The emotions of foreign language teachers in relation to students
Tämä pro gradu -tutkielma on osa pitkittäistutkimusta, joka on seurannut 11
vastavalmistuneen vieraan kielen opettajan kehitystä noin kymmenen vuoden ajan. Seitsemän
opettajaa jatkoi tutkimuksen parissa tänä vuonna ja uusimmat haastattelut toteutettiin keväällä 2014.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia oppilaisiin liittyviä tunteita
kieltenopettajilla on ja ovatko kyseiset tunteet mahdollisesti muuttuneet vuosien saatossa.
Tutkimus lähestyi tunteita relationaalisesta näkökulmasta. Sen mukaan tunteet ovat pääosin
sosiaalisia ja syntyvät vuorovaikutuksessa ympäristön ja muiden ihmisten kanssa. Tunne on
reaktio sosiaaliseen, ihmisen tärkeäksi kokemaan tapahtumaan ja tunne myös vaikuttaa
ihmisen toimintaan. Relationaalinen lähestymistapa tunteisiin sopii koulumaailmaan, kun
pohditaan opettajien ja oppilaiden välisiä suhteita.
Tutkimuksen aineisto koostui opettajien vanhoista ja uusista haastatteluista. Analyysissä
käytettiin apuna dialogista laadullisen tutkimuksen metodia, joka mahdollisti kuvitteellisten dialogien luomisen osallistujien välille. Opettajien vastausten muokkaaminen dialogiksi myös tiivisti laajan aineiston helpommin lähestyttävään muotoon. Dialogeja tarkastelemalla löytyi viisi tunteisiin liittyvää teemaa: negatiiviset tunteet, sekalaiset tunteet, positiiviset tunteet, muutos tunteissa sekä käsitykset oppilaista.
Teemoja tarkastelemalla selvisi, että kieltenopettajien urien alkuvaiheita leimasivat
negatiiviset tunteet oppilaita kohtaan. Positiiviset tunteet olivat läsnä kaikissa vaiheissa, mutta enenevissä määrin mitä pidempään opettajat olivat olleet työelämässä. Tunteissa näkyi muutoksia, esimerkiksi negatiiviset tunteet vähenivät ja laimenivat ajan myötä. Syinä tähän olivat muun muassa lisääntynyt oppilaantuntemus, ammatillinen kehitys ja perheellistyminen. Käsitykset oppilaista muuttuivat pikku hiljaa kokonaisvaltaisemmiksi ja tämä puolestaan vaikutti ymmärryksen lisääntymiseen oppilaita kohtaan.
Tulosten perusteella voidaan ehdottaa, että tunteita käsiteltäisiin enemmän
aineenopettajakoulutuksessa. Esimerkiksi negatiivisten tunteiden kirjo ja voimakkuus tulivat
usein yllätyksenä uraansa aloitteleville kieltenopettajille, joten niiden huomioiminen etukäteen voisi helpottaa ensimmäisten työvuosien henkistä taakkaa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29524]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Peer interaction, mediation, and a view of teachers as creators of learner L2 development
Poehner, Matthew E.; Leontjev, Dmitri (Wiley-Blackwell, 2023)SLA researchers in a variety of theoretical traditions have argued that interaction is essential to supporting learner L2 (second/foreign language) development. While L2 research informed by sociocultural theory has generally ... -
"Vähän heitettiin syvään päähän ja katottiin et uidaanko" : primary school teachers' readiness to teach early English to young learners
Hallila, Hanna (2019)Suomessa kielten opiskelu on aloitettu perinteisesti kolmannelta luokalta, joka on Euroopan viitekehyksessä verrattain myöhäinen aloitusaika. Varhennetun kieltenopetuksen puolesta puhuvat useat 2000-luvulla toteutetut ... -
Teachers’ Emotions and Beliefs in Second Language Teaching : Implications for Teacher Education
Barcelos, Ana Maria F.; Ruohotie-Lyhty, Maria (Springer International Publishing, 2018)Studies on language teacher beliefs have long indicated that in order to better understand teacher beliefs, we need to look at their connections with emotions (Borg 2006). Researchers in fields such as social psychology ... -
The use of movies in language classrooms : teachers' and students' thoughts and experiences
Nieminen, Mona (2022)Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien ja oppilaiden kokemuksia ja ajatuksia elokuvien käytöstä kieltenopetuksessa. Tutkimus toteutettiin kahtena ryhmähaastatteluna helmikuussa 2021. Opettajien ryhmähaastattelussa oli ... -
Teachers negotiating multilingualism in the EFL classroom
Pitkänen-Huhta, Anne; Mäntylä, Katja (De Gruyter, 2021)Tässä artikkelissa tutkimme suomalaisten englanninopettajien käsityksiä maahanmuuttajaoppilaista, joilla on monikielinen tausta, vieraan kielen luokkahuoneessa. Aiemmat tutkimukset monikielisistä oppijoista ovat keskittyneet ...