dc.contributor.author | Keskinen, Outi | |
dc.date.accessioned | 2014-09-05T09:15:37Z | |
dc.date.available | 2014-09-05T09:15:37Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1445122 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44195 | |
dc.description.abstract | Oppiaineiden välinen integraatio ja monipuolisten opetusmenetelmien luoma kokemuksellisuus ovat merkityksellisiä elementtejä modernissa kielten opetuksessa. Musiikilla ja kielillä on todettu olevan useita yhteisiä tekijöitä, joiden on todistettu tehostavan kielen oppimista monesta eri näkökulmasta. Vaikka yhteys
on tiedostettu, tutkimuksia musiikin käytöstä eri-ikäisten oppijoiden vieraiden kielten opetuksessa on hyvin vähän.
Tämän pro gradu-tutkielman tarkoituksena oli selvittää musiikin roolia eri ikäryhmien englannin kielen opetuksessa yläkoulussa, lukiossa ja ammattikorkeakoulussa. Tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan opettajien näkökulmia siitä, miksi ja miten musiikkia integroidaan englannin opetukseen. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella syitä myös siihen, miksi musiikkia mahdollisesti ei käytetä. Lisäksi selvitettiin
musiikin käyttökelpoisuutta eri kielen osa-alueiden opetuksessa, sen valintaa, roolia materiaaleissa ja merkitystä eri-ikäisille oppijoille. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös mahdollisia eroja musiikin käytössä ja sen roolissa eri-ikäisten oppijoiden englannin opetuksessa. Viitekehyksenä tutkimukselle käytettiin aiempaa tutkimustietoa kokemuksellisesta oppimisesta, kielten ja musiikin ominaisuuksista ja niiden yhteneväisyyksistä sekä tietoa musiikin oppimista edistävistä vaikutuksista. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisia tutkimus- ja analyysimenetelmiä käyttäen ja neljän opettajan teemahaastatteluista koostuva aineisto analysoitiin sisällönanalyysia ja temaattista analyysia yhdistämällä.
Tärkeimmät tutkimustulokset osoittavat musiikkia käytettävän jossain määrin kaikkien edellä kuvattujen ikäryhmien opetuksessa. Musiikin käyttöä perusteltiin mm. sen temaattisilla käyttötarkoituksilla, sen vaikutuksella tunteisiin ja muistiin sekä sen merkityksellä nuorten elämässä. Musiikkia ja kielen eri osa-
alueita raportoitiin opetettavan erilaisten käytännön esimerkkien avulla. Musiikin roolin arvioitiin kuitenkin myös vähentyneen, johon syynä nähtiin yhteiskunnan viihteellistyminen ja oppilaitoksissa lisääntynyt kiire. Yleinen taideaineiden integraatio kielten opetukseen nähtiin kuitenkin merkityksellisenä ja musiikin käyttö
opettajien näkökulmasta positiivisena välineenä. Monipuolista lisätutkimusta aiheesta kuitenkin tarvitaan kattavan tutkimustiedon kartuttamiseksi. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (91 sivua) | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Englannin kieli | |
dc.subject.other | musiikki | |
dc.subject.other | oppiminen | |
dc.subject.other | opetus | |
dc.title | Use of music in English classrooms in lower and upper secondary schools and at university of applied sciences : a comparative study on teachers' perceptions and practices | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201409052729 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu | fi |
dc.type.ontasot | Master's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.date.updated | 2014-09-05T09:15:37Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | yläkoulu | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | ammattikorkeakoulut | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |