Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHänninen, Sylvi
dc.date.accessioned2014-06-04T14:28:50Z
dc.date.available2014-06-04T14:28:50Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1436486
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43627
dc.description.abstractTutkielma selvittää sitä, kuinka 8 – luokkalaiset osaavat ruotsin kielen monikkomuotoja lukuvuoden puolessa välissä ja minkälaisia oppimisstrategioita he käyttävät oikean monikkomuodon löytämiseksi. Myös käytetyn oppikirjan monikkojen esittämistä ja oppilaiden mahdollista deklaratiivista tietoa monikoista on analysoitu. Oppilaiden omia toiveita opetuksesta ja mielipiteitä oppikirjan monikoiden opetuksesta kuvataan. Monikkomuodot osataan paremmin epämääräisessä muodossa ja subjektina kuin määräisessä tai objektina. En-suvun oikeita nominaalifraaseja osattiin 16,7 % ja ett-suvun 10,8 %. Myös deklinaatiopäätteiden ja substantiivin määräisyyden tasolla en-suku oli helpompi. Indefiniitit nominaalifraasit osattiin noin 13 % tasolla, määräiset osittain huonommin tai paremmin. Tytöt olivat poikia parempia yleisesti kaikilla alueilla, mutta toinen poikaryhmä ohitti tytöt jossakin monikon osa-alueessa ja toisen poikaryhmän kaikissa osa-alueissa. Suurin virhekategoria, 39,9 % yhteensä kaikista vastauksista, oli käyttää yksikön määräistä tai epämääräistä muotoa monikkona. Seuraavaksi eniten käytettiin 3. ja 2. deklinaation päätteitä muissa taivutusluokissa. Tytöt käyttivät monikon oppimisessa eniten kielioppisääntöön pohjautuvaa deduktiota, pojat arvasivat monikon lauseen muista sanoista. Kuitenkin 87,8 % oppilaista ei frekvenssitaulukossa ilmoittanut koskaan käyttävänsä mitään oppimisstrategiaa monikon oppimisessa. Deklaratiivista tietoa löytyi vain muutamalta oppilaalta joissakin monikon osa-alueissa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (87 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoswe
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherdeklaratiivinen tieto
dc.titlePluralis i svenska : färdigheter och inlärningsstrategier hos åttondeklassare
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201406041929
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.date.updated2014-06-04T14:28:50Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi306
dc.subject.ysotaivutus
dc.subject.ysooppimistyylit
dc.subject.ysoruotsin kieli
dc.subject.ysomonikko
dc.subject.ysotieto
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot