University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Suostuttelevan markkinointiviestinnän metodit brändipersoonallisuuden luomiseksi Twitter-kontekstissa

Thumbnail
View/Open
2.2 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Laitinen, Timo
Date
2014
Discipline
Tietojärjestelmätiede

 
Tutkielman tutkimusongelma on määritelty kolmen käsitteen kautta: markkinointiviestintä, brändipersoonallisuus ja suostuttelu. Tutkimusongelman ytimenä on brändin mahdollisuus hyödyntää suostuttelua markkinointiviestinnässään, luodakseen itsestään tarkoituksenmukaisen brändipersoonallisuuden. Tutkimusmenetelmänä on laadullinen sisällönanalyysi ja aineistona toimii kahdeksan kansainvälisen brändin Twitter-markkinointiviestintä. Suostuttelua tut-kitaan harkinnan todennäköisyyden teorian avulla ja brändipersoonallisuutta Jennifer Aakerin brändipersoonallisuusmallin kautta. Tutkielman aineiston twiitit jakautuvat ELM-mallin keskeiselle ja perifeeriselle reitille tavalla, jossa enemmistöksi muodostuu perifeerinen reitti. Tämä tutkielma aineistollaan ja analyysillään tukee kriittistä näkemystä, jossa vaikuttavaa reittiä on lopulta ongelmallista tunnistaa. ELM-mallin reiteille jaetut brändipersoonallisuudet tulevat ilmaistuksi toisistaan eriävillä tavoilla. Aineiston valossa on nähtävissä, että keskeinen reitti suosii tietynlaisia brändipersoonallisuuden puolia ja perifeerinen taas tietynlaisia. Kyvykäs brändipersoonallisuus korostuu selvimmin keskeisellä reitillä ja innostunut brändipersoonallisuus selvimmin perifeerisellä reitillä. Muissa persoonallisuuskategorioissa perifeerinen reitti oli enemmistönä. Argumenteiksi ja perifeerisiksi vihjeiksi tunnistettiin useita tekijöitä, jotka esiintyivät myös limittäin. Perifeerisellä reitillä tunnistettiin erityisesti: komiikka, positiiviset konnotaatiot, tarinamuotoisuus, positiivisen minäkäsityksen luominen ja sosiaalinen vaikuttaminen. Keskeisellä reitillä tunnistettiin erityisesti: taloudelliset syyt, denotaatiotason merkitykset, osallistuttaminen, käyttöskenaarioon luominen ja tuotedetaljit. ...
 
The research problem of this master‘s thesis is defined by three main concepts: marketing communications, brand personality and persuasion. A main point of the research problem is a brand‘s opportunity to utilize persuasive aspects of marketing communications to create a certain brand personality, which empha-size an identity of the brand. The research method of this thesis is a qualitative content analysis and the research material is accumulated from eight, multina-tional brands‘ Twitter accounts. A persuasion theory is discussed by Elabora-tion Likelihood Model (ELM-model) and brand personality is discussed by Jen-nifer Aaker‘s Brand Personality Scale. ELM-model divides the research material to central and peripheral routes, where the peripheral route is more dominating. This thesis supports critical views, which emphasizes an overlap of persuasive routes. Brands express their brand personalities with varying ways. Research material approves a conclu-sion, that ELM-routes favor certain brand dimensions. Example the competence dominates on the central route and the excitement on the peripheral route. On the other brand dimensions the peripheral route is more dominant. As arguments and peripheral cues, this thesis recognizes different factors, which also can occur in a same time in a same message. Peripheral cues are: humor, positive connotations, narratives, creating a positive self-image and so-cial influence. Central route‘s arguments are: economic reasons, denotation lev-el‘s meanings, creating attendance, user scenarios and product details. ...
 
Keywords
Suostuttelu markkinointiviestintä harkinnan todennäköisyyden teoria brändipersoonallisuus suostuttelu brändit Twitter
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406182075

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24540]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Tarina viestinviejänä : tarinankerronta yritysten markkinointiviestinnän työkaluna 

    Alasalmi, Tuula (2015)
    Perehdyn pro gradu -tutkielmassani tarinoiden käyttöön yritysten markkinointiviestinnän välineenä. 2000-luvulla tarinoista ja tarinankerronnasta puhumisen voi sanoa tulleen muotiin yritysmaailmassa, ja ilmiö on poikinut ...
  • Exploring Post-COVID-19 Branding Strategies of African Destinations 

    Ukpabi, Dandison; Quarshie, Benjamin; Karjaluoto, Heikki (Springer, 2023)
    The lifting of COVID-19 restrictions has led to the opening of many tourism destinations, with many destination marketing organizations (DMOs) adopting different strategies to attract tourists. This study explores the ...
  • Emotional appeals as persuasion techniques in non-profit organization Greenpeace’s Twitter account 

    Harju, Veera (2020)
    Tämä kandidaatintutkielma käsittelee tunteisiin vetoavia ja tunteita herättäviä retorisia keinoja, joiden pyrkimyksenä on vakuuttaa yleisöä. Tutkimus kohdistui voittoa tavoittelemattoman järjestön Greenpeacen Twitter-julkaisuihin ...
  • Urheilun sponsorointi yrityksen markkinointiviestinnän muotona 

    Aronen, Hilkka (2015)
    Tutkimuksessa tarkastellaan urheilun sponsorointia yritysten näkökulmasta. Tarkoituksena on hahmottaa sponsorointia yritysten markkinointiviestinnän muotona ja toiminnan nykytilaa Suomessa. Tavoitteisiin päästään selvittämällä ...
  • Digitaalisen markkinointiviestinnän ammattilaisten osaaminen : laadullinen tutkimus 

    Kilkki, Ruut (2018)
    Tämän pro gradu –tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, minkälaista osaamista digitaalisen markkinointiviestinnän ammattilaiset tarvitsevat. Digitaalinen markkinointi on yleistynyt vauhdilla ja ottanut paikkansa perinteisen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre