Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPeltola, Marianne
dc.date.accessioned2014-06-15T09:04:40Z
dc.date.available2014-06-15T09:04:40Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43704
dc.description.abstractAutenttisten materiaalien käyttö vieraiden kielten opetuksessa on ollut kielitieteellisen tutkimuksen kiinnostuksen kohteena jo vuosikymmenien ajan. Tutkimus on kuitenkin pääasiassa painottunut autenttisuuden käsitteen määrittelyyn ja autenttisten materiaalien hyötyihin. Erityisesti opettajien autenttisten materiaalien käyttöä ja koulutuksen sekä opetuskokemuksen vaikutusta opetusmateriaalien valintaan on tutkittu hyvin vähän. Tällainen tutkimus on kuitenkin erityisen tärkeää, kun halutaan selvittää kieltenopettajien saaman koulutuksen sekä kokemuksen mahdollista vaikutusta kielten opetuksessa tehtäviin valintoihin. Tämä vertaileva tapaustutkimus pyrkii selvittämään kokemuksen roolia lukion englannin opettajien autenttisen materiaalin käytössä. Tavoitteena oli tutkia vastavalmistuneen englannin opettajan ja kokeneiden englannin opettajien välillä esiintyviä mahdollisia eroavaisuuksia autenttisen materiaalin käytössä lukion englannin kielen opetuksessa. Tutkimusmenetelmäksi valittiin haastattelu, ja tutkimuksen aineisto koostuu yhden vastavalmistuneen opettajan ja kahden kokeneen opettajan haastatteluista. Tulokset osoittivat, että sekä vastavalmistuneen että kokeneen opettajan kokemukset autenttisen materiaalin käytöstä lukion englannin kielen opetuksesta olivat hyvin samankaltaisia. Autenttisten materiaalien käyttöä pidettiin tärkeänä, mutta lukion rajalliset aikaresurssit rajoittivat usein autenttisen materiaalin johdonmukaista ja kattavaa käyttöä. Merkittävimmäksi eroavaisuudeksi opettajien kesken nousi kokeneiden opettajien suurempi mieltymys tekstikirjan käyttöä kohtaan ja vahvempi käsitys lukion opetussuunnitelman asettamista aikataulupaineista. Pienestä aineistostaan johtuen tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä, joten lisää tutkimusta opettajien autenttisen materiaalin käytöstä kaivataan. Lisätutkimuksella voitaisiin saada tarkempaa tietoa autenttisten materiaalien painotuksesta kielten opettajien koulutuksessa sekä nuorten että kokeneiden opettajien autenttisen materiaalin käytöstä.fi
dc.format.extent26
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherauthenticity
dc.subject.otherlearning materials
dc.titleThe role of teaching experience in the use of authentic materials in EFL teaching
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201406152026
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.date.updated2014-06-15T09:04:41Z
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot