ADHD-diagnosoitujen oppilaiden vanhempien opettajakäsitykset
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä vanhemmilla, joiden
lapsella on diagnosoitu ADHD, on opettajista ja opettajien kanssa tehtävästä
yhteistyöstä. Vanhempien kokemukset ja käsitykset opettajista ovat merkityksellisiä,
sillä niiden kautta voidaan paremmin ymmärtää opettajien suhtautumista tukea
tarvitseviin oppilaisiin sekä yhteistyöhön vanhempien kanssa.
Tutkimusaineisto on kerätty puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Haastateltavia
oli yhteensä 19, 13 äitiä ja 6 isää. Tutkimussuuntaus mukailee fenomenografista
tutkimusotetta, sillä tarkoituksena oli kuvailla, analysoida ja ymmärtää
haastateltavien kokemuksia ja käsityksiä. Tutkimusaineisto analysoitiin
fenomenografisesti. Vanhempien käsitykset opettajista ja opettajien kanssa tehtävästä
yhteistyöstä muodostivat tutkimuksen tulosavaruuden.
Vanhempien opettajakäsitykset jakautuivat seitsemään kuvauskategoriaan, jotka
sisältävät käsityksiä opettajan suhtautumisesta ja asenteesta, pedagogisesta
osaamisesta, tiedosta ja osaamisesta liittyen ADHD-diagnoosiin ja oireisiin,
sitoutuneisuudesta työhön, persoonallisuudesta, yhteistyöstä vanhempien kanssa sekä
syyllistävästä ja syrjivästä toiminnasta.
Vanhempien käsitykset olivat jakautuneet selvästi positiivisiin ja negatiivisiin
käsityksiin, mikä kertoo vanhempien erilaisista opettajakokemuksista. Vanhempien
käsityksissä korostuivat erityisesti opettajan tieto ja osaaminen ADHD-diagnoosiin
liittyen, vanhempien asiantuntijuuden arvostaminen sekä opettajan suhtautuminen
ADHD-diagnosoituun oppilaaseen ja kodin ja koulun yhteistyöhön.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29041]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“Levoton, yliaktiivinen, ei pysty olemaan hiljaa paikallaan” : opettajien, vanhempien ja oppilaiden käsitysten muuttuminen tarkkaavuuden vaikeuksista kärsivistä oppilaista toiminnanohjauksen interventionjakson aikana
Laalo, Terhi; Ojala, Camilla (2018)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia muutoksia tapahtui opettajien, vanhempien ja oppilaiden käsityksissä tarkkaavuuden vaikeuksista kärsivistä oppilaista toiminnanohjauksen intervention ja sitä seuranneen ... -
ADHD-diagnosoitujen nuorten käsityksiä opettajista ja vertaissuhteista
Sjöblom, Linda; Yliniskala, Leea (2013)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia ADHD-diagnosoitujen nuorten käsityksiä heidän opettajistaan ja vertaissuhteistaan. Näistä muodostuivat myös tutkimuksen kaksi tutkimuskysymystä. Aineisto koostui 11:sta 11–16-vuotiaiden ... -
ADHD-diagnosoitujen yläkoululaisten minäpystyvyys koululiikunnassa
Kauppila, Anni; Ahoniemi, Jenni (2023)Tämän pro gradu -tutkimuksen tavoitteena on kuvata ADHD-diagnosoitujen yläkoululaisten minäpystyvyyttä koululiikunnassa. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena on analysoida ADHD-diagnosoitujen yläkoululaisten minäpystyvyyteen ... -
Miten lapsen tarkkaavuuden, keskittymisen ja toiminnanohjauksen ongelmat näkyvät viidessä eri käyttäytymisen arvioinnissa sekä vanhempien ja opettajien tulkinnoissa?
Nurmi, Meri (2017)Tässä tutkimuksessa haluttiin tarkastella Behavioral and Emotional Rating Scale (BERS), Strenghts and Difficulties Questionnaire (SDQ), Viivi (5-15), Home Situation Questionnaire (HSQ) ja School Situation Questionnaire ... -
Yhteistä kasvatusvastuuta, luottamusta ja lapsen tukemista : kodin ja koulun yhteistyö kolmannen luokan oppilaiden vanhempien näkökulmasta
Hartikainen, Satu; Huusari, Tiina-Maria (2004)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.