University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

”Vaikeinta on nousta kaikkien eteen tuomittavaksi” : lukiolaisten käsityksiä puheiden pitämisestä äidinkielen oppitunneilla

Thumbnail
View/Open
386.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Sippola, Laura
Date
2021
Discipline
Suomen kieliFinnish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia käsityksiä lukiolaisilla on puheiden pitämisestä äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineessa. Puheella tarkoitan tutkimuksessani esiintymistilannetta, jossa yksi henkilö puhuu yleisölle ottaen tilanteessa kommunikatiivisen vastuun. Kiinnostukseni kohdistuu puheiden opetukseen, sillä puheen pitäminen on usein lukion äidinkielen opetuksen ainoita tapoja harjoitella esiintymistä. Puheiden pito mielletään usein haastavaksi tilanteeksi, mutta toisaalta puheen pidon ja esiintymisen taidon oppiminen lukiossa voi olla jatko-opintojen ja työelämän kannalta hyvin tärkeää. Keskeinen tutkimuskysymykseni on: Millaisia käsityksiä lukiolaisilla on puheen pitämisestä äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineessa? Pyrin vastaamaan tutkimuskysymykseeni seuraavia alakysymyksiä hyödyntämällä: 1. Millaisena lukiolaiset kokevat puheiden pitämisen? 2. Miten lukiolaiset kuvaavat puheiden opetusta? 3. Minkälaisista osa-alueista puheen pito lukiolaisten käsitysten mukaan koostuu? Tutkimuksen aineistona toimii sähköisellä Webropol-kyselylomakkeella kerätyt vastaukset lukion 3. vuosikurssin opiskelijoilta. Aineisto on kerätty erään suomalaisen lukion kahdelta oppilasryhmältä, joista vastaajia kertyi yhteensä 44. Aineiston analyysimetodina käytin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä, jonka avulla pyrin muodostamaan lukiolaisten käsityksiä kuvastavia teemoja. Tutkimuksessani käy ilmi, että lukiolaiset yhdistävät puheiden pitoon paljon negatiivisia tunteita, kuten jännitystä ja ahdistusta. Toisaalta lukiolaisten mukaan puheiden pitämisestä voi saada myös onnistumisen ja itsensä voittamisen kokemuksia. Puheiden opetuksessa korostuu puheen pitämiselle luotu vankka teoreettinen pohja ja puheen luonteen ymmärrys. Puheiden opetusta pidettiin monipuolisena ja riittävänä, lukuun ottamatta esiintymisjännityksen helpottamisen aihealuetta. Tutkimustulokseni antavat hyödyllistä tietoa puheiden pitämiseen liittyvistä käsityksistä ja auttavat ymmärtämään, miten opetusta tulisi kehittää, jotta se vastaisi paremmin oppilaiden tarpeisiin. ...
Keywords
esiintyminen opetus puheviestintä äidinkieli lukio puheet vuorovaikutus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105243174

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4409]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Lukiolaisten kirjoittajaidentiteetit ja itsen ymmärtämisen prosessi : reflektiivinen kirjoittaminen lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa 

    Erra, Satu (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry., 2020)
    Pohdin artikkelissani reflektiivistä kirjoittamista lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa: tarkastelen, miten reflektio näkyy lukio-laisten omaa kirjoittamista pohtivissa teksteissä. Liitän reflektion ...
  • "Keskeneräinen draama" : kuinka prosessidraama muuttui työtavaksi alakoulussa historian ja äidinkielen oppitunneilla 

    Hiironen, Miia (2014)
    Tiivistelmä – Abstract Tässä laadullisessa tutkimuksessa on ollut tarkoitus selvittää millaisena kokemuksena oppilaat ottavat prosessidraaman vastaan, kun sitä käytetään opetuksessa historian ja äidinkielen aineissa. ...
  • Opetusvuorovaikutuksen laatu ja määrä 7. luokan matematiikan ja äidinkielen oppitunneilla 

    Lindgren, Krista (2019)
    Oppilaiden oppimisprosesseja tulisi ohjata kouluissa mahdollisimman tehokkaasti, joten tästä syystä opetusvuorovaikutuksen tutkiminen on tärkeää. Opetusvuorovaikutuksen tutkimista varten kehitettiin opettajan ja oppilaan välistä ...
  • Rajojen rikkomista, terapiaa vai työkalu? : luokanopettajien, äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien sekä sanataiteen opettajien käsityksiä luovasta kirjoittamisesta 

    Kauppinen, Laura (2020)
    Tutkimuksessa tarkastellaan luovan kirjoittamisen opetusta alakoulussa, yläkoulussa ja sanataidekoulussa. Luovuus on keskeinen uudessa kirjoittamisessa vaadittava taito, mutta luovaa kirjoittamista ja sanataidetoimintaa ...
  • Autenttinen materiaali ja nuorten vapaa-ajan tekstit äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa opettajien käsityksiä ja asenteita 

    Purola, Riikka (2009)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre