dc.contributor.author | Häkkinen, Marianne | |
dc.date.accessioned | 2014-06-18T04:15:31Z | |
dc.date.available | 2014-06-18T04:15:31Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1437695 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43768 | |
dc.description.abstract | Häkkinen, Marianne. FYSIIKKA PERUSOPETUKSEN KUUDESLUOKKALAISTEN KOKEMANA. Kasvatustieteen pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos, 2014. 86 sivua.
Tutkimusaiheena oli perusopetuksen kuudesluokkalaisten kokema fysiikan opetussuun-nitelma. Oppilaiden kokema opetussuunnitelma eroaa virallisesta ja opettajan toteutta-masta opetussuunnitelmasta. Siihen perehtyminen avaa oppilaan kokemusta. Koetun opetussuunnitelman nähdään suodattuvan ja muotoutuvan monitasoisen opetussuunni-telmamallin kautta ja sitä tavoiteltiin sen yksilölähtöisten säätelytekijöiden kautta: muun muassa tunteet, asenteet, uskomukset sekä minäkäsitys säätelevät oppilaan kokemusta opetussuunnitelmasta. Tutkimukseen osallistui 24 keskisuomalaista kuudesluokkalaista oppilasta. Laadullisen tutkimuksen aineistona käytettiin oppilaiden kirjoitelmia ja piir-roksia. Aineiston analyysi oli kategorisoivaa ja kvantifioivaa sisällönanalyysia narratii-visessa kehyksessä. Tutkimus on kokemusten tutkimista ja osa opetussuunnitelmatut-kimusta. Se nojaa fenomenologis-hermeneuttiseen tutkimusperinteeseen.
Tutkimuksessa kuvataan, miten oppilaat asennoituivat fysiikkaan, minkälaisia uskomuksia heillä oli fysiikasta, sen opetuksesta ja oppimisesta sekä minkälaisia käsi-tyksiä oppilailla oli itsestään fysiikan oppijoina. Asenteiden osalta tutkimus avaa tuntei-den suuntaa asenteiden taustalla sekä oppilaiden kokemaa fysiikan merkityksellisyyttä ja vaikeutta tai helppoutta. Pojat suhtautuivat tyttöjä positiivisemmin fysiikkaan ja kokivat sen tarpeellisena, kun taas tytöt eivät kokeneet fysiikkaa tärkeäksi tai tarpeelliseksi elämässään. Sekä tytöillä että pojilla oli positiivinen minäkäsitys fysiikan oppijoina. Koettu opetussuunnitelma avaa reittejä kehittää fysiikan opetusta ja opetussuunnitelmaa. Tämän tutkimuksen perusteella luonnontieteille ominaiset kokeelliset työtavat ovat mieluisia. Niiden kehittäminen autenttista oppimista tukevaksi erityisesti tyttöjen osalta saattaisi lisätä fysiikan merkityksellisyyden kokemusta ja halua elinikäiseen oppimiseen. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (87 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | koettu opetussuunnitelma | |
dc.subject.other | tunteet | |
dc.subject.other | asenteet | |
dc.subject.other | uskomukset | |
dc.subject.other | minäkäsitys | |
dc.subject.other | perusopetus | |
dc.subject.other | fysiikka | |
dc.title | Fysiikka perusopetuksen kuudesluokkalaisten kokemana | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201406182070 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2014-06-18T04:15:32Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | tunteet | |
dc.subject.yso | asenteet | |
dc.subject.yso | uskomukset | |
dc.subject.yso | minäkuva | |
dc.subject.yso | perusopetus | |
dc.subject.yso | fysiikka | |
dc.subject.yso | koululaiset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |