Skriftliga och muntliga färdigheter i undervisning av svenska som modersmål vid gymnasiet i Finland : en fallstudie
Tämän tutkielman tarkoitus oli tutkia ruotsi äidinkielenä opetusta lukion pakollisilla kursseilla Suomessa kirjallisten ja suullisten taitojen näkökulmista. Tarkoituksenani oli selvittää, mitä opettajat painottavat opetuksessa, millaisia tehtäviä, työskentelymenetelmiä ja työskentelytapoja he käyttävät. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin kahdelle opettajalle ruotsinkieliseen lukioon Suomessa. Materiaali analysoitiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Kyselyyn vastanneet opettajat pitivät tärkeimpänä kielen mukauttamista tekstityyppiin. He painottivat taitoa osata kirjoittaa erilaisia tekstejä. Opettajat käyttävät kirjallisten taitojen opetuksessa referaatteja, arvosteluja, mielipidekirjoituksia, erilaisia analyysejä, luovaa kirjoittamista ja tietokoneavusteista kirjoittamista. Työskentelymenetelminä kirjallisten taitojen opetuksessa he käyttävät itsenäistä työskentelyä ja projektityöskentelyä. Työskentelytapoina molempien opettajien kursseilla on parityöskentely ja ryhmätyöskentely luokassa. Suullisten taitojen opetuksessa opettajat pitävät tärkeimpänä esitelmiä, argumentointia ja puheen sovittamista vastaanottajiin. Opettajat painottivat suullisten taitojen opetuksessa puhumisen taitoa. Suullisen taidon tehtävinä opettajat käyttävät esitelmiä ohjatuista aiheista, puheita, pari- ja ryhmäkeskusteluja sekä väittelyjä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Att bedöma skriftliga färdigheter i svenska med hjälp av en nivåskala: hur skillnader mellan bedömare uppstår
Juutilainen, Miia (2011)Tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka neljä kokenutta kielitaidon arvioijaa arvioi suomenkielisen yläasteopiskelijan kirjoittaman ruotsinkielisen kirjoitelman käyttäen apunaan Opetushallituksen kielitaidon tasojen ... -
Rimaa hipoen selviää tilanteesta – Yleisten kielitutkintojen suomen kielen arvioijien käsityksiä arvioinnista ja suullisesta kielitaidosta [Klarar med nöd och näppe av en taluppgift – bedömarnas uppfattningar om språkbedömning och muntliga färdigheter i provet i finska i Allmänna Språkexamina]. Jyväskylän yliopisto [Jyväskylä universitet]
Ahola, Sari (Universitetsforlaget, 2023) -
Hur använder läraren svenska på lektionerna i nionde klass : en fallstudie
Pelkonen, Rosa (2013)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää miten B-ruotsin opettaja kouvolalaisella yläasteella käyttää kohdekieltä opetuksessaan. Kiinnostuksen kohteena oli myös opettajan sekä oppilaiden omat käsi-tykset kohdekielen käytöstä ... -
Skriftliga språkkunskaper i A-svenska hos finska abiturienter på basis av processbarhetsteori
Hirvonen, Roni (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia suomenkielisten, ruotsin kielen pitkää oppimäärää opiskelevien abiturienttien kirjallista kielitaitoa lukio-opintojen loppuvaiheessa. Tutkimushenkilöt (n=12) olivat aloittaneet ... -
Skriftliga språkkunskaper i svenska hos finska universitetsstudenter enligt processbarhetsteorin
Maunumäki, Terhi (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaiset kirjalliset ruotsin kielen taidot suomenkielisillä yliopisto-opiskelijoilla on. Tutkimuksen teoreettisena pohjana on käytetty Manfred Pienemannin prosessoitavuusteoriaa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.