University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

The emotions of foreign language teachers in relation to students

Thumbnail
View/Open
292.9Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Korppi, Aino
Date
2014
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Tämä pro gradu -tutkielma on osa pitkittäistutkimusta, joka on seurannut 11 vastavalmistuneen vieraan kielen opettajan kehitystä noin kymmenen vuoden ajan. Seitsemän opettajaa jatkoi tutkimuksen parissa tänä vuonna ja uusimmat haastattelut toteutettiin keväällä 2014. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia oppilaisiin liittyviä tunteita kieltenopettajilla on ja ovatko kyseiset tunteet mahdollisesti muuttuneet vuosien saatossa. Tutkimus lähestyi tunteita relationaalisesta näkökulmasta. Sen mukaan tunteet ovat pääosin sosiaalisia ja syntyvät vuorovaikutuksessa ympäristön ja muiden ihmisten kanssa. Tunne on reaktio sosiaaliseen, ihmisen tärkeäksi kokemaan tapahtumaan ja tunne myös vaikuttaa ihmisen toimintaan. Relationaalinen lähestymistapa tunteisiin sopii koulumaailmaan, kun pohditaan opettajien ja oppilaiden välisiä suhteita. Tutkimuksen aineisto koostui opettajien vanhoista ja uusista haastatteluista. Analyysissä käytettiin apuna dialogista laadullisen tutkimuksen metodia, joka mahdollisti kuvitteellisten dialogien luomisen osallistujien välille. Opettajien vastausten muokkaaminen dialogiksi myös tiivisti laajan aineiston helpommin lähestyttävään muotoon. Dialogeja tarkastelemalla löytyi viisi tunteisiin liittyvää teemaa: negatiiviset tunteet, sekalaiset tunteet, positiiviset tunteet, muutos tunteissa sekä käsitykset oppilaista. Teemoja tarkastelemalla selvisi, että kieltenopettajien urien alkuvaiheita leimasivat negatiiviset tunteet oppilaita kohtaan. Positiiviset tunteet olivat läsnä kaikissa vaiheissa, mutta enenevissä määrin mitä pidempään opettajat olivat olleet työelämässä. Tunteissa näkyi muutoksia, esimerkiksi negatiiviset tunteet vähenivät ja laimenivat ajan myötä. Syinä tähän olivat muun muassa lisääntynyt oppilaantuntemus, ammatillinen kehitys ja perheellistyminen. Käsitykset oppilaista muuttuivat pikku hiljaa kokonaisvaltaisemmiksi ja tämä puolestaan vaikutti ymmärryksen lisääntymiseen oppilaita kohtaan. Tulosten perusteella voidaan ehdottaa, että tunteita käsiteltäisiin enemmän aineenopettajakoulutuksessa. Esimerkiksi negatiivisten tunteiden kirjo ja voimakkuus tulivat usein yllätyksenä uraansa aloitteleville kieltenopettajille, joten niiden huomioiminen etukäteen voisi helpottaa ensimmäisten työvuosien henkistä taakkaa. ...
Keywords
emotions relational approach foreign language teacher tunteet kieltenopettajat opettajat oppilaat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201409062741

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Vähän heitettiin syvään päähän ja katottiin et uidaanko" : primary school teachers' readiness to teach early English to young learners 

    Hallila, Hanna (2019)
    Suomessa kielten opiskelu on aloitettu perinteisesti kolmannelta luokalta, joka on Euroopan viitekehyksessä verrattain myöhäinen aloitusaika. Varhennetun kieltenopetuksen puolesta puhuvat useat 2000-luvulla toteutetut ...
  • Teachers’ Emotions and Beliefs in Second Language Teaching : Implications for Teacher Education 

    Barcelos, Ana Maria F.; Ruohotie-Lyhty, Maria (Springer International Publishing, 2018)
    Studies on language teacher beliefs have long indicated that in order to better understand teacher beliefs, we need to look at their connections with emotions (Borg 2006). Researchers in fields such as social psychology ...
  • "Teachers teach so well that it's nice to learn" : a case-study on the role of teacher-to-student feedback in attitude-formation on L2 elementary English lessons 

    Björkman, Kaisa (2015)
    Arviointi ja palautteenanto ovat oleellisia asioita opettajan jokapäiväisessä työssä. Lisäksi asenteiden tutkiminen on tällä hetkellä suosittu tutkimusala. Tässä tapaustutkimuksessa tutkittiin, millaista vuorovaikutuksellista ...
  • Teachers negotiating multilingualism in the EFL classroom 

    Pitkänen-Huhta, Anne; Mäntylä, Katja (De Gruyter, 2021)
    Tässä artikkelissa tutkimme suomalaisten englanninopettajien käsityksiä maahanmuuttajaoppilaista, joilla on monikielinen tausta, vieraan kielen luokkahuoneessa. Aiemmat tutkimukset monikielisistä oppijoista ovat keskittyneet ...
  • Teachers' emotions related to students : a critical review 

    Korppi, Aino (2014)
    Opettajien tunteita on tutkittu yhä enemmän muutaman kuluneen vuosikymmenen aikana. Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on esitellä ja arvioida viimeaikaisia tutkimuksia, jotka koskevat opettajien oppilaisiin liittyviä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre