dc.contributor.author | Autio, Mia | |
dc.date.accessioned | 2014-09-05T13:11:59Z | |
dc.date.available | 2014-09-05T13:11:59Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1445160 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44202 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tutkittiin yliopiston opettajien kokemuksia interaktiivisesta opetuksesta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia yliopiston opettajat saivat heille uudenlaisen interaktiivisen kurssin järjestämisestä. Tämän lisäksi pyrittiin selvittämään, minkälaisia kokemuksia yliopiston opettajille muodostui kurssilla ilmenneestä vuorovaikutuksesta. Yliopiston opettajat olivat mukana Interaktiivinen opetus ja oppiminen -hankkeessa, jonka avulla opettajat muokkasivat omia kurssejaan interaktiivisiksi.
Tutkimus toteutettiin yliopiston tutkijoiden toimesta teemahaastatteluina. Haastatteluihin osallistui yhteensä 16 yliopiston opettajaa. Haastattelut litteroitiin Interaktiivinen opetus ja oppiminen -hankkeesta gradua tekevien opiskelijoiden toimesta. Aineisto on analysoitu fenomenologisen tutkimusmetodin avulla.
Tämän tutkimuksen keskeisimpiä tuloksia ovat, että yliopiston opettajat kokivat interaktiivisen opetuksen mukavana ja haasteellisena tehtävänä. Interaktiivisen opetuksen järjestämisen koettiin vievän paljon aikaa. Tämän lisäksi arviointi koettiin haasteelliseksi, sillä moni työtavoista oli ryhmätyö, jolloin yksilöllisten arvosanojen antaminen oli vaikeaa. Opettajat kokivat Interaktiivinen opetus ja oppiminen -hankkeen tuoman vertaistuen auttaneen kurssin suunnittelussa. Kursseilla tapahtui paljon vuorovaikutusta ja sen ohjaaminen koettiin toisinaan haasteelliseksi, mutta myös palkitsevaksi. Lisäksi interaktiivinen opetus lisäsi opiskelijoiden välistä vuorovaikutusta ja pohdinnan taso syveni.
Aiempaa tutkimusta liittyen opettajien kokemuksiin interaktiivisesta opetuksesta on vähän. Tämän tutkimuksen tulokset ovat kuitenkin linjassa muutamien opettajien kokemuksia interaktiivisesta opetuksesta tehtyjen tutkimusten kanssa. Aiempien tutkimusten ja tämän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan päätellä, että interaktiivinen opetus on motivoivaa ja se saattaa parantaa oppimistuloksia. Interaktiivinen opetus koetaan opettajien toimesta positiivisena, vaikka kehitettävää löytyisikin. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (68 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | interaktiivisuus | |
dc.subject.other | yliopisto-opetus | |
dc.subject.other | dialogisuus | |
dc.subject.other | toiminnallinen oppiminen | |
dc.subject.other | opettaja-opiskelijasuhde | |
dc.subject.other | opettajien välinen yhteistyö | |
dc.title | Yliopiston opettajien kokemuksia interaktiivisesta opetuksesta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201409052736 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2014-09-05T13:12:00Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | interaktiivisuus | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | korkeakouluopetus | |
dc.subject.yso | dialogisuus | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |