dc.contributor.author | Kolehmainen, Tiina | |
dc.date.accessioned | 2014-06-09T06:04:02Z | |
dc.date.available | 2014-06-09T06:04:02Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1436803 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43654 | |
dc.description.abstract | Tutkielmassa luodaan kokonaiskatsaus taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän sekä erityisesti musiikin perusteiden oppiaineen keskeisiin uudistuksiin 2000-luvun alkupuolella. Ensisijainen tarkoitus on ollut luoda kokonaiskuva musiikin perusteiden ja musiikin laajan oppimäärän asemasta, sääntelystä, käytänteistä sekä sen kehittämistä koskevista näkemyksistä ja argumenteista. Tutkielman lähdeaineistona on käytetty kahta Mutes ry:n järjestämää musiikin perusteiden opetusta käsittelevää verkkoseminaaria, opetusta ohjaavia asiakirjoja ja ohjeistuksia sekä taiteen perusopetuksen ja musiikkioppilaitosjärjestelmän toimivuudesta julkaistuja arviointiraportteja. Laadullisen tutkimuksen aineistona on käytetty myös musiikkikasvatusta ja kasvatustieteitä käsittelevää kirjallisuutta ja tutkimuksia, musiikinopetukseen liittyviä verkkosivuja ja sekä aihetta käsitteleviä lehtiartikkeleita.
Musiikkioppilaitosjärjestelmää ja musiikin perusteiden opetusta ohjaavat säädökset ovat väljentyneet 2000-luvun alkupuolella. Opetuksen keskeiseksi päämääräksi on nostettu tutkintojen suorittamisen sijaan hyvän musiikkisuhteen kehittyminen. Musiikin perusteiden opetukseen on liitetty käytännön musisointitaitoja kehittäviä osa-alueita, kuten improvisointia, sävellystä ja sovitusta. Oppiaineen toivotaan uudistusten myötä tukevan aiempaa paremmin opiskelijoiden kokonaisvaltaista muusikkoutta. Samalla myös opettajien monimuotoisen osaamisen tarve korostuu.
Tutkielma-aineistosta kävi ilmi, että tavoitteiden ja vaatimusten väljenemisen myötä perinteinen valtakunnallisesti yhdenmukainen musiikkikoulutusjärjestelmä on muuttumassa aiempaa hajanaisemmaksi. Samalla oppilaitosten oma päätäntävalta on kasvanut ja oppilaitosten opetustarjonta monipuolistunut. Profiloitumista on tapahtunut laajaa oppimäärää tarjoavien musiikkioppilaitosten lisäksi myös musiikin ammattiopetuksen kentällä. Rytmimusiikki on nousemassa entistä suurempaan rooliin musiikkioppilaitoksissa, ja klassista opetustraditiota leimannut ammattitasoon tähtäävä tavoitteiden asettelu on muuttumassa harrastajaystävällisempään suuntaan. Vaatimusten väljentyminen ja rytmimusiikin suosion kasvu ovat myös herättäneet huolen klassisen musiikin aseman heikkenemisestä tulevaisuudessa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (90 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | musiikin perusteet | |
dc.title | Musiikin perusteiden ja musiikkioppilaitosten kehityssuuntia 2000-luvun ensineljänneksellä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201406091963 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkitiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musicology | en |
dc.date.updated | 2014-06-09T06:04:03Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3051 | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | musiikkioppilaitokset | |
dc.subject.yso | taiteen perusopetus | |
dc.subject.yso | oppimiskäsitykset | |
dc.subject.yso | oppisisällöt | |
dc.subject.yso | ammattikoulutus | |
dc.subject.yso | professionalismi | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |