Opetus interaktiivisemmaksi : yliopisto-opettajien keinoja interaktiivisuuden lisäämiseen
Päivämäärä
2014Pro gradu -tutkimuksessamme tutkimme yliopisto-opettajien keinoja interaktiivisuuden lisäämiseen opetuskontekstissa. Keinoja tarkastellessa olimme kiinnostuneita myös opetta- jien näkemyksistä, millaisia syitä sekä mahdollisuuksia ja esteitä he näkivät milloinkin kyseessä olevan keinon käyttöön.
Tutkimus perustuu haastatteluaineistoon, joka on kerätty Jyväskylän yliopistossa toteutetun Interaktiivinen opetus ja oppiminen -hankkeen aikana teemahaastatteluna. Tutkimuksen aineisto koostuu yhteensä yhdeksästä yksilö- ja ryhmähaastattelusta, joihin osallistui yhteensä 16 opettajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriasidonnaisella analyysimenetelmällä, jolloin analyysissä edettiin alussa aineistolähtöisesti, mutta loppuvaiheessa teoriatietoa hyödynnettiin teemojen muodostamisessa. Aluksi aineisto pelkistettiin redusoimalla tutkimuksen kannalta epäolennaiset kohdat pois. Tämän jälkeen redusoitu aineisto klusteroitiin muodostamalla alaluokat keinoille sekä syylle keinon käyttöön. Lopuksi alaluokat yhdistettiin ja niistä muodostettiin yläluokat, joista saatiin lopulliset yhdistävät luokat.
Tulosten perusteella erilaisia keinoja interaktiivisuuden lisäämiseen olivat erilaisten opetusmuotojen käyttäminen, opettajien yhteistyö, toimintatapojen muuttaminen, opiskelijan vaikutusmahdollisuuksien lisääminen, teknologian hyödyntäminen ja tasavertainen kohtaaminen. Yleisin syy interaktiivisuuden lisäämiseen oli pyrkimys lisätä vuorovaikutusta. Muita syitä olivat arvioinnin monipuolistaminen, opiskelijoiden aktivointi sekä laadukkaampi työskentely.
Yleisesti opettajien käyttämät pedagogisten toimintatapojen syyt ja keinot olivat linjassa teoriaosuudessa esitettyjen syiden ja keinojen kanssa. Keinojen mahdollistavia ja estäviä tekijöitä ilmeni aineistossa lukumääräisesti vähän, mutta jokainen maininta antoi tärkeää lisätietoa keinojen vaatimuksista. Jatkotutkimuksella voitaisiin pyrkiä saamaan tarkempaa tietoa mahdollistavista ja estävistä tekijöistä. Toinen mielenkiintoinen jatkotutkimus voisi olla selvittää, miksi opettajat eivät käyttäneet jotain interaktiivisuutta lisäävää keinoa.
...
Muu nimeke
Yliopisto-opettajien keinoja interaktiivisuuden lisäämiseenAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29537]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yliopiston opettajien kokemuksia interaktiivisesta opetuksesta
Autio, Mia (2014)Tässä tutkimuksessa tutkittiin yliopiston opettajien kokemuksia interaktiivisesta opetuksesta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia yliopiston opettajat saivat heille uudenlaisen interaktiivisen ... -
Yhdessä parempaa pedagogiikkaa : interaktiivisuus opetuksessa ja oppimisessa
Jääskelä, Päivikki; Klemola, Ulla; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Poikkeus, Anna-Maija; Rasku-Puttonen, Helena; Eteläpelto, Anneli (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2016) -
"Kun siihen pystyy kuitenkin, ei oo mitään järkee olla tekemättä" : oppimisen vaikeudet pianonsoiton opiskelussa - oppilaiden kokemuksia ja opetuksen keinoja
Hasu, Johanna (University of Jyväskylä, 2017)Music is a strong element of the empirical world of the young. Playing an instrument creates meanings, and it can help to feel and deal with emotions. Music itself is a source of immense joy and motivation for young ... -
Opettajan ja oppilaiden välinen vuorovaikutus liikunnan etäopetuksessa covid-19-pandemian aikana
Ek, Eino; Eerola, Anna (2023)Keväällä 2020 suomalaisessa koulujärjestelmässä siirryttiin etäopetukseen koronaviruspandemian vuoksi. Koska Suomessa ei ole aiemmin järjestetty laajamittaista liikunnan etäopetusta, on sen tutkiminen aiheellista. Tässä ... -
Soitonopettajan rooli oppimismotivaation vahvistajana taiteen perusopetuksessa : opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus viulunsoitonopetuksessa Keski-Pohjanmaalla
Tikka, Soile (University of Jyväskylä, 2017)The aim of this study is to find tools for the instrument teacher to support the student's learning motivation. The research is set in the cultural region of Central Ostrobothnia. The research material consists of a ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.