dc.contributor.author | Peltola, Marianne | |
dc.date.accessioned | 2014-06-15T09:04:40Z | |
dc.date.available | 2014-06-15T09:04:40Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43704 | |
dc.description.abstract | Autenttisten materiaalien käyttö vieraiden kielten opetuksessa on ollut kielitieteellisen tutkimuksen kiinnostuksen kohteena jo vuosikymmenien ajan. Tutkimus on kuitenkin pääasiassa painottunut autenttisuuden käsitteen määrittelyyn ja autenttisten materiaalien hyötyihin. Erityisesti opettajien autenttisten materiaalien käyttöä ja koulutuksen sekä opetuskokemuksen vaikutusta opetusmateriaalien valintaan on tutkittu hyvin vähän. Tällainen tutkimus on kuitenkin erityisen tärkeää, kun halutaan selvittää kieltenopettajien saaman koulutuksen sekä kokemuksen mahdollista vaikutusta kielten opetuksessa tehtäviin valintoihin.
Tämä vertaileva tapaustutkimus pyrkii selvittämään kokemuksen roolia lukion englannin opettajien autenttisen materiaalin käytössä. Tavoitteena oli tutkia vastavalmistuneen englannin opettajan ja kokeneiden englannin opettajien välillä esiintyviä mahdollisia eroavaisuuksia autenttisen materiaalin käytössä lukion englannin kielen opetuksessa. Tutkimusmenetelmäksi valittiin haastattelu, ja tutkimuksen aineisto koostuu yhden vastavalmistuneen opettajan ja kahden kokeneen opettajan haastatteluista.
Tulokset osoittivat, että sekä vastavalmistuneen että kokeneen opettajan kokemukset autenttisen materiaalin käytöstä lukion englannin kielen opetuksesta olivat hyvin samankaltaisia. Autenttisten materiaalien käyttöä pidettiin tärkeänä, mutta lukion rajalliset aikaresurssit rajoittivat usein autenttisen materiaalin johdonmukaista ja kattavaa käyttöä. Merkittävimmäksi eroavaisuudeksi opettajien kesken nousi kokeneiden opettajien suurempi mieltymys tekstikirjan käyttöä kohtaan ja vahvempi käsitys lukion opetussuunnitelman asettamista aikataulupaineista.
Pienestä aineistostaan johtuen tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä, joten lisää tutkimusta opettajien autenttisen materiaalin käytöstä kaivataan. Lisätutkimuksella voitaisiin saada tarkempaa tietoa autenttisten materiaalien painotuksesta kielten opettajien koulutuksessa sekä nuorten että kokeneiden opettajien autenttisen materiaalin käytöstä. | fi |
dc.format.extent | 26 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | authenticity | |
dc.subject.other | learning materials | |
dc.title | The role of teaching experience in the use of authentic materials in EFL teaching | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201406152026 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.date.updated | 2014-06-15T09:04:41Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |