The English present perfect in Finnish 7th grade EFL textbooks
Kielioppi ja sen opettaminen ovat aina olleet keskeinen osa kielen tutkimusta ja opetusta, minkä johdosta teorioita siitä miten kielioppia tulisi opettaa on runsaasti. Sen sijaan tutkimusta erityisesti englannin oppikirjojen sisältämästä kieliopista on tehty vain vähän, vaikka oppikirjat ovat usein iso osa opetusta.
Tutkielmassani tarkastelun kohteena on neljä yläasteen ensimmäiselle luokka-asteelle suunnattua oppikirjaparia ja se miten niissä opetetaan englannin perfekti. Tarkoituksenani oli tutkia ensinnäkin millaisia tehtäviä kirjoissa on perfektin opettamiseen ja toisekseen millaista kieliopin opettamisen suuntaa kirjat sisällön perusteella edustavat. Tutkimus on lähtökohdiltaan laadullinen ja sisältöanalyysin pohjana käytin Ellisin käyttämää koodausjärjestelmää.
Analysoidut kirjat olivat keskenään hyvin samankaltaisia. Tehtävät olivat pääasiassa rajattuja tuottamistehtäviä ja tehtätyyppejä ei ollut monipuolisesti. Lisäksi kirjoissa esiintyneet tuottamistehtävät kuten käännöslauseet, vaativat oppijalta lähinnä mekaanista kielioppimuodon tuottoa ja toistoa. Englannin perfektin merkityksen ja käytön ymmärtämiseen ei analyysin perusteella oltu panostettu. Näiden lisäksi kommunikatiivisuus ja deduktiivinen ote sääntöjen oppimiseen olivat heikosti esillä, joten sanoa kirjat edustavat lähinnä traditionaalista kieliopin opettamista. Jatkotutkimusta ajatellen olisi hyvä ottaa tarkasteluun myös eri kielioppiasioita sekä eri tasoisille oppijoille tehtyjä oppikirjoja.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Presentation of the English passive in four Finnish upper secondary school EFL textbooks
Hietala, Janne (2013)Kieliopin opettaminen on alusta alkaen ollut keskeinen osa nykyaikaista vieraiden kielten opetusta. Mielipiteitä siitä, kuinka kielioppi määritellään, kuinka sitä tulee opettaa ja onko sen opettaminen ylipäätään tarpeen, ... -
"You must be joking!" : presentation of the English modal auxiliary verbs in Finnish 9th grade EFL textbooks
Kiukas, Jani (2019)Suomessa tekstikirjat ovat yhä tärkeässä roolissa vieraiden kielten ja etenkin niiden kieliopin opetuksessa. Tässä tutkimuksessa selvitän täten, miten englannin kielen modaalisia apuverbejä esitellään suomalaisissa ... -
Grammar instruction in Finnish upper secondary school EFL textbooks
Vornanen, Riina (2016)Kieliopin opettaminen on aina ollut iso osa kielten opetusta ja nykyäänkin kielioppi nähdään osana laajempaa kommunikatiivista kompetenssia. Näkemyksiä siitä, kuinka kielioppia tulisi opettaa on runsaasti, mutta nykyään ... -
Presentation of Intercultural Competence in English Language Textbooks : The Case of a Private Language School in Iran
Edalati Kian, Zahra (Academic Star Publishing Company, 2016)As the objective of learning a foreign language is now defined in terms of intercultural competence, all aspects of an English as a foreign language (EFL) program are expected to be geared towards cultivating interculturality. ... -
Pluskvamperfekti, pluperfect or past perfect? : presenting English tenses in upper secondary school books
Rantonen, Jaana (2014)Aloitettaessa uuden kielen opiskelu opeteltavaa on valtava määrä ja aikamuodot ovat yksi tärkeä opittava asia. Kun opitaan ilmaisemaan tapahtuman aika oikein, monilta väärinkäsityksiltä voidaan välttyä viestin välittämisessä. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.