The Influence of Cultural Competence on the Interpretations of Territorial Identities in European Capitals of Culture
Lähdesmäki, T. (2014). The Influence of Cultural Competence on the Interpretations of Territorial Identities in European Capitals of Culture. Baltic Journal of European Studies, 4(1), 69-96. https://doi.org/10.2478/bjes-2014-0005
Julkaistu sarjassa
Baltic Journal of European StudiesTekijät
Päivämäärä
2014Tekijänoikeudet
© by Tuuli Lähdesmäki. This article is distributed under the terms of the Creative Commons Attribution Non-Commercial License, which permits unrestricted non-commercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. (CC BY-NC-ND 3.0)
The EU’s cultural initiative ‘the European Capital of Culture’ (ECOC) includes high identity political aims. It requires the designated cities to introduce and foster local, regional, and European cultural identities. In addition, the cities have used the designation as an opportunity to promote national cultural identity. Audiences of the ECOC events recognize and interpret different kinds of representations of territorial cultural identities from what the cities have to offer in culture. However, the contents of these interpretations vary drastically in the ECOCs. The article discusses whether the competence of interpreting the representations of territorial cultural identities is related to some social determinants of the audiences. Based on a questionnaire study conducted in recent ECOCs-Pécs (Hungary), Tallinn (Estonia), and Turku (Finland)-the study indicates that, for example, education, source of livelihood, and active cultural participation impact the interpretations of the representations of territorial cultural identities.
...
Julkaisija
Tallinn University of TechnologyISSN Hae Julkaisufoorumista
2228-0588Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/23625835
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Constructing intercultural competence in Italian social service and healthcare organizations : pedagogical design, effectiveness research, and alternative visions for promoting ethnorelativism
Castiglioni, Ida (University of Jyväskylä, 2013) -
“You can get surprisingly far with just normal interaction” : intercultural communication competence and the cultural identity negotiation of Finnish basic education teachers when teaching a multicultural class
Mattila, Heta (2018)Tämä tutkimus analysoi suomalaisten peruskouluopettajien kulttuurienvälistä viestintäkompetenssia, kun he opettavat monikulttuurista luokkaa. Tutkimus toteutettiin teemahaastattelujen avulla. Haastatteluihin osallistui 10 ... -
The necessity to create Europeanness : a critical review of European Schools’ education project
Zuccarello, Silvia (2021)This research is a qualitative study of the European Schools’ (ES) educational system. It was conducted from a social constructionist viewpoint, according to which language is seen as social action. ES are schools which ... -
The unspoken pressure of tradition : East Asian classical musicians in western classical music
Leppänen, Jenni Johanna (2013)Itäaasialaisia klassisia muusikoita käsittelevät artikkelit ovat olleet yleisiä eurooppalaisissa klassisen musiikin lehdissä siitä lähtien kun itäaasialaiset alkoivat yhä suuremmassa määrin voittaa kansainvälisiä ... -
Freejazz afrikanamerikkalaisen nationalistisen identiteetin ilmentäjänä 1960-luvun Yhdysvalloissa
Katila, Mika (2011)Tässä tutkimuksessa tutkittiin millä tavoin freejazz ilmensi afrikanamerikkalaisten nationalistista identiteettiä Yhdysvalloissa 1960-luvulla. Tavoitteena oli selvittää erilaisia afrikanamerikkalaisen kulttuurin kautta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.