Freejazz afrikanamerikkalaisen nationalistisen identiteetin ilmentäjänä 1960-luvun Yhdysvalloissa
Tässä tutkimuksessa tutkittiin millä tavoin freejazz ilmensi afrikanamerikkalaisten nationalistista
identiteettiä Yhdysvalloissa 1960-luvulla. Tavoitteena oli selvittää erilaisia afrikanamerikkalaisen
kulttuurin kautta rakennetun nationalistisen identiteetin presentaatiotapoja freejazzin kontekstissa.
Freejazzia lähestyttiin ulkopuolelta käsin sen sosiaalispoliittisen kontekstin kautta. Tutkimuksen aineistona
oli freejazzia, 1960-luvun afrikanamerikkalaisten sosiaalista kontekstia sekä kulttuuria käsittelevä kirjallisuus. Afrikanamerikkalaista nationalistista identiteettiä rakennettiin 1960-luvulla kulttuurin avulla. Afrikanamerikkalaiset nationalistit valitsivat afrikanamerikkalaisten kollektiivisesta historiasta afrikkalaisen tradition kulttuurisen identiteettinsä rakennuselementiksi. Afrikkalaisen tradition avulla he pystyivät vetoamaan afrikanamerikkalaisten etniseen erikoisuuteen rakentaen kulttuurista identiteettiä afrikanamerikkalaista kansaa yhdistäen. Afrikkalaisen tradition kautta he pystyivät myös erottaumaan poliittisen kamppailunsa vastapuolesta, valkoisesta Amerikasta ja tällä tavoin rakentamaan ideologisesti separatistista nationalistista identiteettiä myös erottautumisen kautta. Freejazzmuusikot olivat 1960-luvun puolivälissä sitoutuneet tuottamaan mustan estetiikan mukaista funktionaalista taidetta, jonka avulla afrikanamerikkalaiset nationalistit kykenivät rakentamaan nationalistista identiteettiä. Freejazz pyrki ilmentämään afrikanamerikkalaista nationalistista identiteettiä fyysisellä, esteettisellä sekä rakenteellisella tasolla. Fyysisellä tasolla freejazzmuusikot toimivat aktiiveina ja osallistuivat afrikanamerikkalaisten nationalistien poliittisiin tapahtumiin. Esteettisellä tasolla freejazz ilmensi afrikanamerikkalaista nationalistista identiteettiä perustuen afrikkalaisen musiikin elementteihin ja tietoisesti erottautuen länsimaisen musiikin karaktääreistä. Rakenteellisella tasolla freejazzissa on havaittavissa homologiaa afrikanamerikkalaisten 1960-luvun sosiaalisen elämän kanssa.
Tutkimus osoitti kuinka freejazz oli tiiviissä yhteydessä afrikanamerikkalaisten sosiaaliseen elämään ja identifioi ne piirteet joiden kautta se sitä kykeni presentoimaan. Tutkimuksen tulokset auttavat selittämään freejazzia joka puhtaan musiikillisen tarkastelun kautta saattaa jättää monia kysymyksiä avoimiksi.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29606]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Ottaisiko soihdun vai lähtisikö kulkemaan pimeässä" : lausunta viittomakielisen yhteisön kieli-identiteetin ilmentäjänä Kuurojen valtakunnallisten kulttuuripäivien 50-vuotisessa historiassa
Koivisto, Maija (2010)Tämän tutkimuksen tarkoitus oli tarkastella, miten Kuurojen valtakunnalliset kulttuuripäivät heijastivat viittomakielisen yhteisön identiteetin muutoksia kulttuuripäivien aikakaudella 1956–2006. Tutkimuksessa käytettiin ... -
Suomen näkymätön vähemmistö : karjalaisen vähemmistön identiteetin rakentumisen prosessi
Kanninen, Anna (2022)Tämän tutkimuksen tarkoitus on rakentaa teoriaa karjalaisten ja karjalaistaustaisen vähemmistön identiteetin rakentumisen prosessista grounded theory -metodologian avulla. Tutkimuksen aineistona on haastatteluaineisto, ... -
Tilasta paikkaan : tutkimus marokkolaisten maahanmuuttajanaisten kulttuurisista tiloista
Huttunen, Mirella (2004) -
Maaginen realismi ja tiedostamattomat identiteetin kokemukset Pajtim Statovcin romaanissa Kissani Jugoslavia
Kamppila, Senja-Maria (2023)Tutkielmassa tarkastellaan Pajtim Statovcin romaanin Kissani Jugoslavia (2014) puhuvan kissan hahmoa maagisen realismin ja psykoanalyyttisen kirjallisuudentutkimuksen kautta. Puhuvaa kissaa tutkitaan maagiseen realismiin ... -
Saamelaisen urheiluliikkeen identiteetin pohjana poronhoito
Hasanen, Elina (Liikuntatieteellinen seura, 2022)