University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Yliopiston opettajien kokemuksia interaktiivisesta opetuksesta

Thumbnail
View/Open
474.1 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Autio, Mia
Date
2014
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Tässä tutkimuksessa tutkittiin yliopiston opettajien kokemuksia interaktiivisesta opetuksesta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia yliopiston opettajat saivat heille uudenlaisen interaktiivisen kurssin järjestämisestä. Tämän lisäksi pyrittiin selvittämään, minkälaisia kokemuksia yliopiston opettajille muodostui kurssilla ilmenneestä vuorovaikutuksesta. Yliopiston opettajat olivat mukana Interaktiivinen opetus ja oppiminen -hankkeessa, jonka avulla opettajat muokkasivat omia kurssejaan interaktiivisiksi. Tutkimus toteutettiin yliopiston tutkijoiden toimesta teemahaastatteluina. Haastatteluihin osallistui yhteensä 16 yliopiston opettajaa. Haastattelut litteroitiin Interaktiivinen opetus ja oppiminen -hankkeesta gradua tekevien opiskelijoiden toimesta. Aineisto on analysoitu fenomenologisen tutkimusmetodin avulla. Tämän tutkimuksen keskeisimpiä tuloksia ovat, että yliopiston opettajat kokivat interaktiivisen opetuksen mukavana ja haasteellisena tehtävänä. Interaktiivisen opetuksen järjestämisen koettiin vievän paljon aikaa. Tämän lisäksi arviointi koettiin haasteelliseksi, sillä moni työtavoista oli ryhmätyö, jolloin yksilöllisten arvosanojen antaminen oli vaikeaa. Opettajat kokivat Interaktiivinen opetus ja oppiminen -hankkeen tuoman vertaistuen auttaneen kurssin suunnittelussa. Kursseilla tapahtui paljon vuorovaikutusta ja sen ohjaaminen koettiin toisinaan haasteelliseksi, mutta myös palkitsevaksi. Lisäksi interaktiivinen opetus lisäsi opiskelijoiden välistä vuorovaikutusta ja pohdinnan taso syveni. Aiempaa tutkimusta liittyen opettajien kokemuksiin interaktiivisesta opetuksesta on vähän. Tämän tutkimuksen tulokset ovat kuitenkin linjassa muutamien opettajien kokemuksia interaktiivisesta opetuksesta tehtyjen tutkimusten kanssa. Aiempien tutkimusten ja tämän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan päätellä, että interaktiivinen opetus on motivoivaa ja se saattaa parantaa oppimistuloksia. Interaktiivinen opetus koetaan opettajien toimesta positiivisena, vaikka kehitettävää löytyisikin. ...
Keywords
interaktiivisuus yliopisto-opetus dialogisuus toiminnallinen oppiminen opettaja-opiskelijasuhde opettajien välinen yhteistyö opetus korkeakouluopetus opettajat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201409052736

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25000]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Opetus interaktiivisemmaksi : yliopisto-opettajien keinoja interaktiivisuuden lisäämiseen 

    Kattainen, Henrikki; Perälä, Jaakko (2014)
    Pro gradu -tutkimuksessamme tutkimme yliopisto-opettajien keinoja interaktiivisuuden lisäämiseen opetuskontekstissa. Keinoja tarkastellessa olimme kiinnostuneita myös opetta- jien näkemyksistä, millaisia syitä sekä ...
  • Opiskelijoiden podcastit ja vlogit kielenoppimisen ja arvioinnin tukena 

    Vaakanainen, Veijo (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)
    Tieto- ja viestintäteknologia tarjoaa monia mahdollisuuksia kielen oppimiseen, opettamiseen ja arviointiin. Podcastit ja vlogit ovat monille opiskelijoille vapaa-ajalta tuttuja, mutta yliopisto-opetuksessa niitä on ...
  • Ihan pihalla : opettajien käsityksiä ulko-opetuksesta ja ulkona oppimisesta 

    Hämäläinen, Jenni (2018)
    Ulkona tapahtuva oppiminen ja opetus laajentavat koulujen oppimisympäristöjä. Autenttisissa ympäristöissä tapahtuva toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen tukee oppilaiden monipuolista oppimista sekä mahdollistaa ...
  • Yliopiston opettajien käsityksiä opetuksen interaktiivisuudesta 

    Rytkönen, Tuomas (2014)
  • Yhdessä parempaa pedagogiikkaa : interaktiivisuus opetuksessa ja oppimisessa 

    Jääskelä, Päivikki; Klemola, Ulla; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Poikkeus, Anna-Maija; Rasku-Puttonen, Helena; Eteläpelto, Anneli (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2016)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre