Lasten lukivaikeusriski vanhemmuustyylien ja lasten ongelmakäyttäytymisen välisiä yhteyksiä muuntavana tekijänä

Abstract
Tutkimuksessa tarkasteltiin vanhemmuustyylien ja lasten sisäänpäin ja ulospäin suuntautuvan ongelmakäyttäytymisen välisiä yhteyksiä sekä lasten lukivaikeusriskin muuntavia vaikutuksia näissä yhteyksissä. Tutkimus toteutettiin osana laajempaa Alkuportaat-tutkimushanketta, jossa seurataan lapsia esiopetusvuodesta neljännen luokan loppuun. Tässä tutkimuksessa oli mukana 608 yksilöseurannassa olevaa lasta sekä heidän vanhempansa ja opettajansa. Kaikista tutkimushankkeen lapsista muodostettiin riskiryhmä (287 lasta) esiopetusvuonna arvioidun lukivaikeusriskin perusteella, ja verrokkiryhmään valittiin suunnilleen yhtä monta lasta niiden joukosta, joilla ei havaittu riskiä lukivaikeuksille (321 lasta). Aineisto on kerätty vuosina 2008–2010 näiden yksilöseurannassa olevien lasten ollessa ensimmäisellä, toisella ja kolmannella luokalla. Lasten vanhemmat arvioivat omia vanhemmuustyylejään lasten ollessa ensimmäisellä luokalla, ja opettajat arvioivat lasten ongelmakäyttäytymistä jokaisella luokalla. Vanhemmuustyylejä tutkittiin dimensionaalisesti eli lämpimyyden ja psykologisen ja behavioraalisen kontrollin näkökulmasta, kun taas lasten ongelmakäyttäytymistä tutkittiin sisäänpäin ja ulospäin suuntautuvan ongelmakäyttäytymisen kannalta. Yhteyksiä tarkasteltiin korrelaatioiden ja hierarkkisen regressioanalyysin avulla. Tulokset osoittivat vanhemmuustyylien ja lasten sisäänpäin ja ulospäin suuntautuvan ongelmakäyttäytymisen olevan yhteydessä toisiinsa: esimerkiksi vanhempien korkea lämpimyys oli yhteydessä lasten vähäisempään ulospäin suuntautuvaan ongelmakäyttäytymiseen, ja äitien korkeaa psykologista kontrollia ja lämpimyyttä käyttävä ristiriitainen vanhemmuustyyli oli yhteydessä lasten korkeampaan sisäänpäin suuntautuvaan ongelmakäyttäytymiseen. Myös lasten lukivaikeuksien ja ongelmakäyttäytymisen väliltä löytyi yhteyksiä. Lasten lukivaikeusriski toimi vanhemmuustyylien ja lasten ongelmakäyttäytymisen välisiä yhteyksiä muuntavana tekijänä esimerkiksi siten, että äitien psykologinen kontrolli oli voimakkaammin yhteydessä riskiryhmään kuuluvien lasten sisäänpäin suuntautuvan ongelmakäyttäytymisen kanssa. Myös äitien behavioraalinen kontrolli näyttäisi vähentävän erityisesti heidän sisäänpäin suuntautuvaa ongelmakäyttäytymistään. Tulokset ovat sen suuntaisia, että lapset, joilla on arvioitu riski oppimisen pulmille, saattavat hyötyä vanhempiensa hyvästä vanhemmuudesta muita lapsia enemmän.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2011
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011062911087Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share