dc.contributor.author | Hiekkanen, Tomi | |
dc.date.accessioned | 2014-09-22T06:20:09Z | |
dc.date.available | 2014-09-22T06:20:09Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1445904 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44308 | |
dc.description.abstract | Tutkielma käsittelee vuonna 1994 lukion historian opetussuunnitelmassa tapahtunutta muutosta, jonka seurauksena historian opetuksessa siirryttiin kronologiaan perustuvasta opetuksen jäsen-tämistavasta teemapohjaiseen. Muutos on osa laajempaa opetussuunnitelmajärjestelmään koh-distunutta kehitystä ja sen kautta on mahdollista luoda laajempi kuva koulutuksen kehittämisestä ajanjakson suomalaisessa yhteiskunnassa.
Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten opetussuunnitelman perusteet historian osalta laadit-tiin, miten lukion rakenteeseen kohdistuneet muutokset ja ajanjaksolla uudistuneet oppimis- ja tiedonkäsitystä koskevat teoriat vaikuttivat perusteiden syntyyn sekä mitkä tahot ottivat osaa muutostyöhön.
Tutkielma perustuu opetussuunnitelmauudistuksessa syntyneisiin Opetushallituksen pöytäkir-joihin, Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton hallituksen pöytäkirjoihin ja liiton jäsenlehti Kleioon, sekä Opetushallituksen Kasvatus&Aika -julkaisusarjassa julkaisemiin aihepiiriä kos-keviin teoksiin.
Tutkielman perustella on nähtävissä, että Opetushallituksen lisäksi myös Historian ja yhteiskun-taopin opettajien liitolla oli muutoksessa merkittävä rooli. Lukion siirtyminen luokattomaan kurssimuotoiseen järjestelmään loi muutokselle rakenteelliset puitteet, mutta sisällölliset puitteet syntyivät pääosin uusien oppimis- ja tiedonkäsitysten seurauksena, joita Opetushallitus pyrki edistämään. Näiden uudistuneiden käsitysten seurauksena opetussuunnitelman perusteiden mu-kaista oppiainesta karsittiin runsaasti ja opetuksen tavoitteeksi tuli aiemman laajojen tietomäärien opettelun sijaan teemapohjainen ilmiöiden ymmärtäminen. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (83 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.other | lukio | |
dc.subject.other | lukiouudistus | |
dc.subject.other | historian opetus | |
dc.subject.other | oppimiskäsitys | |
dc.subject.other | tiedonkäsitys | |
dc.title | Kronologisuudesta kohti temaattisuutta : vuoden 1994 lukion historian opetussuunnitelman perusteiden laadinta | |
dc.title.alternative | Vuoden 1994 lukion historian opetussuunnitelman perusteiden laadinta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201409222834 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Historian ja etnologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of History and Ethnology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Suomen historia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Finnish History | en |
dc.date.updated | 2014-09-22T06:20:15Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3031 | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | historia | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | oppimiskäsitykset | |
dc.subject.yso | tiedonkäsitys | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |