Musiikillinen elämänkaari alakoulusta aikuisuuteen : tapaustutkimus musiikkiluokan merkityksestä ja musiikillisista elämäntarinoista
Tutkimuksen lähtökohtana ovat myönteiset muistot alakoulun musiikkiluokasta ja musiikin merkityksestä yksilön elämänkaaressa. Tutkimuksessa kartoitetaan muistoja musiikkiluokasta, musiikkiluokan merkitystä musiikillisessa elämänkaaressa, sekä pohdi-taan musiikillista minäkäsitystä.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Laajempana tapauksena voidaan nähdä ilmiö mu-siikkiluokan merkityksestä aikuisikään jatkuvassa musiikillisessa elämänkaaressa. Yksittäi-siä tapauksia ovat elämäkertomukset, jotka kuvaavat luokkatovereideni musiikillisia elä-mänkaaria. Niiden kautta selvitetään, miten ja minkälaisten orientaatioiden muodossa tie-dostettu musiikillinen minäkäsitys ilmenee musiikkiluokan käyneiden henkilöiden aikui-suudessa. Laadullisen tapaustutkimuksen metodisiksi lähestymistavoiksi valikoituivat nar-ratiivisuus ja elämäkerrallisuus.
Musiikkiluokka on vaikuttanut musiikillisten perustaitojen oppimiseen ja harrastuneisuu-teen. Esiintymiskokemus on auttanut työelämässä. Musiikki on koettu voimaannuttavana tekijänä elämässä sekä yksilöllisesti että vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Musiikkiluok-kakokemus on muokannut omaa ja luokkatovereideni musiikillista minäkäsitystä myöntei-seen suuntaan. Musiikillinen minäkäsitys ilmenee elämäkertomuksissa myönteisenä musii-killiseen toimintaan suhtautumisena ja toteutuu monipuolisina musiikillisen toiminnan muotoina. Musiikilliset elämäkertomukset kuvaavat vahvaa musiikillista kompetenssia, joka tutkittavien kohdalla on suotuisissa olosuhteissa muodostunut aktiiviseksi musiikilli-seksi orientaatioksi.
Tutkimusraporttini on osittain omaelämäkerrallinen kuvaus koulumuistostani ja opettajas-ta, jonka työ vaikuttaa edelleen omaan ja koulutovereideni musiikilliseen minäkäsitykseen. Tutkimuksessani opettajan persoonan ja innostuksen merkitys oppilaidensa elämäkaareen korostuu.
...
The musical life cycle from primary school to adulthood. – A qualitative case study on the significance of music class and musical life stories.
Masters’ thesis. Jyväskylä University, faculty of education
The premise and background of this research are my personal positive memories of primary school music class. In this research I have documented my classmates’ memories of music class, the importance of music class in the life-cycle of musicality, and also their awareness of their musical self-image through musical biographies. I also investigate the roll of musi-cal orientation in the lives of my classmates.
This research is a qualitative case study. More generally, this study shows the lasting effect of music class on one’s musical life cycle. The individual cases are the biographies, which describe my classmates’ musical life cycles. Through these cases, I define how and in which way musical self-perception occurs in adults who have attended music class.
The approach for the method of qualitative case study was to use narrative inquiry and bi-ography. The music class has influenced the learning of basic musical skills and the choos-ing of hobbies. The performance experience has helped in working life. Music has been empowering factor in life, both individually and in interaction with others. The music class experience has elaborated the musical identity to a positive direction. Through the musical life stories the musical identity appears as a variety of musical forms of action. The musical life stories describe a strong musical competence, that in these cases and in propitious cir-cumstances has developed to an active musical orientation.
My research report is partly a biographical description of my school memories and my teacher, whose work still influences my own and my schoolmates’ musical identity. In my research the significance of the teacher’s personality and the enthusiasm is emphasized in the life cycle of his students.
Key words: music education, biography, autobiography, narrative inquiry, musical identity
...
Alternative title
Tapaustutkimus musiikkiluokan merkityksestä ja musiikillisista elämäntarinoistaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Yläkouluikäisen oppilaan musiikillinen minäkäsitys : tapaustutkimus 8. luokkalaisille
Saukko, Kaisa (2019)Kuka minä olen, millainen minä haluaisin olla ja millainen olen muiden mielestä? Näitä kysymyksiä varmasti moni yläkouluikäinen nuori pohtii. Myös musiikintunneilla tarkastellaan näitä kysymyksiä. Tulamon (1993) määritelmässä ... -
Musiikinopettaja oppilaan musiikillisen identiteetin tukena
Mustonen, Maria (2022)Kandidaatintutkielmassani tutkin lähdekirjallisuuden avulla lapsen ja nuoren musiikillisen identiteetin sekä minäkäsityksen kehittymistä ja sitä, kuinka opettajan toiminta voi tukea tätä kehitystä. Tutkielmassa kiinnitän ... -
Yläkouluikäisten kokemuksia ja käsityksiä musiikkisisällön tuottamisesta sosiaaliseen mediaan
Rothovius, Petra (2022)Tutkin maisterintutkielmassani nuorten kokemuksia ja käsityksiä musiikkisisällön tuottamisesta sosiaaliseen mediaan. Tutkimuksen keskiössä on nuoren identiteetti ja musiikillinen minäkäsitys, sekä sen heijastuminen ... -
Luokanopettajaopiskelijoiden musiikillinen minäkäsitys ja koetut valmiudet opettaa musiikkia
Vehmas, Ilona (2022)Tässä tutkielmassa tarkastellaan luokanopettajaopiskelijoiden musiikillista minäkäsitystä, koettuja valmiuksia opettaa musiikkia ja näiden yhteyttä. Tutkimusaineisto kerättiin Jyväskylän yliopiston luokanopettajaopiskelijoilta ... -
Musiikintuntien merkitystä etsimässä : kyselytutkimus musiikintuntien mielialavaikutuksesta yläkouluikäisillä
Asikainen, Essi (2019)Tämä tutkielma käsittelee nimensä mukaisesti musiikin merkitystä nuorille. Tutkielmassa pyritään selvittämään, kokevatko yläkoulun oppilaat musiikintuntien vaikuttavan mielialaansa positiivisesti. Tutkielman teoreettinen ...