International students' language use and attitudes towards English and Finnish
Vaihto-opiskelu on kasvattanut suosiotaan sekä maailmanlaajuisesti että Suomessa erityisesti korkea-asteen opiskelijoiden keskuudessa. Suomi kohdemaana on hyvä esimerkki siitä, ettei nykyään pääsyy ulkomailla opiskeluun ole välttämättä kohdemaan kielen oppiminen, sillä maahan tullaan yleensä ilman paikallisten kielten osaamista ja opinnot suoritetaan englanniksi.
Tämän tutkielman tarkoituksena oli kuvata, miten kansainväliset vaihto- ja tutkinto-opiskelijat käyttävät englantia, suomea ja muita osaamiaan kieliä Suomessa oleskelunsa aikana. Tarkemmin ottaen pyrittiin selvittämään, missä konteksteissa, mitä varten, keiden kanssa, kuinka usein ja kuinka onnistuneesti kansainväliset opiskelijat käyttävät eri kieliä. Työ pyrki myös kartoittamaan kansainvälisten opiskelijoiden kieliasenteita suomea ja englantia kohtaan ja pohtimaan asenteiden yhteyttä kyseisten kielten käyttöön ja oppimiseen. Se tarjoaa myös uuden näkökulman keskusteluun englannin kielen asemasta Suomessa.
Kyseessä on syväluotaava tapaustutkimus, sillä osallistujia oli kahdeksan. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla ja puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Tutkielman metodologia yhdistää elementtejä sekä laadullisista että määrällisistä menetelmistä, eli toisin sanoen se hyödyntää monimenetelmäisyyttä. Pääpaino on kvalitatiivisella, kuvailevalla teema-analyysillä, jonka lomassa on dialogisesti hyödynnetty numeerista aineistoa.
Tulokset osoittivat, että kansainvälisten opiskelijoiden kielten käytössä oli huomattavia eroja. Yleisesti ottaen he opiskelivat englanniksi, käyttivät englantia erityisesti muiden vaihto-opiskelijoiden kanssa ja tilanteissa, joissa suomen kielen taito oli riittämätön. Suomen kielen käytössä puolestaan oli enemmän vaihtelua. Suomea osallistujat käyttivät esimerkiksi suomalaisten tuttavien kanssa, työelämässä, integroituakseen yhteiskuntaan, kohteliaisuussyistä, huumorin välineenä, ja helpottaakseen elämäänsä Suomessa. Osa ei käyttänyt suomea lainkaan, mutta sen osaaminen olisi kuitenkin tärkeää, jos opiskelija haluaa tulevaisuudessa työllistyä Suomessa. Kielitaitoon tulisi kiinnittää huomiota jo opinnoissa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Learner beliefs of Japanese exchange students at a Finnish university
Kelly, Riitta; Imamura, Yuri (University of Jyväskylä, 2024)Studying abroad in non-English-speaking countries has been increasing in Japanese higher education in recent years. While studying abroad, Japanese learners of English encounter English users from diverse cultural backgrounds, ... -
Study abroad and career identity : three narratives of English language students' journeys to English-speaking countries
Trög, Jenni (2010)Kulttuurienväliset opiskelijavaihto-ohjelmat ovat kasvattaneet merkittävästi suosiotaan kuluneiden vuosikymmenten aikana. Kuitenkin vasta viime vuosina on herätty tutkimaan millaisia kokonaisvaltaisia vaikutuksia ... -
Da. Eto vopros! : prosodic development of Finnish students' read-aloud Russian during study in Russia
Ullakonoja, Riikka (University of Jyväskylä, 2011) -
International Master’s Degree Students’ Well-being at a Finnish University During COVID-19
Pappa, Sotiria; Yada, Takumi; Perälä-Littunen, Satu (Walter de Gruyter GmbH, 2020)The rapid developments and consequences of the COVID-19 crisis for university students’ well-being are presently being studied across the world. This study contributes to the growing discourse on university students’ ... -
“RIP English!” : language ideological debate in a comment field of a Finnish entertainment site
Karjalainen, Reeta (2018)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kieli-ideologioita ja ideologisia mielipiteitä ei-standardinmukaista englantia kohtaan esiintyy suomalaisten hyödyntämässä sosiaalisessa mediassa, miten näitä ideologioita ...