University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Fysiikka perusopetuksen kuudesluokkalaisten kokemana

Thumbnail
View/Open
1.4 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Häkkinen, Marianne
Date
2014
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Häkkinen, Marianne. FYSIIKKA PERUSOPETUKSEN KUUDESLUOKKALAISTEN KOKEMANA. Kasvatustieteen pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos, 2014. 86 sivua. Tutkimusaiheena oli perusopetuksen kuudesluokkalaisten kokema fysiikan opetussuun-nitelma. Oppilaiden kokema opetussuunnitelma eroaa virallisesta ja opettajan toteutta-masta opetussuunnitelmasta. Siihen perehtyminen avaa oppilaan kokemusta. Koetun opetussuunnitelman nähdään suodattuvan ja muotoutuvan monitasoisen opetussuunni-telmamallin kautta ja sitä tavoiteltiin sen yksilölähtöisten säätelytekijöiden kautta: muun muassa tunteet, asenteet, uskomukset sekä minäkäsitys säätelevät oppilaan kokemusta opetussuunnitelmasta. Tutkimukseen osallistui 24 keskisuomalaista kuudesluokkalaista oppilasta. Laadullisen tutkimuksen aineistona käytettiin oppilaiden kirjoitelmia ja piir-roksia. Aineiston analyysi oli kategorisoivaa ja kvantifioivaa sisällönanalyysia narratii-visessa kehyksessä. Tutkimus on kokemusten tutkimista ja osa opetussuunnitelmatut-kimusta. Se nojaa fenomenologis-hermeneuttiseen tutkimusperinteeseen. Tutkimuksessa kuvataan, miten oppilaat asennoituivat fysiikkaan, minkälaisia uskomuksia heillä oli fysiikasta, sen opetuksesta ja oppimisesta sekä minkälaisia käsi-tyksiä oppilailla oli itsestään fysiikan oppijoina. Asenteiden osalta tutkimus avaa tuntei-den suuntaa asenteiden taustalla sekä oppilaiden kokemaa fysiikan merkityksellisyyttä ja vaikeutta tai helppoutta. Pojat suhtautuivat tyttöjä positiivisemmin fysiikkaan ja kokivat sen tarpeellisena, kun taas tytöt eivät kokeneet fysiikkaa tärkeäksi tai tarpeelliseksi elämässään. Sekä tytöillä että pojilla oli positiivinen minäkäsitys fysiikan oppijoina. Koettu opetussuunnitelma avaa reittejä kehittää fysiikan opetusta ja opetussuunnitelmaa. Tämän tutkimuksen perusteella luonnontieteille ominaiset kokeelliset työtavat ovat mieluisia. Niiden kehittäminen autenttista oppimista tukevaksi erityisesti tyttöjen osalta saattaisi lisätä fysiikan merkityksellisyyden kokemusta ja halua elinikäiseen oppimiseen. ...
Keywords
koettu opetussuunnitelma tunteet asenteet uskomukset minäkäsitys perusopetus fysiikka opetussuunnitelmat minäkuva koululaiset
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406182070

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24534]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Koetun fyysisen pätevyyden, fyysisen aktiivisuuden ja liikuntanumeron yhteys minäkäsitykseen 7.-9.-luokkalaisilla 

    Heikkilä, Veera; Mäntylä, Hillaelina (2016)
    Heikkilä, V. & Mäntylä, H. 2016. Koetun fyysisen pätevyyden, fyysisen aktiivisuuden ja liikuntanumeron yhteys minäkäsitykseen 7.-9.-luokkalaisilla. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro ...
  • Tekninen työ perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja opettajien käytännön työssä 

    Kärävä, Matti; Minkkinen, Jaakko (2011)
    TIIVISTELMÄ Kärävä, M. & Minkkinen, J. 2011. Tekninen työ perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja opettajien käytännön työssä. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, 79 s. Tässä tutkimuksessa ...
  • "Helpompaa ja hauskempaa kuin luulin" : matematiikka suomalaisten ja unkarilaisten perusopetuksen neljäsluokkalaisten kokemana 

    Tikkanen, Pirjo (Jyväskylän yliopisto, 2008)
    Sisällöiltään monipuolinen ja toiminnallinen matematiikan opetus laajentaa oppilaiden näkemyksiä matematiikan sisällöistä, sen oppimisesta ja opetuksesta paremmin kuin pelkän oppikirjan ohjaama opetus, Pirjo Tikkanen ...
  • Arvioinnin ja opettajan opetustyylien yhteys oppilaiden koululiikuntakokemuksiin 

    Korpela, Sallamari; Kuusinen, Anniina (2012)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää onko opettajan käyttämällä arviointityylillä ja opetustyylillä yhteyttä oppilaiden koululiikuntakokemuksiin. Opettajan opetustyyleillä tarkoitamme Mosstonin spektrin (1994) eri ...
  • ”Se oli kivaa koska sai tehdä kaikkea vapaasti.” : kolmasluokkalaisten itsemääräämisen kokemuksia koululiikunnassa 

    Blomberg, Jari (2019)
    Tutkimustehtävänä oli selvittää opettamieni kolmasluokkalaisten kokemuksia koululiikunnasta. Tutkimuksessa esiteltiin itsemääräämisteoriaa. Tämän lisäksi tarkasteltiin perusopetuksen liikunnan opetussuunnitelmaa (2014) ja ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre