dc.contributor.author | Pitkänen, Kirsi | |
dc.date.accessioned | 2014-06-04T18:01:43Z | |
dc.date.available | 2014-06-04T18:01:43Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1436602 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43633 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen lähtökohtana ovat myönteiset muistot alakoulun musiikkiluokasta ja musiikin merkityksestä yksilön elämänkaaressa. Tutkimuksessa kartoitetaan muistoja musiikkiluokasta, musiikkiluokan merkitystä musiikillisessa elämänkaaressa, sekä pohdi-taan musiikillista minäkäsitystä.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Laajempana tapauksena voidaan nähdä ilmiö mu-siikkiluokan merkityksestä aikuisikään jatkuvassa musiikillisessa elämänkaaressa. Yksittäi-siä tapauksia ovat elämäkertomukset, jotka kuvaavat luokkatovereideni musiikillisia elä-mänkaaria. Niiden kautta selvitetään, miten ja minkälaisten orientaatioiden muodossa tie-dostettu musiikillinen minäkäsitys ilmenee musiikkiluokan käyneiden henkilöiden aikui-suudessa. Laadullisen tapaustutkimuksen metodisiksi lähestymistavoiksi valikoituivat nar-ratiivisuus ja elämäkerrallisuus.
Musiikkiluokka on vaikuttanut musiikillisten perustaitojen oppimiseen ja harrastuneisuu-teen. Esiintymiskokemus on auttanut työelämässä. Musiikki on koettu voimaannuttavana tekijänä elämässä sekä yksilöllisesti että vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Musiikkiluok-kakokemus on muokannut omaa ja luokkatovereideni musiikillista minäkäsitystä myöntei-seen suuntaan. Musiikillinen minäkäsitys ilmenee elämäkertomuksissa myönteisenä musii-killiseen toimintaan suhtautumisena ja toteutuu monipuolisina musiikillisen toiminnan muotoina. Musiikilliset elämäkertomukset kuvaavat vahvaa musiikillista kompetenssia, joka tutkittavien kohdalla on suotuisissa olosuhteissa muodostunut aktiiviseksi musiikilli-seksi orientaatioksi.
Tutkimusraporttini on osittain omaelämäkerrallinen kuvaus koulumuistostani ja opettajas-ta, jonka työ vaikuttaa edelleen omaan ja koulutovereideni musiikilliseen minäkäsitykseen. Tutkimuksessani opettajan persoonan ja innostuksen merkitys oppilaidensa elämäkaareen korostuu. | fi |
dc.description.abstract | The musical life cycle from primary school to adulthood. – A qualitative case study on the significance of music class and musical life stories.
Masters’ thesis. Jyväskylä University, faculty of education
The premise and background of this research are my personal positive memories of primary school music class. In this research I have documented my classmates’ memories of music class, the importance of music class in the life-cycle of musicality, and also their awareness of their musical self-image through musical biographies. I also investigate the roll of musi-cal orientation in the lives of my classmates.
This research is a qualitative case study. More generally, this study shows the lasting effect of music class on one’s musical life cycle. The individual cases are the biographies, which describe my classmates’ musical life cycles. Through these cases, I define how and in which way musical self-perception occurs in adults who have attended music class.
The approach for the method of qualitative case study was to use narrative inquiry and bi-ography. The music class has influenced the learning of basic musical skills and the choos-ing of hobbies. The performance experience has helped in working life. Music has been empowering factor in life, both individually and in interaction with others. The music class experience has elaborated the musical identity to a positive direction. Through the musical life stories the musical identity appears as a variety of musical forms of action. The musical life stories describe a strong musical competence, that in these cases and in propitious cir-cumstances has developed to an active musical orientation.
My research report is partly a biographical description of my school memories and my teacher, whose work still influences my own and my schoolmates’ musical identity. In my research the significance of the teacher’s personality and the enthusiasm is emphasized in the life cycle of his students.
Key words: music education, biography, autobiography, narrative inquiry, musical identity | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (78 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | musiikillinen minäkäsitys | |
dc.title | Musiikillinen elämänkaari alakoulusta aikuisuuteen : tapaustutkimus musiikkiluokan merkityksestä ja musiikillisista elämäntarinoista | |
dc.title.alternative | Tapaustutkimus musiikkiluokan merkityksestä ja musiikillisista elämäntarinoista | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201406041936 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.subject.method | Tapaustutkimus | |
dc.date.updated | 2014-06-04T18:01:43Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |
dc.subject.yso | musiikkiluokat | |
dc.subject.yso | omaelämäkerrallisuus | |
dc.subject.yso | narratiivisuus | |
dc.subject.yso | minäkuva | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |