Use of music in English classrooms in lower and upper secondary schools and at university of applied sciences : a comparative study on teachers' perceptions and practices
Oppiaineiden välinen integraatio ja monipuolisten opetusmenetelmien luoma kokemuksellisuus ovat merkityksellisiä elementtejä modernissa kielten opetuksessa. Musiikilla ja kielillä on todettu olevan useita yhteisiä tekijöitä, joiden on todistettu tehostavan kielen oppimista monesta eri näkökulmasta. Vaikka yhteys
on tiedostettu, tutkimuksia musiikin käytöstä eri-ikäisten oppijoiden vieraiden kielten opetuksessa on hyvin vähän.
Tämän pro gradu-tutkielman tarkoituksena oli selvittää musiikin roolia eri ikäryhmien englannin kielen opetuksessa yläkoulussa, lukiossa ja ammattikorkeakoulussa. Tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan opettajien näkökulmia siitä, miksi ja miten musiikkia integroidaan englannin opetukseen. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella syitä myös siihen, miksi musiikkia mahdollisesti ei käytetä. Lisäksi selvitettiin
musiikin käyttökelpoisuutta eri kielen osa-alueiden opetuksessa, sen valintaa, roolia materiaaleissa ja merkitystä eri-ikäisille oppijoille. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös mahdollisia eroja musiikin käytössä ja sen roolissa eri-ikäisten oppijoiden englannin opetuksessa. Viitekehyksenä tutkimukselle käytettiin aiempaa tutkimustietoa kokemuksellisesta oppimisesta, kielten ja musiikin ominaisuuksista ja niiden yhteneväisyyksistä sekä tietoa musiikin oppimista edistävistä vaikutuksista. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisia tutkimus- ja analyysimenetelmiä käyttäen ja neljän opettajan teemahaastatteluista koostuva aineisto analysoitiin sisällönanalyysia ja temaattista analyysia yhdistämällä.
Tärkeimmät tutkimustulokset osoittavat musiikkia käytettävän jossain määrin kaikkien edellä kuvattujen ikäryhmien opetuksessa. Musiikin käyttöä perusteltiin mm. sen temaattisilla käyttötarkoituksilla, sen vaikutuksella tunteisiin ja muistiin sekä sen merkityksellä nuorten elämässä. Musiikkia ja kielen eri osa-
alueita raportoitiin opetettavan erilaisten käytännön esimerkkien avulla. Musiikin roolin arvioitiin kuitenkin myös vähentyneen, johon syynä nähtiin yhteiskunnan viihteellistyminen ja oppilaitoksissa lisääntynyt kiire. Yleinen taideaineiden integraatio kielten opetukseen nähtiin kuitenkin merkityksellisenä ja musiikin käyttö
opettajien näkökulmasta positiivisena välineenä. Monipuolista lisätutkimusta aiheesta kuitenkin tarvitaan kattavan tutkimustiedon kartuttamiseksi.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Multiple benefits but almost as many obstacles : teachers and students' perceptions of the integration English and vocational studies in University of Applied Sciences
Peltola, Marianne (2016)Integraatio on opetusmenetelmä, jossa pyritään häivyttämään eri aineiden välisiä rajoja muodostamalla aineiden välille yhteyksiä. Integroitu opetus voidaan nähdä erityisen hyödyllisenä ammattikorkeakoulujen kontekstissa, ... -
Teachers’ perceptions on action-based teaching in EFL classrooms in Finnish lower secondary schools
Rautio, Isa (2024)Perusopetuksen opetussuunnitelman (POPS, 2014) mukaan opetuksen lähtökohtana tulisi olla oppimisen mahdollistaminen monipuolisesti muun muassa toiminnallisin keinoin. Kirjallisuuden mukaan toiminnallinen opetus käsittää ... -
"I can't come up with any reason why English could not be integrated with any other subject" : English teachers' perceptions of integrating English with other subjects in upper grades of comprehensive school
Kurki, Riikka (2016)Nykykoulussa on edessä muutoksia, kun perusopetuksen uusi opetussuunnitelma otetaan käyttöön vuoden 2016 syksystä eteenpäin. Uusi opetussuunnitelma painottaa eheyttämistä ja monialaisia oppimiskokonaisuuksia enemmän ... -
Lower-secondary school English teachers' attitudes towards different self-assessment methods
Kostiainen, Tommi (2021)Itsearvioinnin merkitys on korostunut niin kotimaisessa kuin kansainvälisessä opetustyössä, ja esimerkiksi vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS) korostaa itsearvioinnin tärkeyttä vaatimalla monipuolista ... -
Cognition of Korean-English secondary school teachers about intercultural dimension in EFL teaching
Choi, Yuri (2016)The importance of intercultural competence in education has been recognized in order to promote students’ tolerance and empathy towards others in the globalized world. Being the first and foremost foreign language subject ...