Show simple item record

dc.contributor.authorVornanen, Riina
dc.date.accessioned2014-06-05T16:50:20Z
dc.date.available2014-06-05T16:50:20Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43641
dc.description.abstractKielioppi ja sen opettaminen ovat aina olleet keskeinen osa kielen tutkimusta ja opetusta, minkä johdosta teorioita siitä miten kielioppia tulisi opettaa on runsaasti. Sen sijaan tutkimusta erityisesti englannin oppikirjojen sisältämästä kieliopista on tehty vain vähän, vaikka oppikirjat ovat usein iso osa opetusta. Tutkielmassani tarkastelun kohteena on neljä yläasteen ensimmäiselle luokka-asteelle suunnattua oppikirjaparia ja se miten niissä opetetaan englannin perfekti. Tarkoituksenani oli tutkia ensinnäkin millaisia tehtäviä kirjoissa on perfektin opettamiseen ja toisekseen millaista kieliopin opettamisen suuntaa kirjat sisällön perusteella edustavat. Tutkimus on lähtökohdiltaan laadullinen ja sisältöanalyysin pohjana käytin Ellisin käyttämää koodausjärjestelmää. Analysoidut kirjat olivat keskenään hyvin samankaltaisia. Tehtävät olivat pääasiassa rajattuja tuottamistehtäviä ja tehtätyyppejä ei ollut monipuolisesti. Lisäksi kirjoissa esiintyneet tuottamistehtävät kuten käännöslauseet, vaativat oppijalta lähinnä mekaanista kielioppimuodon tuottoa ja toistoa. Englannin perfektin merkityksen ja käytön ymmärtämiseen ei analyysin perusteella oltu panostettu. Näiden lisäksi kommunikatiivisuus ja deduktiivinen ote sääntöjen oppimiseen olivat heikosti esillä, joten sanoa kirjat edustavat lähinnä traditionaalista kieliopin opettamista. Jatkotutkimusta ajatellen olisi hyvä ottaa tarkasteluun myös eri kielioppiasioita sekä eri tasoisille oppijoille tehtyjä oppikirjoja.en
dc.format.extent16
dc.language.isoeng
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherGrammar
dc.subject.otherforeign language teaching
dc.subject.othertextbooks
dc.subject.otherEnglish present perfect
dc.titleThe English present perfect in Finnish 7th grade EFL textbooks
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201406051950
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.date.updated2014-06-05T16:50:20Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.accesslevelopenAccessen
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright