Lukumummit ja -vaarit lasten lukutaidon tukena jo kymmenen vuotta
Jalonen, A., & Kettunen, A. (2021). Lukumummit ja -vaarit lasten lukutaidon tukena jo kymmenen vuotta. Kielikukko, 41(4), 2-5. https://finrainfo.fi/wp-content/uploads/2023/02/Kielikukko_4_2021_www.pdf
Julkaistu sarjassa
KielikukkoPäivämäärä
2021Tekijänoikeudet
© 2021 Finra ry
Niilo Mäki Instituutin Lukumummi ja -vaari -toiminta viettää tänä vuonna juhlavuotta. Vuodesta 2012 asti Lukumummit ja -vaarit ovat käyneet kouluilla lukemassa lasten kanssa. Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskuksen (STEA) tuella kehitetyssä toiminnassa seniori-ikäiset vapaaehtoiset lukevat koulupäivän aikana koulun tiloissa oppilaiden kanssa kahden kesken. Viikoittaisilla lukutuokioilla luetaan yhdessä sopivantasoista kaunokirjaa ja keskustellaan luetusta. Niilo Mäki Instituutti on luonut tämän tutkimustietoon perustuvan toimintamuodon lukutaidon ja lukemisen tukemiseen. Alusta asti yhteistyökumppanina on toiminut Mannerheimin Lastensuojeluliitto (MLL), ja yhteistyö on tiivistynyt entisestään vuonna 2018, jolloin toiminnan ylläpito- ja vakiinnuttamisvaihe käynnistyi. Viimeisen kolmen vuoden aikana MLL:n rekrytoinnin ansiosta vapaaehtoisten määrä on kolminkertaistunut, ja tällä hetkellä vapaaehtoisia on toiminnassa mukana yli 900 ja lapsia noin 3000. Kouluja on mukana toiminnassa ympäri Suomen. Kuten kaikissa Niilo Mäki Instituutin hankkeissa, myös tässä toiminnassa on kehitetty mallit erilaisiin tarpeisiin ja eri kohderyhmille. Toisessa toimintamallissa Lukumummit ja -vaarit lukevat niiden oppilaiden kanssa, jotka tarvitsevat vahvistusta sujuvaan lukutaitoon ja lukumotivaatioon, ja toisessa suomi toisena kielenä -oppijoiden kanssa keskittyen erityisesti sanavaraston kehityksen tukemiseen. Toimintaan osallistuvat oppilaat ovat alakouluikäisiä.
...
Julkaisija
Finra ryISSN Hae Julkaisufoorumista
0780-0940Asiasanat
Alkuperäislähde
https://finrainfo.fi/wp-content/uploads/2023/02/Kielikukko_4_2021_www.pdfJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/103618818
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lukutuokiot lasten lukemissujuvuuden tukena
Salmela, Anu-Katri (2014)Tämä tutkimus sijoittuu lukemisinterventioiden tutkimuskenttään. Tutkimuksen aiheena olleet lukutuokiot ovat kehitelty heikkojen lukijoiden lukemissujuvuuden tukemiseksi. Tässä tutkimuksessa tavoitteena oli selvittää kuinka ... -
Typical and Atypical Development of Visual Expertise for Print as Indexed by the Visual Word N1 (N170w) : A Systematic Review
Amora, Kathleen Kay; Tretow, Ariane; Verwimp, Cara; Tijms, Jurgen; Leppänen, Paavo H. T.; Csépe, Valéria (Frontiers Media SA, 2022)The visual word N1 (N170w) is an early brain ERP component that has been found to be a neurophysiological marker for print expertise, which is a prelexical requirement associated with reading development. To date, no other ... -
Intergenerational Transmission of Dyslexia : How do Different Identification Methods of Parental Difficulties Influence the Conclusions Regarding Children's Risk for Dyslexia?
Khanolainen, Daria; Salminen, Jenni; Eklund, Kenneth; Lerkkanen, Marja‐Kristiina; Torppa, Minna (John Wiley & Sons, 2023)By investigating children whose parents have dyslexia, family risk (FR) studies are expanding our understanding of the intergenerational transmission of dyslexia. These studies, however, vary in their identification of FR, ... -
The Predictors of Literacy Skills among Monolingual and Bilingual Finnish-Swedish Children During First Grade
Vataja, Pia; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Aro, Mikko; Westerholm, Jari; Risberg, Ann-Katrine; Salmi, Paula (Routledge, Taylor & Francis Group, 2022)The aim of the study was to examine which predictor variables are related to literacy skills among monolingual Swedish (n = 269) and bilingual Finnish–Swedish (n = 229) children at the first grade in the Swedish-speaking ... -
Reading and emotional-behavioural development in Finnish children : a longitudinal study of associations
Robidoux, Serje; Eklund, Kenneth; McArthur, Genevieve M.; Francis, Deanna A.; Aro, Tuija; Torppa, Minna (Springer Nature, 2024)Poor reading has been linked to negative outcomes on a wide range of emotional-behavioural dimensions in children. However, little is known about the time course of these associations. In this study we analyse data from a ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.