Vanhemmuustyylien ja lasten koulunkäyntiin liittyvien vanhemmuuskäytäntöjen yhteydet lasten kouluun kiinnittymiseen
Date
2014Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tutkimuksessa tarkasteltiin vanhemmuustyylien ja lasten koulunkäyntiin liittyvien vanhemmuuskäytäntöjen yhteyttä lasten kouluun kiinnittymiseen. Lisäksi oltiin kiinnostuneita, muuntavatko vanhemmuustyylit koulunkäyntiin liittyvien vanhemmuuskäytäntöjen vaikutusta kouluun kiinnittymiseen. Tutkimus oli osa laajempaa Alkuportaat 2-seurantatutkimusta, jossa seurataan lapsia, vanhempia ja opettajia kuudennelta luokalta yhdeksännen luokan loppuun. Tämän tutkimuksen aineisto on kerätty vuonna 2013 kuudennen luokan keväällä. Tutkimuksessa oli mukana 902 lasta, joista tyttöjä oli 424 (47 %) ja poikia 478 (53 %) sekä heidän äitinsä (508). Äidit täyttivät kyselylomakkeen, jossa kysyttiin heidän vanhemmuustyyleistään ja vanhemmuuskäytännöistään. Lapset puolestaan vastasivat kouluun kiinnittymistä koskeviin kysymyksiin. Tulokset osoittivat, että vanhemmuustyylit ja lasten koulunkäyntiin liittyvät vanhemmuuskäytännöt ovat yhteydessä lasten kouluun kiinnittymiseen. Tutkimuksessa havaittiin, että vanhemmuustyyliryhmistä auktoritatiivinen kasvatustyyli sekä vanhemmuuden ulottuvuuksista lämpimyys olivat yhteydessä korkeampaan kouluun kiinnittymiseen. Vanhemmuuskäytännöistä puolestaan korkean autonomian tukemisen havaittiin olevan yhteydessä korkeampaan kouluun kiinnittymiseen. Tutkimuksessa löydettiin lisäksi lievät negatiiviset yhteydet vanhemmuuskäytännöistä ohjaamisen ja auttamisen ja kognitiivisen kiinnittymisen väliltä. Vanhemmuustyylien muuntavien vaikutusten havaittiin ilmenevän siten, että äidin käyttämä vähäinen behavioraalisen kontrollin määrä yhdistettynä korkeaan autonomian tukemiseen oli yhteydessä korkeampaan kouluun kiinnittymiseen. Tutkimustulokset viittaavat näin ollen siihen, että tukemalla sopivalla tavalla lasten koulunkäyntiin liittyviä vanhemmuuskäytäntöjä voidaan edistää lasten kouluun kiinnittymistä. Korkeampi kouluun kiinnittyminen puolestaan lisää myönteistä ajattelua kouluttautumista kohtaan ja saattaa ennaltaehkäistä koulun keskeyttämistä ja syrjäytymistä.
...
The purpose of this study was to investigate the associations between parenting styles, school related parenting practices and school engagement. Moreover, the purpose was to investigate whether parenting styles would modify the connection between school related parenting practices and school engagement. The study is part of the Alkuportaat 2 -follow-up study that follows children, parents and teachers from sixth grade to the end of elementary school. This study was conducted in the spring of 2013 when children were on sixth grade. The participants were 902 children (424 girls, 478 boys) and their mothers (508). Mothers completed a questionnaire concerning parenting styles and parenting practices. Children’s school engagement was measured as part of their questionnaire. First, the results showed that parenting styles and school related parenting practices are connected to school engagement. From the typological parenting style groups especially authoritative parenting had positive connection to higher school engagement. Also the dimensional parenting styles were studied. The results showed that mother’s warmth was related to higher school engagement. When considering school related parenting practices positive connection between supporting autonomy and school engagement was found. Also minor negative associations between help and monitoring with cognitive school engagement were found. Finally it was found that mothers’ low behavioral control combined with high support of autonomy were associated with higher school engagement. The results showed that by supporting appropriate school related parenting practices it is possible to increase school engagement. Higher school engagement promotes positive attitudes towards studies and may prevent children’s exclusion.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Vanhemmuustyylien, vanhemmuuden stressin ja lasten ongelmakäyttäytymisen väliset yhteydet
Kumpulainen, Emmi (2010) -
Äidin vanhemmuustyylien yhteydet lapsen psykososiaaliseen hyvinvointiin : koulutustaustan muuntava vaikutus
Lundell, Moona; Naskali, Essi (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää äidin vanhemmuustyylien ja lapsen psykososiaalisen hyvinvoinnin välisiä yhteyksiä sekä äidin koulutustaustan muuntavaa vaikutusta näihin yhteyksiin. Äidin vanhemmuustyylejä ... -
Käyttäytymisen tuen keinojen yhteys haastavasti käyttäytyvien lasten emotionaaliseen kouluun kiinnittymiseen
Keskikuru, Juulia; Santala, Kalle (2019)Tutkimuksessa tarkasteltiin käytösoireiden esiintymisen, sukupuolen sekä käyttäytymisen tuen keinoista myönteisen palautteen määrän ja käyttäytymisodotusten selkeyden yhteyttä oppilaiden emotionaalisen kouluun kiinnittymiseen. ... -
Lasten ongelmakäyttäytymisen ja lukutaidon yhteydet vanhemmuustyyleihin
Juvonen, Pauliina (2011) -
Lasten lukivaikeusriski vanhemmuustyylien ja lasten ongelmakäyttäytymisen välisiä yhteyksiä muuntavana tekijänä
Keskinen, Hanna (2011)Tutkimuksessa tarkasteltiin vanhemmuustyylien ja lasten sisäänpäin ja ulospäin suuntautuvan ongelmakäyttäytymisen välisiä yhteyksiä sekä lasten lukivaikeusriskin muuntavia vaikutuksia näissä yhteyksissä. Tutkimus toteutettiin ...