Hurdant läromaterial utanför läroboken används det på gymnasiet?
Tutkielman tarkoitus oli selvittää, minkälaista opetusmateriaalia oppikirjan lisäksi kaksi ruotsinopettajaa käyttää lukiossa Länsi-Suomessa. Tutkimuksen tavoitteena oli myös tutkia, miten opetustavat vaikuttavat motivaatioon ja minkälaisia opetustapoja lukiolaiset haluavat opettajan käyttävän opetuksessa.
Tutkielma on sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen. Tutkimukseen osallistui kaksi opiskelijaryhmää. Ensimmäinen ryhmä koostui lukion toisen vuosikurssin opiskelijoista, joita oli yhteensä 26. Toinen ryhmä koostui abiturienteista, joita oli ryhmässä 27. Lisäksi molempien ryhmien ruotsinopettajat osallistuivat tutkimukseen. Yhteensä tutkimukseeni osallistui 53 opiskelijaa ja kaksi opettajaa. Opiskelijoille ja opettajille oli erilliset kyselylomakkeet.
Hypoteesini oli, että opettajat käyttävät oppikirjan ulkopuolista materiaalia, mutta käyttävät enimmäkseen oppikirjaa. Tämä hypoteesi osoittautui osittain vääräksi, sillä opettajat käyttävät paljon sähköistä materiaalia opetuksessa esimerkiksi läksyjen merkitsemiseen ja linkkien laittamiseen. Lisäksi opiskelijoiden vastauksissa tuli esille opettajan asennoitumisen ja innostuksen vaikutus motivaatioon, mitä olin itse olettanut hypoteesissani. Oppilaiden kyselylomakkeen viimeisessä tehtävässä pyysin heitä antamaan esimerkkejä opetustavoista, joita he toivoisivat opettajan käyttävän. Musiikin ja elokuvien käyttö sai paljon kannatusta, mitä osasin olettaa. Kommunikatiiviset tehtävät saivat myös kannatusta molemmissa ryhmissä.
Tämän tutkielman tuloksia ei voi yleistää, koska kyseessä on tapaustutkimus. Silti tulokset antavat arvokasta tietoa sekä nykyisille että tuleville ruotsinopettajille. Opettajat voivat saada uusia ideoita ruotsinopetuksen uudistamiseen. Tulevissa tutkimuksissa oppikirjan ulkopuolisen materiaalin käyttöä voisi tutkia laajemmalla osanottajamäärällä ja jopa vertailla tilannetta muiden kielten kanssa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5370]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Skriftliga och muntliga färdigheter i undervisning av svenska som modersmål vid gymnasiet i Finland : en fallstudie
Reenilä, Karla (2016)Tämän tutkielman tarkoitus oli tutkia ruotsi äidinkielenä opetusta lukion pakollisilla kursseilla Suomessa kirjallisten ja suullisten taitojen näkökulmista. Tarkoituksenani oli selvittää, mitä opettajat painottavat ... -
Undervisning i svenska som andra inhemska språk : skönlitteratur som undervisningsmaterial på gymnasiet
Uusitalo, Elisa (2017)Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää, mitä annettavaa kaunokirjallisilla teksteillä voi olla toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten oppimiselle ja opetukselle. Tutkielmassani käytän ruotsin kielestä nimitystä ... -
Kroppsligt språklärande i gymnasiet : om sammanvävningar mellan svenskkursen "Dansa med språk" och elevernas verkligheter utanför kursen
Willström, Laura (2024)Tässä maisterintutkielmassa selvitetään kehollisen kielenoppimisen potentiaalia luoda yhteyksiä lukion ruotsin opetuksen ja opiskelijoiden muun elämän välillä. Kehollinen oppiminen ymmärretään tässä tutkielmassa laajasti, ... -
Kooperativ inlärning i arbetsböcker på högstadienivå (B1-svenska)
Erkama, Mari (2010)Tutkin ruotsin kielen kandidaatintyössäni yhteistoiminnallista oppimista yläkoulun oppikirjoissa. Tavoitteenani oli antaa yleiskuva siitä, millaisista tehtävistä yhdeksännen luokan ruotsin kielen oppikirjat koostuvat, ja ... -
Affektiva faktorer i abiturienters finskinlärning i det finlandssvenska gymnasiet
Kautto, Pauliina (2002)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.