Show simple item record

dc.contributor.authorKiiskilä, Kati
dc.contributor.authorTuomaala, Sanna
dc.date.accessioned2014-08-07T05:58:16Z
dc.date.available2014-08-07T05:58:16Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1446280
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43971
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkasteltiin vanhemmuustyylien ja lasten koulunkäyntiin liittyvien vanhemmuuskäytäntöjen yhteyttä lasten kouluun kiinnittymiseen. Lisäksi oltiin kiinnostuneita, muuntavatko vanhemmuustyylit koulunkäyntiin liittyvien vanhemmuuskäytäntöjen vaikutusta kouluun kiinnittymiseen. Tutkimus oli osa laajempaa Alkuportaat 2-seurantatutkimusta, jossa seurataan lapsia, vanhempia ja opettajia kuudennelta luokalta yhdeksännen luokan loppuun. Tämän tutkimuksen aineisto on kerätty vuonna 2013 kuudennen luokan keväällä. Tutkimuksessa oli mukana 902 lasta, joista tyttöjä oli 424 (47 %) ja poikia 478 (53 %) sekä heidän äitinsä (508). Äidit täyttivät kyselylomakkeen, jossa kysyttiin heidän vanhemmuustyyleistään ja vanhemmuuskäytännöistään. Lapset puolestaan vastasivat kouluun kiinnittymistä koskeviin kysymyksiin. Tulokset osoittivat, että vanhemmuustyylit ja lasten koulunkäyntiin liittyvät vanhemmuuskäytännöt ovat yhteydessä lasten kouluun kiinnittymiseen. Tutkimuksessa havaittiin, että vanhemmuustyyliryhmistä auktoritatiivinen kasvatustyyli sekä vanhemmuuden ulottuvuuksista lämpimyys olivat yhteydessä korkeampaan kouluun kiinnittymiseen. Vanhemmuuskäytännöistä puolestaan korkean autonomian tukemisen havaittiin olevan yhteydessä korkeampaan kouluun kiinnittymiseen. Tutkimuksessa löydettiin lisäksi lievät negatiiviset yhteydet vanhemmuuskäytännöistä ohjaamisen ja auttamisen ja kognitiivisen kiinnittymisen väliltä. Vanhemmuustyylien muuntavien vaikutusten havaittiin ilmenevän siten, että äidin käyttämä vähäinen behavioraalisen kontrollin määrä yhdistettynä korkeaan autonomian tukemiseen oli yhteydessä korkeampaan kouluun kiinnittymiseen. Tutkimustulokset viittaavat näin ollen siihen, että tukemalla sopivalla tavalla lasten koulunkäyntiin liittyviä vanhemmuuskäytäntöjä voidaan edistää lasten kouluun kiinnittymistä. Korkeampi kouluun kiinnittyminen puolestaan lisää myönteistä ajattelua kouluttautumista kohtaan ja saattaa ennaltaehkäistä koulun keskeyttämistä ja syrjäytymistä.fi
dc.description.abstractThe purpose of this study was to investigate the associations between parenting styles, school related parenting practices and school engagement. Moreover, the purpose was to investigate whether parenting styles would modify the connection between school related parenting practices and school engagement. The study is part of the Alkuportaat 2 -follow-up study that follows children, parents and teachers from sixth grade to the end of elementary school. This study was conducted in the spring of 2013 when children were on sixth grade. The participants were 902 children (424 girls, 478 boys) and their mothers (508). Mothers completed a questionnaire concerning parenting styles and parenting practices. Children’s school engagement was measured as part of their questionnaire. First, the results showed that parenting styles and school related parenting practices are connected to school engagement. From the typological parenting style groups especially authoritative parenting had positive connection to higher school engagement. Also the dimensional parenting styles were studied. The results showed that mother’s warmth was related to higher school engagement. When considering school related parenting practices positive connection between supporting autonomy and school engagement was found. Also minor negative associations between help and monitoring with cognitive school engagement were found. Finally it was found that mothers’ low behavioral control combined with high support of autonomy were associated with higher school engagement. The results showed that by supporting appropriate school related parenting practices it is possible to increase school engagement. Higher school engagement promotes positive attitudes towards studies and may prevent children’s exclusion.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (33 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othervanhemmuustyylit
dc.subject.otherkouluun kiinnittyminen
dc.titleVanhemmuustyylien ja lasten koulunkäyntiin liittyvien vanhemmuuskäytäntöjen yhteydet lasten kouluun kiinnittymiseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201408072315
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.date.updated2014-08-07T05:58:17Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysovanhemmuus
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysokoulunkäynti
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record