The role of teaching experience in the use of authentic materials in EFL teaching
Autenttisten materiaalien käyttö vieraiden kielten opetuksessa on ollut kielitieteellisen tutkimuksen kiinnostuksen kohteena jo vuosikymmenien ajan. Tutkimus on kuitenkin pääasiassa painottunut autenttisuuden käsitteen määrittelyyn ja autenttisten materiaalien hyötyihin. Erityisesti opettajien autenttisten materiaalien käyttöä ja koulutuksen sekä opetuskokemuksen vaikutusta opetusmateriaalien valintaan on tutkittu hyvin vähän. Tällainen tutkimus on kuitenkin erityisen tärkeää, kun halutaan selvittää kieltenopettajien saaman koulutuksen sekä kokemuksen mahdollista vaikutusta kielten opetuksessa tehtäviin valintoihin.
Tämä vertaileva tapaustutkimus pyrkii selvittämään kokemuksen roolia lukion englannin opettajien autenttisen materiaalin käytössä. Tavoitteena oli tutkia vastavalmistuneen englannin opettajan ja kokeneiden englannin opettajien välillä esiintyviä mahdollisia eroavaisuuksia autenttisen materiaalin käytössä lukion englannin kielen opetuksessa. Tutkimusmenetelmäksi valittiin haastattelu, ja tutkimuksen aineisto koostuu yhden vastavalmistuneen opettajan ja kahden kokeneen opettajan haastatteluista.
Tulokset osoittivat, että sekä vastavalmistuneen että kokeneen opettajan kokemukset autenttisen materiaalin käytöstä lukion englannin kielen opetuksesta olivat hyvin samankaltaisia. Autenttisten materiaalien käyttöä pidettiin tärkeänä, mutta lukion rajalliset aikaresurssit rajoittivat usein autenttisen materiaalin johdonmukaista ja kattavaa käyttöä. Merkittävimmäksi eroavaisuudeksi opettajien kesken nousi kokeneiden opettajien suurempi mieltymys tekstikirjan käyttöä kohtaan ja vahvempi käsitys lukion opetussuunnitelman asettamista aikataulupaineista.
Pienestä aineistostaan johtuen tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä, joten lisää tutkimusta opettajien autenttisen materiaalin käytöstä kaivataan. Lisätutkimuksella voitaisiin saada tarkempaa tietoa autenttisten materiaalien painotuksesta kielten opettajien koulutuksessa sekä nuorten että kokeneiden opettajien autenttisen materiaalin käytöstä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Natural, unmodified, meaningful, motivating and real" : authentic learning materials and authentic learning defined by fl teachers and teacher students
Rossi, Juuli (2013)Vieraiden kielten opetus ja autenttisuus ovat jo pitkään olleet keskustelun ja mielenkiinnon kohteina. Autenttisuuden monimuotoisuus ja vaikeasti määriteltävyys ovat tehneet aiheesta jopa vaikeasti lähestyttävän. Autenttisuuden ... -
Bringing real life English into foreign language classrooms: Language learners’ views on the use of authentic and artificial materials in the English language learning classrooms
Pietilä, Katri (2009)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vieraan kielen oppilaiden mielipiteitä ja ajatuksia erilaisten oppimateriaalien, lähinnä autenttisen materiaalin, käytöstä kielten opetuksessa. Aikaisemmat tutkimukset ovat selkeästi ... -
”Hei, ymmärrän tän jenkin tekemän videon!” : a study on Finnish EFL teachers’ views on using authentic materials when teaching listening comprehension
Jokinen, Salla (2022)Kuunteleminen on kielitaidon olennaisin osa-alue, ja esimerkiksi ensimmäinen taito, jonka lapsi kehittää oppiessaan ensikieltään (esim. Thanajaro 2000). Kuuntelemisen taitoon perustuu myös suuri osa mitä tahansa ... -
Teaching heritage German and Russian through authentic material in Jyväskylä, Finland : A case study
Bärlund, Pia; Kauppinen, Merja (International Association for Research in L1 Education, 2017)Since 2013, sixteen heritage language teachers in Jyväskylä, Finland, have been developing an Active Library (ActLib) method and an online cooperative learning forum designed to create and share authentic language learning ... -
Religious tourists : constructing authentic experiences in late modern Hungarian catholicism
Pusztai, Bertalan (University of Jyväskylä, 2004)Bertalan Pusztai tarkasteli väitöskirjatutkimuksessaan uskontoturisteja, eli ryhmää, jota ei periaatteessa ole olemassakaan. Matkailijat itse eivät nimittäin pidä itseään uskontoturisteina. Akateemisen määritelmän mukaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.