Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorMäkipää, Toni
dc.date.accessioned2014-06-28T08:29:04Z
dc.date.available2014-06-28T08:29:04Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43859
dc.description.abstractTutkielman tarkoitus oli selvittää, minkälaista opetusmateriaalia oppikirjan lisäksi kaksi ruotsinopettajaa käyttää lukiossa Länsi-Suomessa. Tutkimuksen tavoitteena oli myös tutkia, miten opetustavat vaikuttavat motivaatioon ja minkälaisia opetustapoja lukiolaiset haluavat opettajan käyttävän opetuksessa. Tutkielma on sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen. Tutkimukseen osallistui kaksi opiskelijaryhmää. Ensimmäinen ryhmä koostui lukion toisen vuosikurssin opiskelijoista, joita oli yhteensä 26. Toinen ryhmä koostui abiturienteista, joita oli ryhmässä 27. Lisäksi molempien ryhmien ruotsinopettajat osallistuivat tutkimukseen. Yhteensä tutkimukseeni osallistui 53 opiskelijaa ja kaksi opettajaa. Opiskelijoille ja opettajille oli erilliset kyselylomakkeet. Hypoteesini oli, että opettajat käyttävät oppikirjan ulkopuolista materiaalia, mutta käyttävät enimmäkseen oppikirjaa. Tämä hypoteesi osoittautui osittain vääräksi, sillä opettajat käyttävät paljon sähköistä materiaalia opetuksessa esimerkiksi läksyjen merkitsemiseen ja linkkien laittamiseen. Lisäksi opiskelijoiden vastauksissa tuli esille opettajan asennoitumisen ja innostuksen vaikutus motivaatioon, mitä olin itse olettanut hypoteesissani. Oppilaiden kyselylomakkeen viimeisessä tehtävässä pyysin heitä antamaan esimerkkejä opetustavoista, joita he toivoisivat opettajan käyttävän. Musiikin ja elokuvien käyttö sai paljon kannatusta, mitä osasin olettaa. Kommunikatiiviset tehtävät saivat myös kannatusta molemmissa ryhmissä. Tämän tutkielman tuloksia ei voi yleistää, koska kyseessä on tapaustutkimus. Silti tulokset antavat arvokasta tietoa sekä nykyisille että tuleville ruotsinopettajille. Opettajat voivat saada uusia ideoita ruotsinopetuksen uudistamiseen. Tulevissa tutkimuksissa oppikirjan ulkopuolisen materiaalin käyttöä voisi tutkia laajemmalla osanottajamäärällä ja jopa vertailla tilannetta muiden kielten kanssa.fi
dc.format.extent35
dc.language.isoswe
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othersvenska språket
dc.subject.otherundervisningsmaterial utanför läroboken
dc.subject.otherinlärning
dc.subject.otherundervisning
dc.subject.otherläromedel
dc.titleHurdant läromaterial utanför läroboken används det på gymnasiet?
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201406282175
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.date.updated2014-06-28T08:29:04Z
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot