Yliopiston opettajien kokemuksia interaktiivisesta opetuksesta
Tässä tutkimuksessa tutkittiin yliopiston opettajien kokemuksia interaktiivisesta opetuksesta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia yliopiston opettajat saivat heille uudenlaisen interaktiivisen kurssin järjestämisestä. Tämän lisäksi pyrittiin selvittämään, minkälaisia kokemuksia yliopiston opettajille muodostui kurssilla ilmenneestä vuorovaikutuksesta. Yliopiston opettajat olivat mukana Interaktiivinen opetus ja oppiminen -hankkeessa, jonka avulla opettajat muokkasivat omia kurssejaan interaktiivisiksi.
Tutkimus toteutettiin yliopiston tutkijoiden toimesta teemahaastatteluina. Haastatteluihin osallistui yhteensä 16 yliopiston opettajaa. Haastattelut litteroitiin Interaktiivinen opetus ja oppiminen -hankkeesta gradua tekevien opiskelijoiden toimesta. Aineisto on analysoitu fenomenologisen tutkimusmetodin avulla.
Tämän tutkimuksen keskeisimpiä tuloksia ovat, että yliopiston opettajat kokivat interaktiivisen opetuksen mukavana ja haasteellisena tehtävänä. Interaktiivisen opetuksen järjestämisen koettiin vievän paljon aikaa. Tämän lisäksi arviointi koettiin haasteelliseksi, sillä moni työtavoista oli ryhmätyö, jolloin yksilöllisten arvosanojen antaminen oli vaikeaa. Opettajat kokivat Interaktiivinen opetus ja oppiminen -hankkeen tuoman vertaistuen auttaneen kurssin suunnittelussa. Kursseilla tapahtui paljon vuorovaikutusta ja sen ohjaaminen koettiin toisinaan haasteelliseksi, mutta myös palkitsevaksi. Lisäksi interaktiivinen opetus lisäsi opiskelijoiden välistä vuorovaikutusta ja pohdinnan taso syveni.
Aiempaa tutkimusta liittyen opettajien kokemuksiin interaktiivisesta opetuksesta on vähän. Tämän tutkimuksen tulokset ovat kuitenkin linjassa muutamien opettajien kokemuksia interaktiivisesta opetuksesta tehtyjen tutkimusten kanssa. Aiempien tutkimusten ja tämän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan päätellä, että interaktiivinen opetus on motivoivaa ja se saattaa parantaa oppimistuloksia. Interaktiivinen opetus koetaan opettajien toimesta positiivisena, vaikka kehitettävää löytyisikin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opetus interaktiivisemmaksi : yliopisto-opettajien keinoja interaktiivisuuden lisäämiseen
Kattainen, Henrikki; Perälä, Jaakko (2014)Pro gradu -tutkimuksessamme tutkimme yliopisto-opettajien keinoja interaktiivisuuden lisäämiseen opetuskontekstissa. Keinoja tarkastellessa olimme kiinnostuneita myös opetta- jien näkemyksistä, millaisia syitä sekä ... -
Opiskelijoiden podcastit ja vlogit kielenoppimisen ja arvioinnin tukena
Vaakanainen, Veijo (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)Tieto- ja viestintäteknologia tarjoaa monia mahdollisuuksia kielen oppimiseen, opettamiseen ja arviointiin. Podcastit ja vlogit ovat monille opiskelijoille vapaa-ajalta tuttuja, mutta yliopisto-opetuksessa niitä on ... -
Yliopiston opettajien käsityksiä opetuksen interaktiivisuudesta
Rytkönen, Tuomas (2014) -
Fysioterapian opettajien kokemuksia verkko-opetuksesta : fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus
Knuutinen, Annukka; Räikkönen, Raili (2024)Verkko-opetuksella tarkoitetaan joko kokonaan tai osittain verkkoteknologian hyödyntämistä opetuksessa ja opiskelijoiden oppimisen tukemisessa. Verkko-opetuksesta on muodostunut kuluneiden parin vuosikymmenen aikana pysyvä ... -
Ensimmäisen luokan opettajien käsityksiä varhennetun englannin opetuksesta
Saarikettu, Sari; Venäläinen, Noora (2020)Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, millaisia käsityksiä ensimmäisen luokan opettajilla on varhennetun englannin opetuksesta. Tavoitteena on kuvata, millaisia toimintatapoja varhennetun kielen opetuksessa käytetään ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.