Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorViljanen, Soilikki
dc.date.accessioned2014-05-06T10:54:52Z
dc.date.available2014-05-06T10:54:52Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1404252
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43321
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena on hankkia tietoa ammattiyhdistysliikkeen näkemyksestä yrityksen yhteiskuntavastuuseen. Tutkimus koostuu teoriatarkastelusta ja empiirisestä osasta. Varsinaisen teoriaviitekehyksen muodostavat uusi institutionalismi ja kansallinen liiketoimintajärjestelmäteoria. Lisäksi yrityksen yhteiskuntavastuuta tarkastellaan sidosryhmäajattelun ja yritysetiikan kontekstissa. Empiirinen tutkimusaineisto koostuu kymmenen henkilön haastatteluaineistosta. Yhdeksän haastateltua edustavat ay-liikettä ja yksi edustaa ay-liikkeen keskeisintä yhteistyökumppania yrityksen yhteiskuntavastuussa. Kyseessä on monitapaustutkimus, jossa lähestytään yrityksen yhteiskuntavastuu -ilmiötä viiden teeman avulla. Teemat ovat käsite, asennoituminen, soveltaminen, paineet ja legitimaatio. Yrityksen yhteiskuntavastuuta tutkitaan ay-liikkeen näkökulmasta kahdella tavalla ja vastauksia vertaillaan keskenään. Näkökulmat ovat yleinen/ yritysten ja ay-liikkeen sisäinen näkökulma. Tutkimusmenetelmänä käytetään teorialähtöistä sisällönanalyysiä. Sitä täydennetään analysoimalla isomorfisia paineita sekä legitimaatioanalyysillä. Legitimaatioanalyysin avulla selvitetään yrityksen yhteiskuntavastuun moraalista legitiimiyttä ay-liikkeen näkökulmasta. Tutkimuksen keskeiset havainnot ovat, että yrityksen yhteiskuntavastuun määritelmä puuttuu Suomessa yleisesti sekä ay-liikkeessä. Ay-liikkeeltä puuttuu myös yhteinen vastuullisuusteemoja käsittelevä foorumi, mutta se uskoo yrityksen yhteiskuntavastuun merkitykseen ja haluaa olla keskeisenä sidosryhmänä lisäämässä yrityksen yhteiskuntavastuun toteutumista ja kehittämistä Suomessa myös tulevaisuudessa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (148 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otheryrityksen yhteiskuntavastuu
dc.subject.otherisomorfismi
dc.subject.otherlegitimaatio
dc.subject.otheray-liike
dc.subject.othersidosryhmä
dc.subject.otherliiketoimintajärjestellmä
dc.titleYrityksen yhteiskuntavastuu ammattiyhdistysliikkeen näkökulmasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201405061624
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineJohtaminenfi
dc.contributor.oppiaineManagement and Leadershipen
dc.date.updated2014-05-06T10:54:53Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi20424
dc.subject.ysoammattiyhdistysliike
dc.subject.ysoyritykset
dc.subject.ysoyhteiskuntavastuu
dc.subject.ysoyritysvastuu
dc.subject.ysosidosryhmät


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot