Kuvionuottimenetelmä : mahdollisuus koulun musiikinopetuksessa
Kartoitan pääpiirteittäin oppimiskäsityksiä, hyvän oppimisympäristön, menetelmän ja materiaalin ominaisuuksia. Selvitän kuvionuottimenetelmän taustaa ja nykytilannetta ja kuvaan menetelmän tapaa merkitä musiikin peruselementtejä. Selvitän, miksi menetelmä on niin tehokas, että sen avulla oppii nopeasti soittamaan sellainenkin, jolla on oppimisvaikeuksia. Pohdin, voisiko kuvionuotteja käyttää perusopetuksessa erilaisten oppijoiden menetelmänä ja opettajan roolia uusien toimintatapojen oppijana.
Erilaiset oppijat edellyttävät yksilöllisiä menetelmiä ja materiaaleja, jotta oppimistavoitteet saavutetaan, myös musiikissa. Opetusmenetelmän pitää vastata muun muassa oppijan kognitiivisiin edellytyksiin ja tarpeisiin. Opettajat ja opettajaksi opiskelevat tarvitsevat uusia toimintatapoja, uusia menetelmiä.
Oppimisen ja opetuksen perusteisiin tutustuin kirjallisuuden avulla. Kuvionuottimenetelmään perehdyin kirjallisuuden ja luentojen lisäksi haastattelemalla Kaarlo Uusitaloa ja Markku Kaikkosta vieraillessani Musiikin erityispalvelukeskus Resonaarissa ja havainnoimalla kuvionuottien käyttöä ammatillisessa erityisopetuksessa.
Kuvionuottimenetelmä vakuutti. Sen avulla voi periaatteessa merkitä kaiken saman informaation kuin perinteisellä nuottikirjoituksella ja se on sovellettavissa periaatteessa kaikkiin soittimiin. Kuvionuotit on universaali, konkreettinen ja nähtävissä oleva, spatiaalista avaruutta hyödyntävä yksiulotteinen notaatiosysteemi, joka perustuu luokittelukognition käyttöön. Selkeät, tunnistettavat merkit, värit ja muodot, on helppo erottaa toisistaan. Systemaattisen menetelmän avulla oppija voi ymmärtää musiikin rakenteita. Kuvionuoteista on helppo siirtyä perinteisen nuottikuvan käyttöön. Menetelmän avulla kaikki voivat oppia soittamaan ja osallistua musiikilliseen toimintaan, mikä auttaa yksilöä toimimaan ympäristössään.
Menetelmä on levinnyt, ulkomaillekin, mutta sitä ei vielä tunneta riittävästi Suomessakaan. Se on yksi hyvä pedagoginen ratkaisu muuttuvan koulun opetushaasteisiin. Erityisopetuksen lisäksi sitä kannattaa hyödyntää perusopetuksessa niin musiikin kuin muidenkin aineiden opetuksen välineenä ja tukena. Sekä musiikin- että luokanopettajaopiskelijoille menetelmästä voi olla paljon hyötyä. Jokainen opettaja voi ottaa käyttöönsä uuden toimintatavan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikkikasvatusteknologian käyttö, merkitys ja käyttöön tarvittavat valmiudet peruskoulun musiikinopetuksessa
Broman, Helene; Veijonen, Sonja (2016)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää musiikkia opettavien opettajien ja teknologiapainotteisen ryhmän luokanopettajaopiskelijoiden musiikkikasvatusteknologisia valmiuksia ja miten musiikkikasvatusteknologiaa on käytetty ... -
Musiikkikulttuurien murros koulujemme musiikinopetuksessa
Jämsä, Veera (2010) -
Musiikkiin erikoistuneiden luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta alakoulun musiikinopetuksessa
Javanainen, Jenna; Kaartinen, Jenni (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää musiikkiin erikoistuneiden luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta osana alakoulun musiikinopetusta ja opetussuunnitelmaa. Tutkimusta lähestyttiin fenomenologis-hermeneuttisen ... -
Ukulelesta kitaraan ja takaisin : ukulele ja kitara koulun musiikinopetuksessa
Kortelainen, Eevi (2019)Ukulelesta on tullut viime aikoina trendisoitin ja se innostaa monia soittoon ja soittimia voi jopa lainata kirjastosta. Kitara puolestaan on yksi populaarimusiikin käytetyimmistä soittimista ja houkuttelee monia aloittamaan ... -
Innovatiiviset opetusmenetelmät
Rantakangas, Eetu (2014)Suomen koulut ovat maailman huippua. Voisivatko innovatiiviset opetusmenetelmät auttaa huipulla pysymisessä ja ennen kaikkea, mitkä olisivat parhaat käytännöt niiden ehittämiseen ja hyödyntämiseen? Tutkielmassa käydään ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.