä yhteisymmärrystä siitä mitä liiketoimintamallilla tarkasti tarkoitetaan ja mitä se pitää sisällään, ei ole saavutettu. Viimeaikaiset tieteelliset artikkelit liiketoimintamalleista painottavat kuitenkin arvon luomista, arvon lunastamista sekä asiakaskeskeisyyttä keskeisinä teemoina liiketoimintamallin suunnittelussa.
Pro gradu –tutkielman ensisijaisena tavoitteena on tutkia kirjallisuudesta niitä elementtejä, prosesseja ja toimintatapoja, joiden avulla liiketoiminnan arvonmuodostamisen mahdollisuuksia voidaan löytää ja tuoda esille. Lisäksi tavoitteena on luoda kirjallisuuden perusteella liiketoimintamallikehys, joka sisältää oleelliset tekijät asiakaskeskeisen ja arvoperusteisen liiketoimintamallin luomiseksi.
Materiaalia lisäävä valmistus tai paremmin tunnettu käsite 3D –tulostus on teknologia, jonka uskotaan mullistavan perinteisen teollisen valmistustavan. Pro gradu –tutkielmassa pyritään selvittämään kuinka materiaalia lisäävä valmistusmenetelmä vaikuttaa yrityksen nykyiseen liiketoimintamalliin ja arvon muodostamiseen.
...
During the past two decades Business Model reached a status among business management and literature. Business models are often perceived as invented and implemented in electronic business companies only, however business model design is currently widely used also among other industrial fields. Nev-ertheless business models have rather long history, there still is much confusion what business models are and how they can be used in business development. In addition business models’ scientific research and practical implementation have not fully found common understanding. Value, value creation, delivery and capture play central roles in business model creation and form a basic principle for business model design. The primary purpose of the Master Thesis is to explore the literature review and discover where and how value is created and which elements, process and methods are essential and most beneficial for creating a customer-centric and value-based business model. Intention is to compose a business model framework, which has a scientific foundation, but is practical enough to interest and benefit the business practitioners.
The development of additive manufacturing (AM) technology or three-dimensional (3D) printing is expected to transform manufacturing and compa-ny business models. Master Thesis’s secondary purpose is to observe what im-pacts AM technology has for the company’s business model and how the tech-nology will change companies’ business models.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Additive manufacturing technology: Identifying value potential in additive manufacturing stakeholder groups and business networks
Hämäläinen, Mervi; Ojala, Arto (AIS Electronic Library (AISeL), 2015)The development of additive manufacturing (AM) technology is expected to transform product design and manufacturing. It is predicted that the effects of AM on business will be diverse and extensive. It will be critical ... -
Micro-Level Mechanisms to Support Value Co-Creation for Design of Digital Services
Tuunanen, Tuure; Lumivalo, Juuli; Vartiainen, Tero; Zhang, Yixin; Myers, Michael D. (SAGE Publications, 2023)This study identifies micro-level value co-creation mechanisms that support the design of digital services. As services are now becoming digital—or at least digitally enabled—how to design digital services that enable value ... -
Improving service business activities in manufacturing industry through value co-creation : a case of a multinational machine manufacturing company
Korppi, Saara (2022)Tämä Pro Gradu tutkielma tutkii arvon yhteisluonnin muodostumista huoltoliiketoiminnan eri aktiviteeteissa. Tutkielma hyödyntää palvelukeskeistä logiikkaa viitekehyksenä tutkiakseen, kuinka arvon yhteisluonti muodostuu ... -
From customer data to customer's data : reverse use of customer data as a tool for value co-creation
Horttanainen, Ella (2021)Asiakasdatan on perinteisesti nähty hyödyttävän pääasiassa niitä keräävää yritystä. Viime vuosikymmeninä suosiota kasvattaneiden palvelukeskeisten liiketoimintamallien sekä arvon yhteisluonnin ansiosta asiakasdatan rooli ... -
Integrating justice and collective value creation : collaborative business model for just protein transition
Paloviita, Ari; Kortetmäki, Teea (Liberà Università Maria SS. Assunta : LUMSA, 2022)Just transition is needed to ensure that the transition towards a low-carbon economy happens in a fair way. Collaborative business model through collective value creation can contribute to just transition across the ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.