dc.contributor.author | Mäkipää, Toni | |
dc.date.accessioned | 2014-06-28T08:29:04Z | |
dc.date.available | 2014-06-28T08:29:04Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43859 | |
dc.description.abstract | Tutkielman tarkoitus oli selvittää, minkälaista opetusmateriaalia oppikirjan lisäksi kaksi ruotsinopettajaa käyttää lukiossa Länsi-Suomessa. Tutkimuksen tavoitteena oli myös tutkia, miten opetustavat vaikuttavat motivaatioon ja minkälaisia opetustapoja lukiolaiset haluavat opettajan käyttävän opetuksessa.
Tutkielma on sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen. Tutkimukseen osallistui kaksi opiskelijaryhmää. Ensimmäinen ryhmä koostui lukion toisen vuosikurssin opiskelijoista, joita oli yhteensä 26. Toinen ryhmä koostui abiturienteista, joita oli ryhmässä 27. Lisäksi molempien ryhmien ruotsinopettajat osallistuivat tutkimukseen. Yhteensä tutkimukseeni osallistui 53 opiskelijaa ja kaksi opettajaa. Opiskelijoille ja opettajille oli erilliset kyselylomakkeet.
Hypoteesini oli, että opettajat käyttävät oppikirjan ulkopuolista materiaalia, mutta käyttävät enimmäkseen oppikirjaa. Tämä hypoteesi osoittautui osittain vääräksi, sillä opettajat käyttävät paljon sähköistä materiaalia opetuksessa esimerkiksi läksyjen merkitsemiseen ja linkkien laittamiseen. Lisäksi opiskelijoiden vastauksissa tuli esille opettajan asennoitumisen ja innostuksen vaikutus motivaatioon, mitä olin itse olettanut hypoteesissani. Oppilaiden kyselylomakkeen viimeisessä tehtävässä pyysin heitä antamaan esimerkkejä opetustavoista, joita he toivoisivat opettajan käyttävän. Musiikin ja elokuvien käyttö sai paljon kannatusta, mitä osasin olettaa. Kommunikatiiviset tehtävät saivat myös kannatusta molemmissa ryhmissä.
Tämän tutkielman tuloksia ei voi yleistää, koska kyseessä on tapaustutkimus. Silti tulokset antavat arvokasta tietoa sekä nykyisille että tuleville ruotsinopettajille. Opettajat voivat saada uusia ideoita ruotsinopetuksen uudistamiseen. Tulevissa tutkimuksissa oppikirjan ulkopuolisen materiaalin käyttöä voisi tutkia laajemmalla osanottajamäärällä ja jopa vertailla tilannetta muiden kielten kanssa. | fi |
dc.format.extent | 35 | |
dc.language.iso | swe | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | svenska språket | |
dc.subject.other | undervisningsmaterial utanför läroboken | |
dc.subject.other | inlärning | |
dc.subject.other | undervisning | |
dc.subject.other | läromedel | |
dc.title | Hurdant läromaterial utanför läroboken används det på gymnasiet? | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201406282175 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Swedish | en |
dc.contributor.oppiaine | Ruotsin kieli | fi |
dc.date.updated | 2014-06-28T08:29:04Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |