Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorAlppi, Markus
dc.date.accessioned2014-05-28T06:47:44Z
dc.date.available2014-05-28T06:47:44Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43580
dc.description.abstractKartoitan pääpiirteittäin oppimiskäsityksiä, hyvän oppimisympäristön, menetelmän ja materiaalin ominaisuuksia. Selvitän kuvionuottimenetelmän taustaa ja nykytilannetta ja kuvaan menetelmän tapaa merkitä musiikin peruselementtejä. Selvitän, miksi menetelmä on niin tehokas, että sen avulla oppii nopeasti soittamaan sellainenkin, jolla on oppimisvaikeuksia. Pohdin, voisiko kuvionuotteja käyttää perusopetuksessa erilaisten oppijoiden menetelmänä ja opettajan roolia uusien toimintatapojen oppijana. Erilaiset oppijat edellyttävät yksilöllisiä menetelmiä ja materiaaleja, jotta oppimistavoitteet saavutetaan, myös musiikissa. Opetusmenetelmän pitää vastata muun muassa oppijan kognitiivisiin edellytyksiin ja tarpeisiin. Opettajat ja opettajaksi opiskelevat tarvitsevat uusia toimintatapoja, uusia menetelmiä. Oppimisen ja opetuksen perusteisiin tutustuin kirjallisuuden avulla. Kuvionuottimenetelmään perehdyin kirjallisuuden ja luentojen lisäksi haastattelemalla Kaarlo Uusitaloa ja Markku Kaikkosta vieraillessani Musiikin erityispalvelukeskus Resonaarissa ja havainnoimalla kuvionuottien käyttöä ammatillisessa erityisopetuksessa. Kuvionuottimenetelmä vakuutti. Sen avulla voi periaatteessa merkitä kaiken saman informaation kuin perinteisellä nuottikirjoituksella ja se on sovellettavissa periaatteessa kaikkiin soittimiin. Kuvionuotit on universaali, konkreettinen ja nähtävissä oleva, spatiaalista avaruutta hyödyntävä yksiulotteinen notaatiosysteemi, joka perustuu luokittelukognition käyttöön. Selkeät, tunnistettavat merkit, värit ja muodot, on helppo erottaa toisistaan. Systemaattisen menetelmän avulla oppija voi ymmärtää musiikin rakenteita. Kuvionuoteista on helppo siirtyä perinteisen nuottikuvan käyttöön. Menetelmän avulla kaikki voivat oppia soittamaan ja osallistua musiikilliseen toimintaan, mikä auttaa yksilöä toimimaan ympäristössään. Menetelmä on levinnyt, ulkomaillekin, mutta sitä ei vielä tunneta riittävästi Suomessakaan. Se on yksi hyvä pedagoginen ratkaisu muuttuvan koulun opetushaasteisiin. Erityisopetuksen lisäksi sitä kannattaa hyödyntää perusopetuksessa niin musiikin kuin muidenkin aineiden opetuksen välineenä ja tukena. Sekä musiikin- että luokanopettajaopiskelijoille menetelmästä voi olla paljon hyötyä. Jokainen opettaja voi ottaa käyttöönsä uuden toimintatavan.fi
dc.format.extent42
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othermusiikkikasvatus
dc.subject.othermusiikinopetus
dc.subject.otheropetusmenetelmä
dc.subject.othernotaatiojärjestelmä
dc.subject.otherkuvionuotit
dc.subject.othererilainen oppija
dc.subject.otherinnovaatio
dc.titleKuvionuottimenetelmä : mahdollisuus koulun musiikinopetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201405281854
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.date.updated2014-05-28T06:47:45Z
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot