Uusien yliopisto-opiskelijoiden tietotekniset taidot ja CSE-uskomukset
Tässä sähköisesti suoritetussa kyselytutkimuksessa selvitettiin sukupuolten välisiä eroja uusien yliopisto-opiskelijoiden tietoteknisessä käyttäytymisessä, yleisempien ohjelmien itse koetuissa käyttötaidoissa, internetin käyttökokemuksessa vapaa-aikana sekä asennoitumisessa tieto- ja viestintätekniikkaa (TVT) kohtaan. Näitä asenteita kutsutaan tässä tutkimuksessa CSE-uskomuksiksi. Tutkittiin myös sitä, oliko opiskelijoiden TVT-taidoilla ja CSE-uskomuksilla yhteyttä toisiinsa ja olivatko tieto- ja viestintätekniikan täydennyskoulutusta tarvitsevat opiskelijat helposti havaittavissa. Tutkimuskohteena olivat Jyväskylän yliopiston kahden eri lukuvuoden uudet opiskelijat, joista lukuvuoden 2007−2008 uusia opiskelijoita tutkittiin keväällä ja lukuvuoden 2008−2009 uusia opiskelijoita syksyllä 2008. Tutkimus toi esille taito- ja CSE-uskomuseron naisten ja miesten välillä. Siinä löydettiin käyttötaidoiltaan ja CSE-uskomuksiltaan kaksi toisistaan huomattavasti poikkeavaa ryhmää: hyvin varmat ja epävarmat TVT:n käyttäjät. Naiset olivat yleensä miehiä huomattavasti epävarmempia ja CSE-uskomuksiltaan heikompia. Epävarmojen ryhmässä oli noin puolet tutkimukseen osallistunneista naisista ja vain pieni osa miehistä. Tutkimuksen mukaan uusien opiskelijoiden joukosta on mahdollista löytää ne, jotka tarvitsevat erityistä TVT:n täydennyskoulutusta ja CSE-uskomusten kehittämistukea.
...
This study, based on an online survey, examined gender differences of first year university students in behavior related to information and communication technology (ICT), self-perceived skill-level of most commonly used software, experiences in internet usage at leisure, and attitudes towards ICT, which are called computer self-efficacy (CSE) in this study. This study also examined the connection between students’ ICT skills and CSE, and whether it was possible to identify students in need of refresher training in ICT. The study was carried out using first-year students at the University of Jyväskylä during two different academic years in the spring of 2007−2008 and the autumn of 2008−2009. Results demonstrate a clear skill and CSE distinction between men and women. Two separate groups were identified: very confident and insecure ICT users. The uncertain group consisted of approximately half of studied women, and only a small fraction of studied men. In general, women were much less secure ICT users and possessed a weaker CSE. According to this study, it is possible to identify persons in need of refresher training in ICT and development of CSE among new university students.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Uusien yliopisto-opiskelijoiden ruotsin kielen taitotaso ylioppilasarvosanoilla mitattuna
Tuohimaa, Tero; Valli, Päivi (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2013)Olemme selvittäneet, millaiset taidot yliopisto-opintonsa aloittavilla opiskelijoilla on ruotsin kielessä toisena kotimaisena kielenä ylioppilaskokeen arvosanalla mitattuna. Olemme tarkastelleet yliopistoihin valittujen ... -
Uusien yliopisto-opiskelijoiden koettujen lukemisen haasteiden yhteys ensimmäisenä opiskeluvuotena kertyneisiin opintopisteisiin
Kilkki, Pekka (2020)Yliopisto-opiskelijat kokevat merkittäviä haasteita hyvinvoinnilleen etenkin opiskelujen alussa. Haasteita hyvinvoinnille ja opintojen edistymiselle voivat aiheuttaa esimerkiksi koetut lukemisen haasteet. Koetut lukemisen ... -
Ohjauksen vahvistaminen yliopisto-opiskelijoiden opintopoluilla : opiskelijoiden kokemuksia ja kehittämisehdotuksia ohjauksesta
Perämäki, Riikka (2023)Tutkimukseni tavoitteena oli jäsentää Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnan opiskelijoiden kokemuksia ohjauksesta sekä kartoittaa heidän kehittämisehdotuksiaan ohjaukselle yliopistossa. ... -
Opiskeluaika ja sen käännekohdat yliopisto-opiskelijoiden kuvaamana
Vuorinen, Annaleena (2014)Tutkimuksen tavoitteena oli tehdä näkyväksi opiskeluaikaa yliopistossa opiskelijoiden kokemuksia kuvaamalla. Kiinnostus kohdistui erityisesti kuljettuihin matkoihin ja niihin kokemuksiin, joita opiskelijat pitivät ... -
ICT-alan yliopisto-opiskelijoiden urasuunnittelu
Palonen, Teija (2020)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ICT-alan yliopisto-opiskelijoiden urasuunnittelua. ICT-ala on yksi eniten viime vuosikymmeninä kasvaneista toimialoista, mutta alalla on silti pulaa ammattitaitoisista työntekijöistä. ...