The emotions of foreign language teachers in relation to students
Tämä pro gradu -tutkielma on osa pitkittäistutkimusta, joka on seurannut 11
vastavalmistuneen vieraan kielen opettajan kehitystä noin kymmenen vuoden ajan. Seitsemän
opettajaa jatkoi tutkimuksen parissa tänä vuonna ja uusimmat haastattelut toteutettiin keväällä 2014.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia oppilaisiin liittyviä tunteita
kieltenopettajilla on ja ovatko kyseiset tunteet mahdollisesti muuttuneet vuosien saatossa.
Tutkimus lähestyi tunteita relationaalisesta näkökulmasta. Sen mukaan tunteet ovat pääosin
sosiaalisia ja syntyvät vuorovaikutuksessa ympäristön ja muiden ihmisten kanssa. Tunne on
reaktio sosiaaliseen, ihmisen tärkeäksi kokemaan tapahtumaan ja tunne myös vaikuttaa
ihmisen toimintaan. Relationaalinen lähestymistapa tunteisiin sopii koulumaailmaan, kun
pohditaan opettajien ja oppilaiden välisiä suhteita.
Tutkimuksen aineisto koostui opettajien vanhoista ja uusista haastatteluista. Analyysissä
käytettiin apuna dialogista laadullisen tutkimuksen metodia, joka mahdollisti kuvitteellisten dialogien luomisen osallistujien välille. Opettajien vastausten muokkaaminen dialogiksi myös tiivisti laajan aineiston helpommin lähestyttävään muotoon. Dialogeja tarkastelemalla löytyi viisi tunteisiin liittyvää teemaa: negatiiviset tunteet, sekalaiset tunteet, positiiviset tunteet, muutos tunteissa sekä käsitykset oppilaista.
Teemoja tarkastelemalla selvisi, että kieltenopettajien urien alkuvaiheita leimasivat
negatiiviset tunteet oppilaita kohtaan. Positiiviset tunteet olivat läsnä kaikissa vaiheissa, mutta enenevissä määrin mitä pidempään opettajat olivat olleet työelämässä. Tunteissa näkyi muutoksia, esimerkiksi negatiiviset tunteet vähenivät ja laimenivat ajan myötä. Syinä tähän olivat muun muassa lisääntynyt oppilaantuntemus, ammatillinen kehitys ja perheellistyminen. Käsitykset oppilaista muuttuivat pikku hiljaa kokonaisvaltaisemmiksi ja tämä puolestaan vaikutti ymmärryksen lisääntymiseen oppilaita kohtaan.
Tulosten perusteella voidaan ehdottaa, että tunteita käsiteltäisiin enemmän
aineenopettajakoulutuksessa. Esimerkiksi negatiivisten tunteiden kirjo ja voimakkuus tulivat
usein yllätyksenä uraansa aloitteleville kieltenopettajille, joten niiden huomioiminen etukäteen voisi helpottaa ensimmäisten työvuosien henkistä taakkaa.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23424]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Vähän heitettiin syvään päähän ja katottiin et uidaanko" : primary school teachers' readiness to teach early English to young learners
Hallila, Hanna (2019)Suomessa kielten opiskelu on aloitettu perinteisesti kolmannelta luokalta, joka on Euroopan viitekehyksessä verrattain myöhäinen aloitusaika. Varhennetun kieltenopetuksen puolesta puhuvat useat 2000-luvulla toteutetut ... -
Teachers’ Emotions and Beliefs in Second Language Teaching : Implications for Teacher Education
Barcelos, Ana Maria F.; Ruohotie-Lyhty, Maria (Springer International Publishing, 2018)Studies on language teacher beliefs have long indicated that in order to better understand teacher beliefs, we need to look at their connections with emotions (Borg 2006). Researchers in fields such as social psychology ... -
"Teachers teach so well that it's nice to learn" : a case-study on the role of teacher-to-student feedback in attitude-formation on L2 elementary English lessons
Björkman, Kaisa (2015)Arviointi ja palautteenanto ovat oleellisia asioita opettajan jokapäiväisessä työssä. Lisäksi asenteiden tutkiminen on tällä hetkellä suosittu tutkimusala. Tässä tapaustutkimuksessa tutkittiin, millaista vuorovaikutuksellista ... -
Teachers negotiating multilingualism in the EFL classroom
Pitkänen-Huhta, Anne; Mäntylä, Katja (De Gruyter, 2021)Tässä artikkelissa tutkimme suomalaisten englanninopettajien käsityksiä maahanmuuttajaoppilaista, joilla on monikielinen tausta, vieraan kielen luokkahuoneessa. Aiemmat tutkimukset monikielisistä oppijoista ovat keskittyneet ... -
Teachers' emotions related to students : a critical review
Korppi, Aino (2014)Opettajien tunteita on tutkittu yhä enemmän muutaman kuluneen vuosikymmenen aikana. Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on esitellä ja arvioida viimeaikaisia tutkimuksia, jotka koskevat opettajien oppilaisiin liittyviä ...