Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKosonen, Stiina
dc.date.accessioned2014-06-16T08:38:26Z
dc.date.available2014-06-16T08:38:26Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43714
dc.description.abstractEnglanninkielen opettajia on nykyään määrällisesti paljon, niin Suomessa kuin ympäri maailmaa.Opettajat jakautuvat karkeasti kahteen ryhmään; englantia äidinkielenään puhuviin natiiviopettajiin ja ei-natiiveihin englantia puhuviin opettajiin. Jo vuosikymmen sitten on arvioitu, että ei-natiivit englanninkielen opettajat ovat muodostaneet enemmistön. Siitä huolimatta ei-natiiveja opettajia on alettu tutkia vasta viimeisten vuosikymmenten aikana, sillä natiiviopettajia on perinteisesti suosittu. Suomessa tilanne on kuitenkin toinen, sillä ei-natiivit opettajat ovat Suomessa itsestäänselvyys ja selvä enemmistö. Tutkielman tarkoitus on toimia keskustelunavauksena ja tuoda uusi näkökulma suomalaiseen opettajatutkimukseen. Tavoitteena on antaa ei-natiiveille englanninopettajille mahdollisuus kertoa omista ajatuksistaan ja kokemuksistaan. Muita mielenkiinnon aiheita ovat ei-natiivien opettajien vahvuudet ja heikkoudet työn kannalta sekä työn haasteet. Tutkimuksen aineisto koostuu neljän kokeneen ei-natiivin englanninkielen lukio-opettajan haastatteluista. Haastattelu valittiin tutkimusmenetelmäksi, jotta tutkittavista ja kokemuksista saataisiin syvällistä tietoa. Teemoittelun kautta pyrittiin löytämään opettajien vastauksia yhdistäviä sekä erottavia piirteitä. Tulokset osoittivat, että opettajat kokevat ei-natiiviuden luonnollisena asiana. He pitivät englannin kielitaitoaan riittävänä opettajan työhön ja koulutustaan sopivana. Natiivi- ja einatiiviopettajat koettiin tasa-arvoisina, joskin molemmilla ryhmillä on omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Omiksi vahvuuksikseen ei-natiivit opettajat totesivat sekä ymmärryksen vieraan kielen oppimisprosessista että suomen kielen taidon. Heikkouksikseen he mainitsivat puutteellisen sanaston, epätäydellisen lausumisen ja virheiden tekemisen. Tyypillisiä haasteita ovat vaikeat opetusmateriaalit sekä se, että oppilaat kyselevät opettajille vieraista asioista. Pienen otoksen vuoksi tulokset eivät ole yleistettävissä, joten laajempi tutkimus on välttämätön laajemmin hyödynnettäviä tuloksia varten.fi
dc.format.extent23
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othernon-native teachers
dc.subject.otherEnglish teachers
dc.subject.otherthematic analysis
dc.subject.otherinterview
dc.titleNon-native English-speaking teachers of English in Finland : teachers' thoughts and experiences of their profession
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201406162035
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.date.updated2014-06-16T08:38:27Z
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot