The effect of instructions on writing an argumentative text : a study on upper secondary school students' written performance in English
Tietoyhteiskunnan kehitys heijastuu tulevina vuosina myös ylioppilastutkintoihin, sillä vuodesta 2016 alkaen ensimmäiset ylioppilaskirjoitukset suoritetaan sähköisesti tietokoneita hyödyntäen. Myös englannin kielen opetukselle tekstinkäsittelyohjelmilla kirjoitettavat ylioppilasaineet asettavat haasteita ja mahdollisuuksia. Tässä tutkielmassa tarkasteltiin lukiolaisten englanninkielisen kantaa ottavan tekstin tuottamisen taitoja tekstinkäsittelyohjelmien asettamien mahdollisuuksien näkökulmasta.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten lukiolaiset muokkaavat tekstinkäsittelyohjelmaa hyödyntäen kirjoittamansa mielipidekirjoituksen argumentaatiota saatuaan lisäohjeistusta. Tutkimus on vertaileva tutkimus, jonka aineistona on yhden lukioluokan (20 opiskelijaa) kahdessa eri vaiheessa kirjoittamat mielipidekirjoitukset. Ensimmäisessä vaiheessa opiskelijat kirjoittivat mielipidekirjoituksen. Tämän jälkeen he saivat ohjeita mielipidekirjoituksen parantamiseksi, ja toisessa vaiheessa, ohjeiden jälkeen he muokkasivat kirjoituksiaan. Tekstien argumentaatiotekniikoita analysoitiin soveltaen Chaïm Perelmanin argumentaatioteoriaa tutkimuksen teoriapohjana.
Tutkimuksessa selvisi, että opiskelijat hyödynsivät Perelmanin argumentointitekniikoita mielipideteksteissään monipuolisesti. Eniten käytettiin lopetusta, seuraavaksi eniten syy- ja seurausargumentteja sekä esimerkkejä ja neljänneksi yleisimpiä olivat vertailut. Analyysi osoitti, että annettujen ohjeiden vaikutus opiskelijoiden jälkimmäisiin tekstiversioihin näytti olleen ilmeinen, koska kaikkien lisättyjen argumenttien tulkittiin kuuluvan ohjeissa ehdotettuihin luokkiin. Lisäksi voidaan todeta, että ohjeistus paransi mielipidetekstien argumentoinnin vakuuttavuutta. Tutkielman tulokset osoittivat, että argumentaatiotaitojen opettamista lisäämällä englannin kielessä opiskelijoiden tuotokset paranivat. Tutkimus antaakin yhden mallin, jolla mielipidekirjoitusten kirjoittamista on mahdollista kehittää. Argumentointi on tärkeä taito, jonka tutkimusta eri teksteissä ja konteksteissa onkin tarpeen jatkaa.
...
Alternative title
Study on upper secondary school students' written performance in EnglishKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
IB upper secondary school and national upper secondary school students' attitudes towards English oral skills : a comparative study
Hauta-Aho, Sanna (2013)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa suomalaisten lukio-opiskelijoiden asenteita englannin suullista kielitaitoa ja sen testaamista kohtaan. Tietoa kerättiin kyselylomakkeen avulla kahden kaupungin IB-lukioista ... -
English pronunciation teaching in Finnish upper secondary schools and its effect on students’ confidence to speak English
Hamm, Oona (2019)Ääntäminen on tärkeä osa kielitaitoa ja sen tärkeys korostuu erityisesti vieraita kieliä puhuttaessa. Ääntäminen vaikuttaa ymmärrettävyyteen ja puhetapa on ulkoisen olemuksen lisäksi yksi ensimmäisistä asioista, joihin ... -
"[Grammar is] even pleasant" : Finnish upper secondary school students' attitudes towards grammar instruction as active users of internet English
Kämäräinen, Heini (2022)Kieliopin opettaminen on ollut jo kauan aikaa varsin suosittu tutkimuskohde ja usein tutkijat pyrkivät selvittämään, miten kielioppia tulisi opettaa. Kieltenopetus pyritään nykyään yhdistämään autenttisiin puhetilanteisiin, ... -
"I think it is important to learn to speak English, for the future" : Finnish upper secondary school students' opinions about teaching the speaking skill of English
Pakkala, Vilma (2017)Tämä tutkielma tarkastelee lukion opiskelijoiden mielipiteitä englannin kielen puhumisen opetuksesta. Tarkoituksena oli kartoittaa, pitävätkö opiskelijat puhumista tärkeänä taitona ja opetetaanko sitä heidän mielestään ...