University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

ADHD-diagnosoitujen nuorten käsityksiä opettajista ja vertaissuhteista

Icon
443.0Kb

Authors
Sjöblom, Linda |
Yliniskala, Leea
Date
2013
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation.
You can request a copy of this thesis here

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia ADHD-diagnosoitujen nuorten käsityksiä heidän opettajistaan ja vertaissuhteistaan. Näistä muodostuivat myös tutkimuksen kaksi tutkimuskysymystä. Aineisto koostui 11:sta 11–16-vuotiaiden ADHD-diagnosoitujen nuorten teemahaastatteluista. Pro gradu -työ on osa tohtorikoulutettava Juho Honkasil-lan tutkimusprojektia, jonka kautta tutkimuksen aineisto on saatu. Tutkimussuuntaus oli fenomenografinen, sillä tarkoituksena oli kuvailla, analysoida ja ymmärtää kokemuksia. Tulosten mukaan tutkittavat nuoret arvostivat opettajassa sitä, että hän välitti heistä ja toteutti opetuksessaan vaihtelevaa pedagogiikkaa. Kielteisinä käsityksinä opettajasta nuoret nostivat esiin välinpitämättömyyden ja hänen puutteensa pedagogiikassa. Myös opettajien piirteillä koettiin olevan niin positiivisia kuin negatiivisia merkityksiä. Esi-merkiksi opettajan joustavuutta pidettiin hyvänä asiana, kun taas tiukkuuteen nuorilla liittyi huonoja kokemuksia. Haastatelluilla nuorilla vertaissuhteet näyttäytyivät ristirii-taisessa valossa. Toisaalta kaverisuhteisiin yhdistyi paljon positiivisia ilmauksia, mutta samanaikaisesti heillä oli paljon käsityksiä, jotka liittyivät kiusaamiseen. Tämän tutkimuksen yhtenä johtopäätöksenä oli se, että ADHD-diagnosoitujen nuorten omaa ääntä tulisi huomioida enemmän. Lisäksi pohdinnassa nousi esiin oppilas-opettaja -suhteen tärkeys näiden oppilaiden kohdalla, mikä opettajien olisi hyvä tiedostaa omassa työssään. Vertaissuhteissa puolestaan mietittiin, mitkä tekijät aikaansaavat onnistuneen ystävyyssuhteen. Syiksi ehdotettiin motivaatiota ja aikaisemmin saatua positiivista palautetta näistä suhteista. Asiasanat: ADHD-diagnosoidut nuoret, fenomenografia, käsitys, opettaja, vertaissuhde ...
Keywords
ADHD-diagnosoidut nuoret fenomenografia käsitys opettaja vertaissuhde Fenomenografia ADHD käsitykset nuoret opettajat vertaissuhteet sosiaaliset suhteet
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201312172813

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21159]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre