dc.contributor.author | Keskitalo, Venla | |
dc.date.accessioned | 2014-09-12T10:20:50Z | |
dc.date.available | 2014-09-12T10:20:50Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1445485 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44249 | |
dc.description.abstract | Tietoyhteiskunnan kehitys heijastuu tulevina vuosina myös ylioppilastutkintoihin, sillä vuodesta 2016 alkaen ensimmäiset ylioppilaskirjoitukset suoritetaan sähköisesti tietokoneita hyödyntäen. Myös englannin kielen opetukselle tekstinkäsittelyohjelmilla kirjoitettavat ylioppilasaineet asettavat haasteita ja mahdollisuuksia. Tässä tutkielmassa tarkasteltiin lukiolaisten englanninkielisen kantaa ottavan tekstin tuottamisen taitoja tekstinkäsittelyohjelmien asettamien mahdollisuuksien näkökulmasta.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten lukiolaiset muokkaavat tekstinkäsittelyohjelmaa hyödyntäen kirjoittamansa mielipidekirjoituksen argumentaatiota saatuaan lisäohjeistusta. Tutkimus on vertaileva tutkimus, jonka aineistona on yhden lukioluokan (20 opiskelijaa) kahdessa eri vaiheessa kirjoittamat mielipidekirjoitukset. Ensimmäisessä vaiheessa opiskelijat kirjoittivat mielipidekirjoituksen. Tämän jälkeen he saivat ohjeita mielipidekirjoituksen parantamiseksi, ja toisessa vaiheessa, ohjeiden jälkeen he muokkasivat kirjoituksiaan. Tekstien argumentaatiotekniikoita analysoitiin soveltaen Chaïm Perelmanin argumentaatioteoriaa tutkimuksen teoriapohjana.
Tutkimuksessa selvisi, että opiskelijat hyödynsivät Perelmanin argumentointitekniikoita mielipideteksteissään monipuolisesti. Eniten käytettiin lopetusta, seuraavaksi eniten syy- ja seurausargumentteja sekä esimerkkejä ja neljänneksi yleisimpiä olivat vertailut. Analyysi osoitti, että annettujen ohjeiden vaikutus opiskelijoiden jälkimmäisiin tekstiversioihin näytti olleen ilmeinen, koska kaikkien lisättyjen argumenttien tulkittiin kuuluvan ohjeissa ehdotettuihin luokkiin. Lisäksi voidaan todeta, että ohjeistus paransi mielipidetekstien argumentoinnin vakuuttavuutta. Tutkielman tulokset osoittivat, että argumentaatiotaitojen opettamista lisäämällä englannin kielessä opiskelijoiden tuotokset paranivat. Tutkimus antaakin yhden mallin, jolla mielipidekirjoitusten kirjoittamista on mahdollista kehittää. Argumentointi on tärkeä taito, jonka tutkimusta eri teksteissä ja konteksteissa onkin tarpeen jatkaa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (71 sivua) | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | argumentation | |
dc.subject.other | opinion pieces | |
dc.subject.other | genre | |
dc.subject.other | students | |
dc.title | The effect of instructions on writing an argumentative text : a study on upper secondary school students' written performance in English | |
dc.title.alternative | Study on upper secondary school students' written performance in English | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201409122787 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu | fi |
dc.type.ontasot | Master's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.date.updated | 2014-09-12T10:20:50Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | ylioppilaskirjoitukset | |
dc.subject.yso | argumentointi | |
dc.subject.yso | lukiolaiset | |
dc.subject.yso | mielipidekirjoitukset | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | ainekirjoitus | |