"You must be joking!" : presentation of the English modal auxiliary verbs in Finnish 9th grade EFL textbooks
Suomessa tekstikirjat ovat yhä tärkeässä roolissa vieraiden kielten ja etenkin niiden kieliopin opetuksessa. Tässä tutkimuksessa selvitän täten, miten englannin kielen modaalisia apuverbejä esitellään suomalaisissa yhdeksäsluokkalaisille suunnatuissa englannin tekstikirjoissa. Tutkimuksessa ovat osallisena Otavan Top 9 ja Sanoma Pron On The Go 3. Vaikka tekstikirjat ovat yhä tärkeä osa kieltenopetusta Suomessa, ei ole tutkittu paljoa, kuinka niissä käsitellään kielioppia. Tutkimuksessani on kaksi tutkimuskysymystä. Ensinnäkin selvitän, minkälaisia esiintymistiheyksiä modaaliset apuverbit saavat tekstikirjoissa. Toisin sanoen tutkin, mitä apuverbejä esiintyy kaikista eniten ja mitä apuverbejä taas vähiten. Lisäksi selvitän, kuinka apuverbejä esitetään suhteutettuna Larsen-Freemanin teoriaan kieliopin opettamisesta. Löytääkseni vastaukset tutkimuskysymyksiin etsin kummastakin tekstikirjasta kaikki modaalisten apuverbien esiintymät. Jätin ainoastaan pois kirjojen aivan viimeisimmät sivut, joista löytyvät muun muassa sanastot. Kokosin esiintymät ja niiden lisätiedot Microsoft Word Excel -taulukointiohjelmaan, jonka avulla on helppo nähdä, kuinka usein eri apuverbit esiintyvät. Analysoin datan sekä määrällisen että laadullisen sisällönanalyysin keinoin saadakseni vastaukset molempiin tutkimuskysymyksiini. Tutkituissa tekstikirjoissa kolme yleisimmin esiintyvää modaalista apuverbiä ovat can, will ja would. Kolme vähiten esiintyvää apuverbiä puolestaan ovat may, might ja shall. Suurin osa apuverbeistä saa suurimmat esiintymistiheytensä juuri tekstikirjojen kielioppiosion yhteydessä, eikä niinkään muualla kirjojen sisällöissä, kuten tekstikappaleissa. Yleisimpien apuverbien osalta tekstikirjojen kielioppiosioissa käsitellään kattavasti niiden muoto, merkitys ja käyttö. Toisaalta mitä harvinaisempi apuverbi sitä vähemmän sen muotoa, merkitystä ja käyttöä on käsitelty. Tulokset voivat hyödyttää paitsi oppikirjojen suunnittelijoita myös opettajia. Opettajilla on valta päättää, ottavatko he kieliopin opetuksessaan esille joitakin sellaisia merkityksiä, joita oppikirjoissa ei välttämättä esitellä. Jatkotutkimusten osalta tulisi ottaa suurempi otanta tekstikirjoja. Lisäksi voitaisiin tutkia modaalisten apuverbien kaltaisten verbien, kuten be going to ja used to, esiintymistä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Presentation of culture of the English-speaking world in EFL textbooks : an analysis of the cultural content of Finnish EFL textbooks for basic education
Heininen, Emma (2021)Englanti on yksi maailman valtakielistä, ja usein myös ensimmäinen vieras kieli, jota suomalaiset oppilaat alkavat opiskella koulussa. Englantia käytetään yleisesti lingua francana, ja englantia vieraana kielenä puhuvia ... -
Presentation of the English passive in four Finnish upper secondary school EFL textbooks
Hietala, Janne (2013)Kieliopin opettaminen on alusta alkaen ollut keskeinen osa nykyaikaista vieraiden kielten opetusta. Mielipiteitä siitä, kuinka kielioppi määritellään, kuinka sitä tulee opettaa ja onko sen opettaminen ylipäätään tarpeen, ... -
The English present perfect in Finnish 7th grade EFL textbooks
Vornanen, Riina (2014)Kielioppi ja sen opettaminen ovat aina olleet keskeinen osa kielen tutkimusta ja opetusta, minkä johdosta teorioita siitä miten kielioppia tulisi opettaa on runsaasti. Sen sijaan tutkimusta erityisesti englannin oppikirjojen ... -
Grammar instruction in Finnish upper secondary school EFL textbooks
Vornanen, Riina (2016)Kieliopin opettaminen on aina ollut iso osa kielten opetusta ja nykyäänkin kielioppi nähdään osana laajempaa kommunikatiivista kompetenssia. Näkemyksiä siitä, kuinka kielioppia tulisi opettaa on runsaasti, mutta nykyään ... -
A comparative analysis on Finnish and Korean high school English textbooks in the perspective of communicative language teaching
Namgung, Wook (2016)English textbooks are a key resource for English courses in both Finnish and Korean high schools. The present study aims to compare the similarities and differences of Finnish and Korean high school English textbooks and ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.