Lifelong learning and the English language : the significance of studying English voluntarily at adult age
Abstract
Opiskelu ja tietoinen oppiminen ovat yhä tärkeämpiä asioita aikuisten elämässä. Elinikäinen oppiminen tarjoaa välineitä, joilla aikuiset pystyvät vastaamaan haasteisiin, joita globaali ja nopeasti muuttuva maailma tarjoaa. Kieli- ja viestintätaitojen kehittäminen aikuisiällä on yksi elinikäisen oppimisen muoto. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia merkityksiä aikuisopiskelijat antavat aikuisiässä tapahtuville omaehtoisille englannin kielen opinnoilleen sekä millainen rooli englannin kielellä on kyseisten opiskelijoiden elämässä. Tutkimuksessa selvitettiin aikuisopiskelijoiden syitä osallistua Englannin kielen kursseille ja näiden syiden kautta tutkittiin myös opiskelijoiden motivaatiota. Tutkimuksen osallistujat olivat kansalaisopiston englannin kielen alkeis- ja perustason opiskelijoita. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella tammikuussa 2014. Kyselyyn vastasi 123 opiskelijaa. Kysely sisälsi monivalintakysymyksiä, avoimia kysymyksiä sekä vapaaehtoisen kirjoitustehtävän aiheesta ”Englannin kieli elämässäni”. Monivalintakysymykset sekä avoimet kysymykset analysoitiin määrällisesti kun taas kirjoitelmien sisältöä analysoitiin laadullisin menetelmin.
Tilastollisen aineiston pohjalta tehdyt päätelmät osoittivat, että englannin kielen opinnot koettiin pääasiassa hyödyllisiksi matkailun kannalta. Englantia tarvittiin eniten ulkomailla ja suurin osa (98 %) halusi oppia englantia niin, että pärjää arkipäivän tilanteissa ulkomailla. Myös uusien taitojen oppimista ja niiden sovellettavuutta käytännön tilanteissa pidettiin tärkeinä syinä osallistua opintoihin ja ne olivat myös tärkeimmät hyödyt, joita opinnoista saatiin. 98 % vastaajista ilmoitti opiskelevansa englantia, koska kieli kiinnosti heitä. Tämä tulos osoitti selvää sisäistä kiinnostusta kieltä kohtaan. Ulkoiset vaikuttimet opiskelijoiden motivaatiossa olivat kuitenkin myös vahvoja, mikä kertoo osaltaan siitä, että Englannilla on selkeästi käytännöllinen rooli. Opinnoilta toivottiin eniten hyviä valmiuksia sujuvaan keskusteluun englannin kielellä. Laadullista aineistoa tarkasteltiin kahden pääteeman kautta: Englannin kielen tarve ja kohtaamispaikat sekä suhtautuminen englannin kieleen ja opiskeluun. Tulokset osoittivat, että opiskelijat suhtautuvat englannin kieleen ja sen opiskeluun yleisesti ottaen erittäin positiivisesti. Uusien asioiden oppiminen koettiin palkitsevana ja kiinnostavana. Englannin kielen rooli matkailun kielenä korostui myös laadullisessa aineistossa. Moni ei ollut opiskellut englantia kouluvuosina ollenkaan ja kielen opiskelu täytti yhden pitkäaikaisen haaveen. Tutkimus tarjoaa ajankohtaista tietoa aikuisten toiveista ja tavoitteista liittyen heidän englannin kielen opintoihin. Tutkimuksen tulokset ovat hyödyllisiä niille tahoille, jotka suunnittelevat ja järjestävät englannin opetusta aikuisille.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2014
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201405161733Käytä tätä linkitykseen.
Language
English